Så fort en lära går ut på att man måste tro borde varningsklockorna ringa. Någon vill ha makt, någon som inte har den naturligt.
Nu får du ta hänsyn till kontexten. Gud säger att vi måste tro. Gud har redan makt och rätt att döma. Om resultatet av att man tror leder till att man får frid med Gud, syndernas förlåtelse, evigt liv, kraft till helgelse, glädje, kärlek, uthållighet osv så är ju inte makten negativ utan positiv. Och det motsatta: om människor som lever långt ifrån gudsfruktan och gudsförtröstan (tro) styrs av synder och laster så kan det bero på att någon har tillskansat sig makt över människan, någon som inte bör ha den makten.
Några ord om detta:
"Om nu Sonen gör er fria, blir ni verkligen fria." (Joh 8:36).
"Vet ni inte att om ni gör er till slavar under någon och lyder honom, då är ni hans slavar och det är honom ni lyder, antingen under synden, vilket leder till död, eller under lydnaden, vilket leder till rättfärdighet? Men Gud vare tack! Ni var syndens slavar men har nu av hjärtat blivit lydiga mot den lära som ni blivit överlämnade åt. Nu är ni slavar under rättfärdigheten, sedan ni har befriats från synden. - För er mänskliga svaghets skull använder jag en så enkel bild. - Ty liksom ni förr ställde era lemmar i orenhetens och laglöshetens slavtjänst, till ett laglöst liv, så skall ni nu ställa era lemmar i rättfärdighetens slavtjänst, till helgelse. Medan ni var syndens slavar, var ni fria från rättfärdigheten. Men vad skördade ni då för frukt? Jo, det som ni nu skäms för. Slutet på sådant är döden. Men nu, då ni befriats från synden och blivit Guds slavar, blir frukten att ni helgas och till slut får evigt liv. Ty syndens lön är döden, men Guds gåva är evigt liv i Kristus Jesus, vår Herre." (Rom 6:16-23).
"Kom till mig, alla ni som arbetar och bär på tunga bördor, så skall jag ge er vila. Ta på er mitt ok och lär av mig, ty jag är mild och ödmjuk i hjärtat. Då skall ni finna ro för era själar. Ty mitt ok är milt, och min börda är lätt." (Matt 11:28-30).
1 Också er har Gud gjort levande, ni som var döda genom era överträdelser och synder. 2 Tidigare levde ni i dem på den här världens vis och följde härskaren över luftens välde, den ande som nu är verksam i olydnadens söner. 3 Bland dem var vi alla en gång, när vi följde våra syndiga begär och gjorde vad köttet och sinnet ville. Av naturen var vi vredens barn, vi liksom de andra.
4 Men Gud som är rik på barmhärtighet har älskat oss med så stor kärlek, 5 också när vi ännu var döda genom våra överträdelser, att han har gjort oss levande tillsammans med Kristus. Av nåd är ni frälsta. 6 Ja, han har uppväckt oss med honom och satt oss med honom i den himmelska världen, i Kristus Jesus, 7 för att i kommande tider visa sin överväldigande rika nåd genom godhet mot oss i Kristus Jesus. 8 Ty av nåden är ni frälsta genom tron, inte av er själva, Guds gåva är det, 9 inte på grund av gärningar, för att ingen skall berömma sig. 10 Ty hans verk är vi, skapade i Kristus Jesus till goda gärningar, som Gud har förberett, så att vi skall vandra i dem.
Den nedbrutna skiljemuren
11 Kom därför ihåg hur det var tidigare: ni var hedningar och kallades oomskurna av dem som kallar sig omskurna, med den omskärelse som utförs på kroppen med människohand. 12 Ni var på den tiden utan Kristus, utestängda från medborgarskapet i Israel och hade ingen del i förbunden med deras löfte. Ni levde utan hopp och utan Gud i världen. 13 Men nu har ni, som är i Kristus Jesus och som en gång var långt borta, kommit nära genom Kristi blod. 14,15 Ty han är vår frid, han som gjorde de två till ett och rev ner skiljemuren. Detta skedde när han i sitt kött tog bort fiendskapen, lagen med dess bud och stadgar, för att av de båda i sig skapa en enda ny människa och så skapa frid. 16 Så skulle han i en enda kropp försona de båda med Gud genom korset, sedan han där hade dödat fiendskapen. 17 Han har kommit och predikat frid för er som var långt borta och frid för dem som var nära. 18 Ty genom honom har vi båda i en och samme Ande tillträde till Fadern. 19 Alltså är ni inte längre gäster och främlingar utan medborgare tillsammans med de heliga och tillhör Guds familj. 20 Ni är uppbyggda på apostlarnas och profeternas grund, där hörnstenen är Kristus Jesus själv. 21 Genom honom fogas hela byggnaden samman och växer upp till ett heligt tempel i Herren. 22 I honom blir också ni uppbyggda till en Guds boning genom Anden. (Efesierbrevet kap 2).
