• 1
  • 2
2014-05-14, 20:26
Medlem
Frågan är kanske patetisk, men jag vill veta!

Är det rätt att den som tjänar mer ska betala mer i procent till gemensamma utgifterna, som hyra, el, telefon mm?

Själv var jag sambo för några år sedan, det var kanske inte var helt seriöst. Men hon flyttade hastigt in och hade inte arbete. Hon betalde elen och en del av telefonen och jag stod för hyran mm. Maten delade vi på.
Har man barn kanske det blir en annan sak? Och har man hus blir det annat? Vet att många tycker snålhet är det värsta som finns i ett förhållande, men seriöst, hur lägger ni upp era gemensamma utgifter till varandra?

Tack för att ni tar tid till mina funderingar!
Citera
2014-05-14, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av porschepojken

Är det rätt att den som tjänar mer ska betala mer i procent till gemensamma utgifterna, som hyra, el, telefon mm?

Själv var jag sambo för några år sedan, det var kanske inte var helt seriöst. Men hon flyttade hastigt in och hade inte arbete. Hon betalde elen och en del av telefonen och jag stod för hyran mm. Maten delade vi på.
Har man barn kanske det blir en annan sak? Och har man hus blir det annat? Vet att många tycker snålhet är det värsta som finns i ett förhållande, men seriöst, hur lägger ni upp era gemensamma utgifter till varandra?

Har också varit i sitsen där jag och min dåvarande pojkvän tog ett litet snabbt beslut och köpte en lägenheten, jag flyttade till en ny stad där han bodde och detta skedde direkt efter min student. Hade mest ströjobb, så fick inte ut så mycket. Levde mer eller mindre på hans lön och när jag fick pengar gick det direkt till hyra/amortering och mat, fanns ju inte så mycket över till nöjen! Så i den sitsen är det svårt, är du okej med att vara generös och din sambo kämpar för att få ett jobb men inte lyckas få ett så är det ju en sak, men är hon bara lat och bekväm så hade jag aldrig ställt upp.

Nu några år senare har jag ny pojkvän och vi flyttade nyligen ihop efter 1,5 års förhållande. Jag studerar, han jobbar heltid. Vi delar 50/50 på hyran, el samt att vi lägger lika summa på mat varje månad. Sen betalar han för sina egna utgifter och jag för mina (mobilräkning, kläder, fest osv) sen delar vi när vi köper gemensamma saker till hemmet. Sen står han oftast för restaurangbesök, bio, fika och andra sådana saker. Jag är duktig på att shoppa kläder till honom och överraska han med annat!

Så man gör så gott man kan utifrån sin inkomst, tycker jag. Saker brukar bli som det blir men det är otroligt viktigt att kunna prata om pengar, se vad den andra förväntar sig eller tycker och lika dant med en själv. Att bråka om pengar är det mest onödigaste och tråkigaste som finns (även bland det vanligaste man bråkar om som sambos)
Citera
2014-05-14, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av misslittleSunshine
Har också varit i sitsen där jag och min dåvarande pojkvän tog ett litet snabbt beslut och köpte en lägenheten, jag flyttade till en ny stad där han bodde och detta skedde direkt efter min student. Hade mest ströjobb, så fick inte ut så mycket. Levde mer eller mindre på hans lön och när jag fick pengar gick det direkt till hyra/amortering och mat, fanns ju inte så mycket över till nöjen! Så i den sitsen är det svårt, är du okej med att vara generös och din sambo kämpar för att få ett jobb men inte lyckas få ett så är det ju en sak, men är hon bara lat och bekväm så hade jag aldrig ställt upp.

Nu några år senare har jag ny pojkvän och vi flyttade nyligen ihop efter 1,5 års förhållande. Jag studerar, han jobbar heltid. Vi delar 50/50 på hyran, el samt att vi lägger lika summa på mat varje månad. Sen betalar han för sina egna utgifter och jag för mina (mobilräkning, kläder, fest osv) sen delar vi när vi köper gemensamma saker till hemmet. Sen står han oftast för restaurangbesök, bio, fika och andra sådana saker. Jag är duktig på att shoppa kläder till honom och överraska han med annat!

Så man gör så gott man kan utifrån sin inkomst, tycker jag. Saker brukar bli som det blir men det är otroligt viktigt att kunna prata om pengar, se vad den andra förväntar sig eller tycker och lika dant med en själv. Att bråka om pengar är det mest onödigaste och tråkigaste som finns (även bland det vanligaste man bråkar om som sambos)

Tack, då har ni ett seriöst ekonomiskt förhållande och ser varandra. Visst, är det värsta och bästa om man kan tala ekonomi. ”Ingen” vill väl vara den som är snål eller är för mycket slösa?
Citera
2014-05-15, 14:19
Medlem
Citat:
Tack, då har ni ett seriöst ekonomiskt förhållande och ser varandra. Visst, är det värsta och bästa om man kan tala ekonomi. ”Ingen” vill väl vara den som är snål eller är för mycket slösa?

