2014-05-15, 21:42
Medlem
lifeabroads avatar
Jag har gjort reseavdrag för ca 30.000 i årets deklaration. Idag är jag inte registrerad på någon bil men jag var det under förra året. När SKV granskar avdraget, kan de se att jag var registrerad på en bil under 2013 eller går det endast efter om jag finns med i bilregistret idag?
Citera
2014-05-15, 21:50
Medlem
Jinxedds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeabroad
Jag har gjort reseavdrag för ca 30.000 i årets deklaration. Idag är jag inte registrerad på någon bil men jag var det under förra året. När SKV granskar avdraget, kan de se att jag var registrerad på en bil under 2013 eller går det endast efter om jag finns med i bilregistret idag?

Jag har gjort avdrag på bil som inte stod registrerad på mig (billigare försäkring om den stod på min far) och det var inga problem för mig när dom granskade mig för några år sedan.
Citera
2014-05-15, 21:54
Medlem
godboys avatar
Det spelar ingen roll. Skattemyndigheten bryr sig inte om hur du äger bil eller ej. Idag finns ju ngt som kallas privatleasing och då står väl bilen på firman som leasar ut den. ( Typ Toyota Mölndal) eller liknande.
Däremot skall du kunna visa att du faktiskt gjort resorna, men de bryr sig inte om bensinnotor eller ägarskap, utan kan begära ett intyg från arbetsgivaren att du verkligen jobbar där du påstår att du gör det.
Senast redigerad av godboy 2014-05-15 kl. 21:56.
Citera
2014-05-15, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jinxedd
Jag har gjort avdrag på bil som inte stod registrerad på mig (billigare försäkring om den stod på min far) och det var inga problem för mig när dom granskade mig för några år sedan.

Om du råkar ut för en skada när du har bilen ståendes få farsan så är det inte säkert att man får ut full ersättning på försäkringen. Finns en del fall när ungdomar haft den motorstarkaste MC´n ståendes på mormor och de råkat ut för en skada och försäkringsbolaget nekat ersättning för att de inte tror att en 80-årig dam äger MC´n och att barnbarnet bara lånat den en kort stund.
Citera
2014-05-17, 07:35
Medlem
Knegares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Det spelar ingen roll. Skattemyndigheten bryr sig inte om hur du äger bil eller ej. Idag finns ju ngt som kallas privatleasing och då står väl bilen på firman som leasar ut den. ( Typ Toyota Mölndal) eller liknande.
Däremot skall du kunna visa att du faktiskt gjort resorna, men de bryr sig inte om bensinnotor eller ägarskap, utan kan begära ett intyg från arbetsgivaren att du verkligen jobbar där du påstår att du gör det.

http://hd.se/bastad/2010/09/18/skatt...ekar-bastadbo/

Saxat "I beslutet skriver Skatteverket att det inte räcker att redovisa mellan vilka orter resorna går och hur ofta. De har bett om bensinkvitton, besiktningsprotokoll eller andra handlingar som styrker körsträckan."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in