2014-05-15, 21:43
Medlem
fendadens avatar
Hej!

Efter att en släkting har gått bort har jag ärvt blygsamma 66 000 kr, vilket för sig inte är ett stort kapital men jag skulle gärna se det växa till sig lite.

Det har stått på ett sparkonto på banken nu i över ett år och vuxit med 200 kr (woho)

Min frågeställning till er är:

Hur kan jag bäst placera pengarna för att få dem att växa så mycket som möjligt med så lite risk som möjligt?

Vet endast grundläggande kring aktier och fonder, att det är klokt att sprida ut risken m.m.

Det jag gärna skulle vilja ha svar på är alltså vart man nästan "riskfritt" kan placera dessa pengar och ändå få en relativt bra tillväxt.

Tack!
Citera
2014-05-15, 21:47
Medlem
FashionMonsters avatar
Har själv ca 250K i en SHB Multi Asset L blir nån tusenlapp i månaden (då jag tar ut 3K var månad så går det stadigt neråt menmen)

Känns ganska safe, har ingen mer erfarenhet hellers.
Citera
2014-05-15, 23:13
Medlem
Terrorist-Huberts avatar
Atlant Stability är en bra fond med låg risk. Den har sen start för fem och ett halvt år sen som sämst gett 3,2 % avkastning.

https://www.avanza.se/fonder/om-fond...lant-stability
Citera
2014-05-16, 08:32
Medlem
kurt-sunes avatar
Om du använder pengarna som en del till en insats på en bostadsrätt kan du nog få en bra ränta på dom plus att du får hävstång.

Är du intresserad av aktier kan du köpa investmentbolag till din portfölj för en god spridning till en låg kostnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in