2014-05-13, 19:20
Medlem
Innan jag börjar inlägget tänkte jag berätta att jag ska ringa gyn imorgon, men jag tänkte även ta hjälp utav er.

-

Egentligen började allt i oktober förra året. En dag fick jag ont i magen, det kändes som mensvärk. Det är i och för sig inget ovanligt att få, men efter att det hade hållt i sig varje dag i en månad vart jag såklart lite orolig. När det en månad efter även började blöda vid sex, vart jag såklart ännu mer orolig. Det hände bara en gång, men jag ringde ändå gyn. Tänkte att en kombination av magont och blödning inte var det bästa. Jag fick en tid för en vanlig undersökning, men gynekologen kunde inte hitta något och sa att jag kunde ha muskelvärk i bäckenet. Blödningen var inget att oroa sig för om det inte hände ofta.

Okej. Eftersom att jag tyvärr lider av hypokondri eller något sådant, så gav jag mig inte där, då magvärken inte släppte. Så jag ringde till landstingets gynekolog istället och fick en tid där. Han gjorde samma undersökning och hittade inte heller något. Hypokondriker som sagt, så jag hade självklart suttit och läst på om livmoderhalscancer. När jag nämnde det för gynekologen skrattade han bara åt mig. Han skickade mig istället till vårdcentralen, då han tyckte jag skulle kolla upp tarmar osv.
Det besöket gjorde jag i februari, och jag kollade upp tarmar, njurar och lever och ingenting visade på infektion.

Efter det släppte jag allt det här, men magontet försvann aldrig. Jag har haft ont i magen varje dag sen dess.
Men förra veckan när jag hade sex kom det en blödning igen, och det kom även idag. Det är ingen jätteblödning, utan det är bara lite blod på hans snopp. Jag är självklart jätteorolig, för det kan inte vara normalt att ha ont i magen och även blödningar på det.

Värt att nämna är kanske att jag har kollat klamydia några gånger, eftersom att jag råkar ut för UVI någon/några per år och det har aldrig visat något. Tog även ett senast jag var hos gynekologen och det visade inte heller något. Och jag och min pojkvän har varit tillsammans i 5 år, så det är ingen ny jag har haft sex med.

Varför jag skriver detta är dels för att jag undrar om någon har varit med om något liknande/vet vad det kan vara? Och också om dom har rätt att neka mig ett cellprov den här gången, eller kan jag kräva det? (Är under 23 år, 22 för att vara exakt)

Otroligt tacksam för svar!!
Citera
2014-05-13, 20:18
Medlem
Om dina blödningar endast uppstår under samlag låter det som att det är slemhinnorna som blöder och du har ju kollat upp klamydia, vilket är bra. Dina blödningar vid samlag och din värk i magen behöver alltså inte ha något samband.

Viktigt att veta är om du har mellanblödningar och om din mens är riklig och besvärlig. Ökar magsmärtorna vid mens? När är smärtan som svårast/lättast? Var i magen sitter smärtan? Vandrar den? Hur är smärtan? Molande, stickande, huggande, brännande?

Annat som är viktigt att veta är om du känner andra symtom såsom trötthet och/eller illamående. Hur fungerar magen? Diarréer? Förstoppning? Gaser?
Citera
2014-05-13, 20:29
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Har de gjort ultraljud?
Citera
2014-05-13, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gramnegativ
Om dina blödningar endast uppstår under samlag låter det som att det är slemhinnorna som blöder och du har ju kollat upp klamydia, vilket är bra. Dina blödningar vid samlag och din värk i magen behöver alltså inte ha något samband.

Viktigt att veta är om du har mellanblödningar och om din mens är riklig och besvärlig. Ökar magsmärtorna vid mens? När är smärtan som svårast/lättast? Var i magen sitter smärtan? Vandrar den? Hur är smärtan? Molande, stickande, huggande, brännande?

Annat som är viktigt att veta är om du känner andra symtom såsom trötthet och/eller illamående. Hur fungerar magen? Diarréer? Förstoppning? Gaser?

Jag äter p-piller, så jag vet inte riktigt hur mellanblödningar fungerar då? Innan jag började med p-piller och under dom första åren kan jag nog tycka att mensen var väldigt jobbig. Det var mycket och jag fick väldigt ont i magen. Nu är den mensvärken bättre, och även mängden, men ibland kan jag blöda igenom en super-tampong på ca 2 timmar. Oftast i början på mensen då.

Magsmärtan ökar vid mens och när jag inte har mens kommer smärtan och går lite hur som helst. Jag kan inte svara på när den är som svårast eller lättast, men jag känner den mest när jag inte gör något speciellt, som nu. Jobbar eller tränar jag märker jag inte av den på samma sätt.

Smärtan sitter där mensvärken sitter, alltså längst ner på magen. Den sträcker sig från ena höften till den andra. Oftast inte på hela området samtidigt, utan antingen mitten, höger eller vänster. Den sträcker sig även bak på ryggen ibland. Jag skulle säga att smärtan är molande.

Trött är jag ofta, och illamående ibland. Får ofta sura uppstötningar, om man kan räkna det till illamåendet.

Min mage fungerar väl lite sisådär. Jag kan bli gasig lite då och då och jag skulle väl inte säga att jag har diarre, men konsistensen är inte alltid hård.
Citera
2014-05-13, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fantomsmaerta
Har de gjort ultraljud?

