2014-05-13, 17:48
Bannlyst
Det tycker jag var föredömligt sagt. För vad har vi att klaga på egentligen? Hur stora problem har vi egentligen när vi tänker efter? Detta tankesätt fodrar en att tänka på att leva i nuet, tycker det var gediget sagt av Reinfeldt.

Jag är bara relativt dum om jag uttrycker mej så för jag förstår att det politiskt sätt betyder att de känner sej nöjda med vad dom har gjort för Sverige och att deras mål redan är uppnått så nu spelar nuet och vägen bara roll.

Hur ser ni på denna livsfilosofi?
Citera
2014-05-13, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proffstyckarn
För vad har vi att klaga på egentligen? Hur stora problem har vi egentligen när vi tänker efter?

Giftig näringslös mat, smutsig luft, förorenat vatten, tungmetaller och syntetiska kemikalier överallt, buller, strålning, solbrist, överdosering av stresshormoner, folksjukdomar är epidemier, på vissa platser börjar övervikt bli den nya normalvikten, mediciner till barn ökar allt mer (främst sömnmedel), depression och ångest-problem ökar explosionsartat, finanssystemet är en enda stor bubbla som kommer krascha helt och naturmiljön som är vår enda grundläggande överlevnadsresurs för livsmedel förstörs varje dag – hur långt ska det få gå?

Politikerna vill bara hålla färgen och rabbelbabbla om detaljer.
Citera
2014-05-13, 18:14
Medlem
jabbadabbadoos avatar
Problemet är väl att vi aldrig blir nöjda.
Det är en sak att vara stolt över sina bedrifter. Det får man vara om man är förtjänt av de.
Men att Moderaterna anser sig nöjda.
Tyvärr, jag ser det som en svaghet.
En väldigt stor sådan också.
Med en sån attityd gräver man bara sin egna grav.
Tävlar man i eliten så kan man fan inte bara bli nöjd helt plötsligt och vara nöjd med sin situation.
En riktig elit ser bara felen och jobbar bara på dom och därmed aldrig blir nöjd.

Jag vågar till och med dra det så långt att jag blir inte förvånad om detta är moderaternas fall.
Behöver inte vara så.
Men ett sådant resonemang ger mig starka aningar.
Min tillit till dom är borta iaf.
Så seriöst ser jag det.
Senast redigerad av jabbadabbadoo 2014-05-13 kl. 18:17.
Citera
2014-05-13, 18:34
Medlem
Citat:
Det tycker jag var föredömligt sagt. För vad har vi att klaga på egentligen? Hur stora problem har vi egentligen när vi tänker efter?
Bara för att det är "bra" nu betyder det inte att det inte kan bli bättre. Mänskligheten har inte kommit dit vi är i dag genom att nöja sig när man uppnått en viss nivå.

Citat:
Detta tankesätt fodrar en att tänka på att leva i nuet, tycker det var gediget sagt av Reinfeldt.
... och Reinfeldt i sin tur rapar ju bara upp det som hans stab av talskrivare har skrivit.

Citat:
Jag är bara relativt dum om jag uttrycker mej så för jag förstår att det politiskt sätt betyder att de känner sej nöjda med vad dom har gjort för Sverige och att deras mål redan är uppnått så nu spelar nuet och vägen bara roll.
Moderaterna har alltså gjort ett så pass bra jobb att de nu anser sig vara förtjänta av att få luta sig tillbaka och ta det lugnt? Bra inställning.

Citat:
Hur ser ni på denna livsfilosofi?
Livsfilosofin som sådan är vettig, ofta är vägen viktigare än målet. Men versionen som presenteras här är förvrängd till oigenkännlighet och enbart ett billigt retoriskt knep.
Citera
2014-05-14, 03:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Esolcsid
Giftig näringslös mat, smutsig luft, förorenat vatten, tungmetaller och syntetiska kemikalier överallt, buller, strålning, solbrist, överdosering av stresshormoner, folksjukdomar är epidemier, på vissa platser börjar övervikt bli den nya normalvikten, mediciner till barn ökar allt mer (främst sömnmedel), depression och ångest-problem ökar explosionsartat, finanssystemet är en enda stor bubbla som kommer krascha helt och naturmiljön som är vår enda grundläggande överlevnadsresurs för livsmedel förstörs varje dag
Det är en härlig sammanställning du har gjort där. Jag beundrar alla som har ett psyke som är så starkt att dom orkar formulera meningar med innehåll.
Citera
2014-05-24, 22:22
Medlem
De flesta partier är väll så där. Pliktetiker/rättighetsetiker istället för konsekvensetiker.

Sen får man ju intrycket att partierna vill vara både och.

Förutom moderaterna då, om det där verkligen är deras "filosofi".

Ta tex MP.

Förnybar energi, trots att det inte funkar i praktiken, i dagsläget.

Deras resonemang runt satsningar på tex vindkraft handlar i grund och botten om "vår" plikt att göra det.

Konsekvenstänket finns inte riktigt där, och när det gör det är det färgat av överoptimism, ibland på gränsen till utopiska vanföreställningar.
Senast redigerad av synkroniserad 2014-05-24 kl. 22:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in