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Tro på vad du vill, men låt andra få tro på vad de vill utan att du försöker få dem att känna sig tvingade att tro på din falska gud.
Sluta påtvinga mig din gud. Låt mig vara ifred!
Skämt åsido. Varför slänger du in såna här saker i ett sammanhang när jag uttrycker min tro?
Försöker du förtrycka min frihet, you evil monster?
Du försöker hindra min åsikts och religionsfrihet! POLIS! POLIS! Han försöker dominera mig!
Nu får du ta hänsyn till kontexten. Gud säger att vi måste tro.
Nej, bara din gud.
Citat:
Gud har redan makt och rätt att döma.
Ja, men inte din gud.
Citat:
Om resultatet av att man tror leder till att man får frid med Gud, syndernas förlåtelse, evigt liv, kraft till helgelse, glädje, kärlek, uthållighet osv så är ju inte makten negativ utan positiv.
En problem-lösning-konstruktion. Först framhålla ett problem med hjälp av definitioner av en omänsklig gud som inte finns och att människan är otillräcklig inför kraven för hans "helighet" krav som hugger och slår människor som inte passar in i den mallen. Sedan erbjuds en lösning, "du kan bli befriad från att vara den du är", "bara du tror på honom". Förbannad goja och ren och skär ondska!
Citat:
Och det motsatta: om människor som lever långt ifrån gudsfruktan och gudsförtröstan (tro) styrs av synder och laster så kan det bero på att någon har tillskansat sig makt över människan, någon som inte bör ha den makten.
En fabricerad fiende behövs i den där konstruktionen för att stärka den.
Citat:
Sluta påtvinga mig din gud. Låt mig vara ifred! Skämt åsido. Varför slänger du in såna här saker i ett sammanhang när jag uttrycker min tro?
För att du hjälper till att hålla ett monster under armarna. För att du hotar människor och säger att de måste tro på din gud för att få något de får av mig, gratis, utan tro. Du felar mot mig och gör mig arg.
Citat:
Försöker du förtrycka min frihet, you evil monster?
Du försöker hindra min åsikts och religionsfrihet! POLIS! POLIS! Han försöker dominera mig!
Tro vad du vill, säger jag, men låt andra också få göra det utan att hota med din s.k. guds straff.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2014-05-18 kl. 16:27.
För att du hjälper till att hålla ett monster under armarna. För att du hotar människor och säger att de måste tro på din gud för att få något de får av mig, gratis, utan tro. Du felar mot mig och gör mig arg.
Tro vad du vill, säger jag, men låt andra också få göra det utan att hota med din s.k. guds straff.
Äh. Gå tillbaka och se sammanhanget:
1) Tråden skapades av en kristen...
2) ...som talade om ett kristet möte
3) ..jag svarade denne angående kristen enhet och Bibelns plats för tron
4) .. och skrev därför "I Bibeln har vi sanningen."
5) ...andra hoppar in och känner sig stötta av att jag talade om Bibeln som rättesnöret i tron.
6) Jag tyckte det var löjligt och började först då tala om att Gud har rätt att döma. Jag gav perspektiv på vad frihet och fångeskap är genom. Det är inte säkert att man är fri bara för att man är laglös eller gudlös. Vaddå "tillskansa sig makt". Man tillsakansar sig isåfall makt om man går in i kristna trådar och säger att folk inte får uttrycka sin tro.
Du får bli hur förbannad som helst. Jag kan inte hjälpa om du rycker saker ur sitt sammanhang och blir förbannad. För övrigt borde inte tråden handla om annat än trådämnet.
Senast redigerad av Shadow913 2014-05-18 kl. 17:22.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!