Ja, jag har gjort ultraljud båda gångerna. Dom kunde utesluta cystor iallafall.
Citera
2014-05-13, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av angelicagustavsson
Jag äter p-piller, så jag vet inte riktigt hur mellanblödningar fungerar då? Innan jag började med p-piller och under dom första åren kan jag nog tycka att mensen var väldigt jobbig. Det var mycket och jag fick väldigt ont i magen. Nu är den mensvärken bättre, och även mängden, men ibland kan jag blöda igenom en super-tampong på ca 2 timmar. Oftast i början på mensen då.

Magsmärtan ökar vid mens och när jag inte har mens kommer smärtan och går lite hur som helst. Jag kan inte svara på när den är som svårast eller lättast, men jag känner den mest när jag inte gör något speciellt, som nu. Jobbar eller tränar jag märker jag inte av den på samma sätt.

Smärtan sitter där mensvärken sitter, alltså längst ner på magen. Den sträcker sig från ena höften till den andra. Oftast inte på hela området samtidigt, utan antingen mitten, höger eller vänster. Den sträcker sig även bak på ryggen ibland. Jag skulle säga att smärtan är molande.

Trött är jag ofta, och illamående ibland. Får ofta sura uppstötningar, om man kan räkna det till illamåendet.

Min mage fungerar väl lite sisådär. Jag kan bli gasig lite då och då och jag skulle väl inte säga att jag har diarre, men konsistensen är inte alltid hård.

Ok, du säger ju själv att smärtan känns som mensvärk och sitter långt ner i magen. Då låter det som att det skulle vara gynekologiska problem och att din smärta inte har att göra med dina sura uppstötningar eller gaser.

Hade jag varit gynekolog, vilket jag inte är, hade jag ändå gått på teorin att du kan vara en endometrios-patient som blivit bättre efter p-piller men fortfarande har besvär. Har du själv funderat kring att det är endometrios?
Citera
2014-05-13, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gramnegativ
Ok, du säger ju själv att smärtan känns som mensvärk och sitter långt ner i magen. Då låter det som att det skulle vara gynekologiska problem och att din smärta inte har att göra med dina sura uppstötningar eller gaser.

Hade jag varit gynekolog, vilket jag inte är, hade jag ändå gått på teorin att du kan vara en endometrios-patient som blivit bättre efter p-piller men fortfarande har besvär. Har du själv funderat kring att det är endometrios?

Det som känns väldigt oroväckande isåfall, om det skulle vara något gynekologiskt, är att båda gynekologerna isåfall har missat det. Smärtan känns likadan nu som då, så jag vet inte vad som isåfall skulle ha förändrats.

Endometrios hade jag aldrig hört talas om förrän jag fick just dom här problemen och det kom upp på en sökning en gång. Det jag inte får fram av 1177s text är om det verkligen gör ont dagligen eller ifall det bara dyker upp då och då, har du något svar?
Och hur säger man detta till en läkare? Dom brukar tyvärr inte bli så himla glada när man kommer med en egen diagnos.
Citera
2014-05-13, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av angelicagustavsson
Det som känns väldigt oroväckande isåfall, om det skulle vara något gynekologiskt, är att båda gynekologerna isåfall har missat det. Smärtan känns likadan nu som då, så jag vet inte vad som isåfall skulle ha förändrats.

Endometrios hade jag aldrig hört talas om förrän jag fick just dom här problemen och det kom upp på en sökning en gång. Det jag inte får fram av 1177s text är om det verkligen gör ont dagligen eller ifall det bara dyker upp då och då, har du något svar?
Och hur säger man detta till en läkare? Dom brukar tyvärr inte bli så himla glada när man kommer med en egen diagnos.

Jag tror inte gynekologerna missat något allvarligt. Då är ung och du har haft ett långt förhållande vilket ganska bra utesluter allvarligare diagnoser. Om det är endometrios du lider av så är den ju inte av allvarlig karaktär.

Boka en ny tid eller en telefontid med din läkare och berätta att värken inte gått över och att den oroar dig. Tala om att du funderar kring att det kan vara endometrios iom värken och dina tidigare rikliga blödningar i kombination med besvärlig mensvärk och dina besvär från urinvägarna. Det kan hända att läkaren kunde utesluta endometrios när du var där. Jag vet inte hur man utreder det. Men jag tycker definitivt att du ska ta kontakt igen.
Citera
2014-05-13, 22:37
Medlem
Dusk2Dawns avatar
Enda sättet att helt utesluta endometrios är genom titthålsoperation. Såklart du kan kräva att få göra cellprov, trodde det var standard om man blöder och har ont. Jag har haft blödningar vid samlag, berättade det för olika gynekologer som sa att det säkert var någon obalans i hormonerna. Jag sökte mig vidare och hittade en gynekolog som gjorde en ordentlig undersökning. Han hittade en förändring i livmoderhalsen (som tur var godartad) som troligtvis berodde på vårtvirus. Förändringen gick inte att se med blotta ögat, utan han hade nån lösning på som gjorde att den syntes. Och det var den som gjorde min livmodertapp lättblödande.

Har du kollat andra könssjukdomar eller bara klamydia?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in