2014-05-14, 20:07
Medlem
Hej!

Har fått upp ögonen för det härliga sjölivet som jag tidigare gått miste om. Jag har ett antal gånger varit med och seglat - utan att själv ha gjort så mycket - men jag har ändå lärt mig en hel del grundläggande regler samt om segelbåtar i allmänhet. Nu är dock segelbåtar något jag kommer hålla mig borta ifrån då jag kan för lite för att ens försöka mig på det utan erfarna människor ombord.

Vill så hemskt gärna lära mig att köra båt och navigera i sommar. Har redan börjar titta på det sistnämnda.

Däremot så har jag verkligen ingen "egen sjövana" om vi ska formulera det så. Att köra motorbåt har jag aldrig gjort och jag har aldrig åkt själv, så är lite orolig över att jag ska hamna i situationer där jag inte vet hur jag ska köra, etc.

Vad tror ni vore det bästa alternativet för mig? Finns det någon engångskurs man kan ta för att lära sig det praktiska - kan man hyra en båt och försöka lära sig själv? Det teoretiska ska jag ju klara av att kunna plugga in innan sommaren tycker man

Vad är era bästa tips för någon som mig?
Citera
2014-05-14, 20:35
Medlem
Opiumtal18s avatar
Om du går på någon privat "båtkurs" kommer du få träffa många kärringar i 35-50 års åldern.

https://www.youtube.com/channel/UCQh...ALjbFE_r8vc0Rw

Glöm inte bort hastighetsbegränsningen.
Citera
2014-05-14, 21:13
Medlem
Du kan alltid ta förarintyg för båt navigation och praktisk körning ingår tror jag. Mer info hittar du här http://www.nfb.a.se/?page_id=51
Citera
2014-05-14, 21:15
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opiumtal18
Om du går på någon privat "båtkurs" kommer du få träffa många kärringar i 35-50 års åldern.
Jepp, mycket fitta blir det för den som är ensam kille på dessa kurser.
Citera
2014-05-14, 21:19
Medlem
Kolla de studieförbund som finns på din ort, många av dem har kurser i navigation. Dessutom kan de ha segelkurser, så du kan lära dig segla. Kurser i att köra motorbåt har jag dock inte sett hittills, med undantag för den kurs som gäller högfartsmanövrering (från och med 25 knop eller så).

Jag tror inte du kan hitta någon som är beredd att hyra ut en båt till dig med mindre än att du redan har kunskap och erfarenhet. Det är ju lite som med bil: ingen lär vilja hyra ut en bil till dig för att du skall övningsköra med den...

Om du inte kan tänka dig köpa en liten båt för att lära dig själv så är mitt tips att du letar upp en sjöscoutkår i din närhet. Många av dem har ofta behov av fler ledare, och det spelar mindre roll att du inte kan något/mycket från början. Om du är aktiv i kårens verksamhet kommer du att lära dig massor, mycket mer än du kan tänkas lära dig på någon kurs. Nackdelen är att det tar längre tid.
Citera
2014-05-15, 19:47
Medlem
Ok tack för tipsen!

Tar man förarintyg är det bara teoretiskt dock, och det teoretiska läser jag gärna på själv bara och lägger pengarna på något annat än förarintyg kanske (åtminstone nu till sommar!).

Det jag vill testa är ju det praktiska! Sjöscoutkårer och sådant verkar vara svårt att engagera sig i, ganska populärt trots allt ;/

Verkar inte finnas några praktiska kurser för ex motorbåt. En affärsidé för någon kanske som är uttråkad och i behov av lite lätta pengar på sommaren? :P
Citera
2014-05-15, 19:55
Moderator
Carlboms avatar
Finns praktiska kurser men där ganska dyra (allt är relativt dock). Ca 3K för en kurs i att manövrera och lägga till (ingen uppkörning eller prov på den kursen) samt ca 5K för det s.k manöverintyget. Den sistnämnda ger stämpel i blå boken och eventuellt framtida rätt att framföra båt som går snabbare än 35 knop (om det någonsin kommer ett körkort för fritidsbåt vill säga..)
Citera
2014-05-15, 20:07
Moderator
Carlboms avatar
Det bästa är om du känner någon med lite vana och ber den personen vara med dig i början. Det finns även möjlighet annars (beroende på var man bor) att hyra en sjöbjörn några timmar som lär dig köra din egen båt. Återigen.. Rätt dyrt dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in