Nej men precis. Det handlar ju om att ge och ta!
Citera
2014-05-15, 19:37
Medlem
kurt-sunes avatar
Jag tror att det beror på vilket slags förhållande man är i för att avgöra hur man ska göra. Ett yngre par som inte varit tillsammans så länge bör definitivt inte köra med %. Detta eftersom det kan leda till lathet hos den som tjänar sämre. Sedan kanske förhållandet tar slut och då står man där med facit på handen och har lagt en smärre förmögenhet på att försörja en annan människa.

Har man barn och lite mer stabilt förhållande är det mer rimligt om man kör gemensam ekonomi förstås.

Själv delar jag 50/50 med min tjej trots att hon tjänar mer och det bryr jag mig inte ett smack om, eftersom jag anser att det är hennes pengar.
Citera
2014-05-16, 14:07
Medlem
Vi har ett gemensamt konto som är kopplat till två bankomatkort

Varje månad för vi över pengar till det. Lika mycket vardera. Sen använder vi dessa pengar till ALLT
gemensamt, såsom hyra, räkningar och mat. Skulle vi sakna pengar nån månad för vi gemensamt över lika mycket pengar till.

Blir det pengar över så försvinner dessa så fort nån släkting fyller år.
Citera
2014-05-17, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbepolarn
Vi har ett gemensamt konto som är kopplat till två bankomatkort

Varje månad för vi över pengar till det. Lika mycket vardera. Sen använder vi dessa pengar till ALLT
gemensamt, såsom hyra, räkningar och mat. Skulle vi sakna pengar nån månad för vi gemensamt över lika mycket pengar till.

Blir det pengar över så försvinner dessa så fort nån släkting fyller år.

Ja, det var ju smart. Det får man tänka på
Citera
2014-05-20, 06:31
Medlem
50/50 på det gemensamma (hyra, mat, el, tv, internet osv osv) sedan betalar man sina egna utgifter för sina egna inkomster (mobil, kläder, äta ute osv).
Citera
2014-05-20, 10:52
Medlem
Mr.Majestics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Franco.C
50/50 på det gemensamma (hyra, mat, el, tv, internet osv osv) sedan betalar man sina egna utgifter för sina egna inkomster (mobil, kläder, äta ute osv).

+1 på den.
Citera
2014-05-20, 11:10
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Vi har barn och ett gemensamt hushåll, vi delar pengarna jämt mellan oss och betalar allt i en klump, sen sparar vi en del och tar lika stor del till fickpengar för var och en att göra vad vi vill med. Sambon har gått ner i tid för att underlätta vardagen och samtidigt göra den bättre för barnen, att inte behöva gå så långa dagar i förskolan. Det är ett gemensamt beslut och givetvis ska hon inte "straffas" för det.

Hon är begåvad med en hel del gamla pengar och har skjutit in en betydande summa i vårt bohag samt köpt en ny bil kontant som vi båda nyttjar så det handlar inte om en snålkärring som åker räkmacka på att jag tjänar mer.
Citera
2014-05-20, 11:13
Medlem
Conceptions avatar
En annan aspekt jag tycker man ska ta med i beräkningen är också hur mycket man gör i hemmet för varandra. Om den ena parten är arbetslös så kan ju dennes ansvar istället vara att diska, städa, laga mat etc. Då kan en % delning av inkomst vara helt ok utan att någon part tar illa upp.

För det är det absolut viktigaste. BÅDA parter ska vara ok med uppdelningen.
Citera
2014-05-20, 11:28
Medlem
RedXs avatar
Citat:

Mina korta tankar:

Innan man skaffar barn tycker jag att man bör separera sina ekonomier så långt det är möjligt, Det finns väldigt lite att vinna och väldigt mycket att förlora på att göra sin ekonomi "gemensam" fortare än nödvändigt. Men bor man tillsammans har man givetvis "gemensamma" utgifter och de måste man ju fördela på något sätt. Personligen har jag svårt för någon annan slutsats än att det mest rättvisa är att man delar dessa kostnader rakt av, men här finns ju egentligen inget "rätt" och "fel". Det viktiga är att man kommer överens. Har man en stor inkomstskillnad kan det givetvis vara bättre ur andra aspekter att den som tjänar mest också betalar mest.

En sak som jag tycker är oerhört viktigtär att man har separerade konton med "egna" pengar som man kan göra vad tusan man själv känner för med. Annars fastnar man så oerhört lätt i gräl om varför den ena lämnade in en tipskupong och varför den andra fortfarande inte slutat röka. Inte ens presenter till varandra är fria från kontroverser då det kanske inte uppskattas att hela den kvarvarande hushållskassan användes till att köpa den där blomsterkvasten...

När man får barn förändras läget ganska ordentligt i o m att denena parten kommer att vara hemma med barnet och därmed få betydligt lägre inkomst, samtidigt som denne "jobbar" med att ta hand om det gemensamma barnet. Men innan dess finns det ingen anledning att fläta ihop ekonomierna mer ön vad som faktiskt är nödvändigt. Och min rekommendation är väldigt stark; fläta ihop dem genom att fördela de gemensamma utgifterna på ett sätt somkänns bra för båda parter, inte genom att klumpa ihop era pengar påett gemensamt konto.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in