2014-05-13, 12:51
Medlem
tardudenipruttens avatar
Hur pass nyttigt är det med krossade tomater??
Citera
2014-05-13, 13:14
Medlem
zepofans avatar
Ungefär 5,3-5,5 på nyttighetsskalan.

Citera
2014-05-13, 13:17
Medlem
Jag antar du undrar om krossade tomater som är konserverade har något nyttigt värde? Ja det är nyttigt med tomater vare sig de är konserverade eller inte, men faktiskt så sägs konserverade och upphettade tomater vara nyttigare än färska. Jag ids inte googla åt dig för att förklara varför, du kan googla själv.
Citera
2014-05-13, 13:18
Medlem
Gustavgrs avatar
Krossade tomater måste iaf vara nyttigare än ketchup.
Citera
2014-05-13, 14:34
Medlem
Orwellians avatar
Ja, det är ju rätt svårt att veta vad du kvalificerar som nyttigt.. Dessutom skiljer det sig en hel del på tomater och tomater. Ekologiska tomater? Skördade innan mognad? Konserverade eller i pappförpackning? Jämfört med bensin eller sötmandel?

Tomater innehåller rätt mycket viktiga näringsämnen, men exempelvis kan konserver innehålla BPA som ju är att ses som "rätt" onyttigt.

Mitt intryck är att krossade tomater ofta är tomater av låg kvalitet som inte kunnat säljas som hela/färska tomater, därför är min (högst personliga) uppfattning att de bästa konserverade tomaterna är ekologiska hela tomater i tetra.
Citera
2014-05-13, 14:35
Medlem
Orwellians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavgr
Krossade tomater måste iaf vara nyttigare än ketchup.

Ja, ketchup är ju i princip tomater med en massa tillsatt socker och salt, så i de flesta fall kan man väl säga det.
Citera
2014-05-13, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orwellian
Ja, det är ju rätt svårt att veta vad du kvalificerar som nyttigt.. Dessutom skiljer det sig en hel del på tomater och tomater. Ekologiska tomater? Skördade innan mognad? Konserverade eller i pappförpackning? Jämfört med bensin eller sötmandel?

Tomater innehåller rätt mycket viktiga näringsämnen, men exempelvis kan konserver innehålla BPA som ju är att ses som "rätt" onyttigt.

Mitt intryck är att krossade tomater ofta är tomater av låg kvalitet som inte kunnat säljas som hela/färska tomater, därför är min (högst personliga) uppfattning att de bästa konserverade tomaterna är ekologiska hela tomater i tetra.

Håller med dig i det stora hela. Krossade tomater är väl antagligen av sämre kvalitet men näringsinnehållet skulle jag påstå är samma som de konserverade hela tomaterna. De odlas väl på samma plantor och de som väljs ut till krossade tomater är väl de som bara har utseendemässiga fel.

Måste ju finnas otal tomater som skadas i hanteringen. Rent teoretiskt så kan ju tomater med skadat skal ta upp smuts och bakterier i fruktköttet men de kokas ju sen innan de försluts i en konserv. Kanske något lägre näringsvärde kan tänkas om skadade tomater exponerats länge för luften men det tror jag inte heller då det säkert är en relativt snabb process mellan skörd och konservering.
Citera
2014-05-28, 22:47
Medlem
Pilfinkens avatar
Krossade tomater kan nog vara nyttigare än de färska tomaterna som man kan köpa mitt i vintern. De är ju helt ljusa och smaklösa. Ska man tillaga tomaterna så finns det nog inte heller någon nackdel med att de var konserverade från början.
Citera
2014-05-29, 10:38
Medlem
Vem0ths avatar
En snabb sökning på utökade näringsvärden där krossade tomater ser väldigt hälsosamt ut. En skvätt ketchup/puré, örter, stekt lök, salt, och peppar. Till pasta är min middag klar redan där
Senast redigerad av Vem0th 2014-05-29 kl. 10:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in