2014-05-13, 17:03
Medlem
Arbetarbroders avatar
Tokslött internet gör att jag hoppas att nån vänlig flashbackare kan svara istället för mina försök med Google..

As topic: hur lång tid behöver de går mellan sex och man kan lita på ett graviditetstest?
Citera
2014-05-13, 17:06
Medlem
Bongomans avatar
15-30 dagar.
Citera
2014-05-13, 17:07
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Ungefär 10 dagar efter förväntad mens. Då är det ganska säkert. Men om ett test visar positivt innan dess, så är man oftast gravid eftersom testet inte visar negativt om man är gravid.

Slänger in ett citat här:

Citat:
(X) MYT: Du kan göra ett graviditetstest direkt efter samlag.
(?)FAKTUM: Nej, det kan du inte. Det tar cirka sex till sju dagar efter att ett ägg har befruktats (efter samlag) innan din kropp börjar producera graviditetshormonet (hCG) samt några ytterligare dagar innan nivån är tillräckligt hög för att kunna upptäckas av ett graviditetstest.

Clearblue graviditetstester kan användas upp till fyra dagar innan du förväntar din menstruation även om nivåerna för graviditetshormonerna i din urin kanske inte är tillräckligt höga för att upptäckas. Så om du testar tidigt och får ett resultat att du inte är gravid rekommenderar vi att du testar igen när du förväntar din menstruation.
För att ta reda på när du ska ha mens måste du först beräkna hur lång din cykel vanligtvis är. Det gör du genom att räkna antalet dagar från första dagen i menstruationen till dagen innan nästa menstruation börjar.

Om du har oregelbundna cykler, ska du utgå från din längsta cykel under de senaste månaderna innan du utför testet
Om du inte vet när din menstruation börjar rekommenderar vi att du väntar minst 19 dagar efter det senaste tillfället du hade oskyddat samlag innan du använder ett Clearblue graviditetstest

Om du testar från och med dagen för förväntad menstruation, kan du testa när som helst på dagen.
Om du testar tidigt ska du använda dagens första urin
För att få ett exakt resultat ska du undvika att dricka mycket vätska (inklusive vatten) innan du testar dig
Om resultatet visar att du inte är gravid:
Om du testade dig tidigt (innan du förväntar din menstruation), testa igen när det är dags för din menstruation
Om du testade på den dag du förväntade din menstruation eller dagen efter ska du vänta i tre dagar och testa igen
Om ditt andra graviditetstest fortfarande visar att du inte är gravid och du fortfarande inte har fått din menstruation ska du kontakta din läkare
Senast redigerad av Sophisticatedcutiepie 2014-05-13 kl. 17:10.
Citera
2014-05-13, 17:16
Medlem
Arbetarbroders avatar
Så en vecka och positivt test x2 = de är troligen så?
Ska läsa allt noga fick lite ångest nu bara

Tack för er hjälp verkligen, uppskattar det!
Citera
2014-05-13, 17:25
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Så en vecka och positivt test x2 = de är troligen så?
Ska läsa allt noga fick lite ångest nu bara

Tack för er hjälp verkligen, uppskattar det!

Ja då är det troligen så. Hon bör kontakta vårdcentralen och göra ett blodprov för att säkerställa.
Citera
2014-05-13, 22:54
Bannlyst
Ett positivt test är ett positivt test. Det finns säkert saker som felaktigt kan göra testet positivt, men i allmänhet är det ju så. Det tar ju ungefär en vecka från att ägglossning, tills ägget fäster i livmodern så testet kan ju göras absolut tidigast en vecka efter sex. Testade själv en vecka efter att sonen blev till och fick +. Däremot var det väldigt svagt, annars bör man ju vänta i några dagar till så att man kan tyda resultatet ordentligt.
Citera
2014-10-05, 12:57
Medlem
.Chloes avatar
Bumpar denna tråd då jag har en liknande fråga.

Om man köper graviditetstest som säger att man ska testa sig 4 dagar innan väntad mens men har en osynkroniserad menscykel, ska jag då ta hänsyn till den typiska 30-dagarsregeln eller gissa mig fram till när jag tror min mens kommer? Jag har tyvärr ingen aning när den kommer utan den kan ibland vara försenad med 1-2 veckor.

Eller bör jag boka tid hos barnmorskan?

edit: fann ett svar i post #3
Senast redigerad av .Chloe 2014-10-05 kl. 13:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in