2014-05-12, 21:45
Medlem
Superkufs avatar
Jag gillar smörrebröd i dess danska tappning - det vill säga goda och rejäla pålägg ovan brödskivor. Utan finess, med hög grad av umgänge och gärna med bordsgrannar man kan diskutera mat och dryck med. Smörrebröd är med andra ord ytterst folkligt i dess mest positiva bemärkelse.

Därför tänkte jag nu efter ett besök tipsa om Två Små Svin. En bra krog med en begränsad meny (vilket innebär att de kan de smörrebröd de serverar), bara smörrebröd (vilket är vad kunderna efterfrågar) och en trevlig lokal. Jaja, ute i Årsta, men nu finns det äntligen en bra anledning att åka tvärbana.

Visst, en del av smörrebröden måste du montera själv utifrån brödskivor och krus med "pålägg". Men det är ett kärt besvär. Du kan sitta in dig på ett bord och under kvällen beställa smörrebröd efter smörrebröd, öl efter nubbe efter digestif.

De kommer inte få någon Michelin-stjärna och är inte heller ute efter det, men vill ni ha en trevlig kväll på två eller fyra eller flera så är Två Små Svin ett pålitligt tips.

Och för de fåntrattar som tror att bara anställda kan tipsa om restauranger hänvisar jag till mitt tips om Gro lunchrestaurang tidigare i detta forum. Jag gillar att få tips om nya restauranger, och tipsar därför er om nya restauranger i förhoppning om att få något tillbaka.
Citera
2014-05-12, 21:50
Medlem
Spackelackans avatar
Tack för tipset. Smörrebröd är inte dumt. Kul att dom har utskänkningstillstånd så att man kan få sig en bira och en lille till.

Blir till att testa vid tillfälle
Citera
2014-05-12, 23:47
Medlem
DingusMcDucks avatar
Fan, om du inte redan får betalt av restaurangen ifråga, så borde de börja betala dig. Jag blev sugen på att åka till Årsta till helgen, trots att det ligger 25 mil bort. Inte bara för att du använde uttrycket "kärt besvär", men det hjälpte till.
Citera
2026-07-30, 01:47
Medlem
Tycker det viktigaste är danskt rågbröd. Sedan kan man ösa på med pålägg, majonnäs eller remouladsås är viktigt, och så på med vad som finns i kylen, skinka, köttbullar, tillagad nötkött, skivad stekt njure eller lever, dansk god ost, sallad, tomat, lök, inlagd gurka, kapris...

Typ en Dagboertmacka men i en vånig. Hur svårt kan det vara?

Kan jag hoppas att danska smörebröd är utmaningen i fyran av Mästerkoecken VIP?
Senast redigerad av Krascha 2026-07-30 kl. 01:58.
Citera
2026-07-31, 16:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Krascha
Tycker det viktigaste är danskt rågbröd. Sedan kan man ösa på med pålägg, majonnäs eller remouladsås är viktigt, och så på med vad som finns i kylen, skinka, köttbullar, tillagad nötkött, skivad stekt njure eller lever, dansk god ost, sallad, tomat, lök, inlagd gurka, kapris...

Typ en Dagboertmacka men i en vånig. Hur svårt kan det vara?

Kan jag hoppas att danska smörebröd är utmaningen i fyran av Mästerkoecken VIP?

Nej, det det du beskriver är inte smörrebröd.
Citera
2026-07-31, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ljusberg
Nej, det det du beskriver är inte smörrebröd.
Nähe. Vad har jag då fel om?
Citera
2026-08-01, 06:43
Avslutad
Citat:
Nähe. Vad har jag då fel om?

På danska smörrebröd lägger man verkligen inte ’vad som finns i kylen’. Smörrebröd är eleganta och genomtänkta kompositioner.
Remoulade och majonnäs används inte så mycket på smörrebröd.

Googla efter en krog som serverar smörrebröd så kan du själv se hur det ksn se ut, och vad man har på smörrebröd.

Det du beskriver är en helt vanlig macka.
Citera
2026-08-01, 12:08
Medlem
Citat:
På danska smörrebröd lägger man verkligen inte ’vad som finns i kylen’. Smörrebröd är eleganta och genomtänkta kompositioner.
Remoulade och majonnäs används inte så mycket på smörrebröd.

Googla efter en krog som serverar smörrebröd så kan du själv se hur det ksn se ut, och vad man har på smörrebröd.

Det du beskriver är en helt vanlig macka.
Naturligtvis har jag kapacitet nog för att göra ett par välkomponerade smörrebröd av det jag har i kylen.
Citera
2026-08-01, 13:54
Avslutad
Citat:
Naturligtvis har jag kapacitet nog för att göra ett par välkomponerade smörrebröd av det jag har i kylen.

Du jämförde ju smörrebröd med dagobertmackor förrut.

På danska smörrebröd har man få och genomtänkta ingredienser av hög kvalitet.
Det mesta ska vara hemlagat.
Citera
2026-08-01, 14:01
Medlem
Citat:
Du jämförde ju smörrebröd med dagobertmackor förrut.

På danska smörrebröd har man få och genomtänkta ingredienser av hög kvalitet.
Det mesta ska vara hemlagat.

Dyrlägens natmad är gött: https://da.wikipedia.org/wiki/Dyrl%C3%A6gens_natmad

Självklart måste man ha en kall "bajer" till maten.

https://ibenssmoerrebroed.dk/blog/top-10-danmarks-mest-populaere-smoerrebroed/
Senast redigerad av Seelsorge 2026-08-01 kl. 14:03.
Citera
2026-08-01, 14:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Seelsorge
Dyrlägens natmad är gött: https://da.wikipedia.org/wiki/Dyrl%C3%A6gens_natmad

Självklart måste man ha en kall "bajer" till maten.

https://ibenssmoerrebroed.dk/blog/top-10-danmarks-mest-populaere-smoerrebroed/

Det är ett jättebra exempel.
Hemgjord leverpastej och sky/gelé är inget man bara ’har i kylen’.
Citera
2026-08-01, 15:55
Medlem
Bästa danska smörrebröd:

https://www.tripadvisor.dk/ShowUserReviews-g189524-d16742318-r899159893-Restaurant_HOS-Odense_Funen_and_Islands.html#photos;agg regationId=101&albumid=101&filter=7
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in