• 1
  • 2
2014-05-18, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shadow913
Den som står för sanning kan inte tycka om lögnen.

Men du älskar lögnen och försöker få andra att tro på den.

Citat:
I Bibeln har vi sanningen: Därför måste allt vika sig för Bibelns innehåll.

Så fort en lära går ut på att man måste tro borde varningsklockorna ringa. Någon vill ha makt, någon som inte har den naturligt.

Tro på vad du vill, men låt andra få tro på vad de vill utan att du försöker få dem att känna sig tvingade att tro på din falska gud.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2014-05-18 kl. 14:38.
Citera
2014-05-18, 15:43
Medlem
Shadow913s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Så fort en lära går ut på att man måste tro borde varningsklockorna ringa. Någon vill ha makt, någon som inte har den naturligt.

Nu får du ta hänsyn till kontexten. Gud säger att vi måste tro. Gud har redan makt och rätt att döma. Om resultatet av att man tror leder till att man får frid med Gud, syndernas förlåtelse, evigt liv, kraft till helgelse, glädje, kärlek, uthållighet osv så är ju inte makten negativ utan positiv. Och det motsatta: om människor som lever långt ifrån gudsfruktan och gudsförtröstan (tro) styrs av synder och laster så kan det bero på att någon har tillskansat sig makt över människan, någon som inte bör ha den makten.

Några ord om detta:

Citat:
Tro på vad du vill, men låt andra få tro på vad de vill utan att du försöker få dem att känna sig tvingade att tro på din falska gud.

Sluta påtvinga mig din gud. Låt mig vara ifred!
Skämt åsido. Varför slänger du in såna här saker i ett sammanhang när jag uttrycker min tro?
Försöker du förtrycka min frihet, you evil monster?
Du försöker hindra min åsikts och religionsfrihet! POLIS! POLIS! Han försöker dominera mig!
Citera
2014-05-18, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shadow913
Nu får du ta hänsyn till kontexten. Gud säger att vi måste tro.

Nej, bara din gud.

Citat:
Gud har redan makt och rätt att döma.

Ja, men inte din gud.

Citat:
Om resultatet av att man tror leder till att man får frid med Gud, syndernas förlåtelse, evigt liv, kraft till helgelse, glädje, kärlek, uthållighet osv så är ju inte makten negativ utan positiv.

En problem-lösning-konstruktion. Först framhålla ett problem med hjälp av definitioner av en omänsklig gud som inte finns och att människan är otillräcklig inför kraven för hans "helighet" krav som hugger och slår människor som inte passar in i den mallen. Sedan erbjuds en lösning, "du kan bli befriad från att vara den du är", "bara du tror på honom". Förbannad goja och ren och skär ondska!

Citat:
Och det motsatta: om människor som lever långt ifrån gudsfruktan och gudsförtröstan (tro) styrs av synder och laster så kan det bero på att någon har tillskansat sig makt över människan, någon som inte bör ha den makten.

En fabricerad fiende behövs i den där konstruktionen för att stärka den.

Citat:
Sluta påtvinga mig din gud. Låt mig vara ifred! Skämt åsido. Varför slänger du in såna här saker i ett sammanhang när jag uttrycker min tro?

För att du hjälper till att hålla ett monster under armarna. För att du hotar människor och säger att de måste tro på din gud för att få något de får av mig, gratis, utan tro. Du felar mot mig och gör mig arg.

Citat:
Försöker du förtrycka min frihet, you evil monster?
Du försöker hindra min åsikts och religionsfrihet! POLIS! POLIS! Han försöker dominera mig!

Tro vad du vill, säger jag, men låt andra också få göra det utan att hota med din s.k. guds straff.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2014-05-18 kl. 16:27.
Citera
2014-05-18, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.Eriksson
Jag kunde inte delta i år. Var uppslutningen bra?

fullt av folk igår i Kungsan och solen sken från molnfri himmel.
Citera
2014-05-18, 17:16
Medlem
Shadow913s avatar
Citat:
För att du hjälper till att hålla ett monster under armarna. För att du hotar människor och säger att de måste tro på din gud för att få något de får av mig, gratis, utan tro. Du felar mot mig och gör mig arg.

Tro vad du vill, säger jag, men låt andra också få göra det utan att hota med din s.k. guds straff.

Äh. Gå tillbaka och se sammanhanget:

1) Tråden skapades av en kristen...
2) ...som talade om ett kristet möte
3) ..jag svarade denne angående kristen enhet och Bibelns plats för tron
4) .. och skrev därför "I Bibeln har vi sanningen."

5) ...andra hoppar in och känner sig stötta av att jag talade om Bibeln som rättesnöret i tron.
6) Jag tyckte det var löjligt och började först då tala om att Gud har rätt att döma. Jag gav perspektiv på vad frihet och fångeskap är genom. Det är inte säkert att man är fri bara för att man är laglös eller gudlös. Vaddå "tillskansa sig makt". Man tillsakansar sig isåfall makt om man går in i kristna trådar och säger att folk inte får uttrycka sin tro.

Du får bli hur förbannad som helst. Jag kan inte hjälpa om du rycker saker ur sitt sammanhang och blir förbannad. För övrigt borde inte tråden handla om annat än trådämnet.
Senast redigerad av Shadow913 2014-05-18 kl. 17:22.
Citera
2025-05-25, 13:38
Medlem
zebra121s avatar
https://www.dagen.se/podd/2021/10/21...e-hbtq-fragan/

Elisabeth Sandlund berättade 2021 lite om manifestationen och varför den lades ner.
Citera
2025-05-25, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zebra121
https://www.dagen.se/podd/2021/10/21...e-hbtq-fragan/

Elisabeth Sandlund berättade 2021 lite om manifestationen och varför den lades ner.

Man förstår när den där uppkäftiga hatiska "varelsen" inte ens kan låtsas gilla människor att allt läggs ner.

De verkar ha en egen kanal för aliens med massa bilder i onödigt format.

Tror många förstår att när kroppar är för att trycka in mars i lägenheten.
Sen även grannars hus ??

På tal om nazist.

Men att barnen ska vara här tyckte jag var sjukt.
Göra vadå?
Åka nervkana..
Så pinsamt.

Utgå från att de är besatta av er patetiskt att se.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in