S fort en lra gr ut p att man mste tro borde varningsklockorna ringa. Ngon vill ha makt, ngon som inte har den naturligt.
Nu fr du ta hnsyn till kontexten. Gud sger att vi mste tro. Gud har redan makt och rtt att dma. Om resultatet av att man tror leder till att man fr frid med Gud, syndernas frltelse, evigt liv, kraft till helgelse, gldje, krlek, uthllighet osv s r ju inte makten negativ utan positiv. Och det motsatta: om mnniskor som lever lngt ifrn gudsfruktan och gudsfrtrstan (tro) styrs av synder och laster s kan det bero p att ngon har tillskansat sig makt ver mnniskan, ngon som inte br ha den makten.
Ngra ord om detta:
"Om nu Sonen gr er fria, blir ni verkligen fria." (Joh 8:36).
"Vet ni inte att om ni gr er till slavar under ngon och lyder honom, d r ni hans slavar och det r honom ni lyder, antingen under synden, vilket leder till dd, eller under lydnaden, vilket leder till rttfrdighet? Men Gud vare tack! Ni var syndens slavar men har nu av hjrtat blivit lydiga mot den lra som ni blivit verlmnade t. Nu r ni slavar under rttfrdigheten, sedan ni har befriats frn synden. - Fr er mnskliga svaghets skull anvnder jag en s enkel bild. - Ty liksom ni frr stllde era lemmar i orenhetens och laglshetens slavtjnst, till ett laglst liv, s skall ni nu stlla era lemmar i rttfrdighetens slavtjnst, till helgelse. Medan ni var syndens slavar, var ni fria frn rttfrdigheten. Men vad skrdade ni d fr frukt? Jo, det som ni nu skms fr. Slutet p sdant r dden. Men nu, d ni befriats frn synden och blivit Guds slavar, blir frukten att ni helgas och till slut fr evigt liv. Ty syndens ln r dden, men Guds gva r evigt liv i Kristus Jesus, vr Herre." (Rom 6:16-23).
"Kom till mig, alla ni som arbetar och br p tunga brdor, s skall jag ge er vila. Ta p er mitt ok och lr av mig, ty jag r mild och dmjuk i hjrtat. D skall ni finna ro fr era sjlar. Ty mitt ok r milt, och min brda r ltt." (Matt 11:28-30).
1 Ocks er har Gud gjort levande, ni som var dda genom era vertrdelser och synder. 2 Tidigare levde ni i dem p den hr vrldens vis och fljde hrskaren ver luftens vlde, den ande som nu r verksam i olydnadens sner. 3 Bland dem var vi alla en gng, nr vi fljde vra syndiga begr och gjorde vad kttet och sinnet ville. Av naturen var vi vredens barn, vi liksom de andra.
4 Men Gud som r rik p barmhrtighet har lskat oss med s stor krlek, 5 ocks nr vi nnu var dda genom vra vertrdelser, att han har gjort oss levande tillsammans med Kristus. Av nd r ni frlsta. 6 Ja, han har uppvckt oss med honom och satt oss med honom i den himmelska vrlden, i Kristus Jesus, 7 fr att i kommande tider visa sin vervldigande rika nd genom godhet mot oss i Kristus Jesus. 8 Ty av nden r ni frlsta genom tron, inte av er sjlva, Guds gva r det, 9 inte p grund av grningar, fr att ingen skall bermma sig. 10 Ty hans verk r vi, skapade i Kristus Jesus till goda grningar, som Gud har frberett, s att vi skall vandra i dem.
Den nedbrutna skiljemuren
11 Kom drfr ihg hur det var tidigare: ni var hedningar och kallades oomskurna av dem som kallar sig omskurna, med den omskrelse som utfrs p kroppen med mnniskohand. 12 Ni var p den tiden utan Kristus, utestngda frn medborgarskapet i Israel och hade ingen del i frbunden med deras lfte. Ni levde utan hopp och utan Gud i vrlden. 13 Men nu har ni, som r i Kristus Jesus och som en gng var lngt borta, kommit nra genom Kristi blod. 14,15 Ty han r vr frid, han som gjorde de tv till ett och rev ner skiljemuren. Detta skedde nr han i sitt ktt tog bort fiendskapen, lagen med dess bud och stadgar, fr att av de bda i sig skapa en enda ny mnniska och s skapa frid. 16 S skulle han i en enda kropp frsona de bda med Gud genom korset, sedan han dr hade ddat fiendskapen. 17 Han har kommit och predikat frid fr er som var lngt borta och frid fr dem som var nra. 18 Ty genom honom har vi bda i en och samme Ande tilltrde till Fadern. 19 Allts r ni inte lngre gster och frmlingar utan medborgare tillsammans med de heliga och tillhr Guds familj. 20 Ni r uppbyggda p apostlarnas och profeternas grund, dr hrnstenen r Kristus Jesus sjlv. 21 Genom honom fogas hela byggnaden samman och vxer upp till ett heligt tempel i Herren. 22 I honom blir ocks ni uppbyggda till en Guds boning genom Anden. (Efesierbrevet kap 2).
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Tro p vad du vill, men lt andra f tro p vad de vill utan att du frsker f dem att knna sig tvingade att tro p din falska gud.
Sluta ptvinga mig din gud. Lt mig vara ifred!
Skmt sido. Varfr slnger du in sna hr saker i ett sammanhang nr jag uttrycker min tro?
Frsker du frtrycka min frihet, you evil monster?
Du frsker hindra min sikts och religionsfrihet! POLIS! POLIS! Han frsker dominera mig!
Nu fr du ta hnsyn till kontexten. Gud sger att vi mste tro.
Nej, bara din gud.
Citat:
Gud har redan makt och rtt att dma.
Ja, men inte din gud.
Citat:
Om resultatet av att man tror leder till att man fr frid med Gud, syndernas frltelse, evigt liv, kraft till helgelse, gldje, krlek, uthllighet osv s r ju inte makten negativ utan positiv.
En problem-lsning-konstruktion. Frst framhlla ett problem med hjlp av definitioner av en omnsklig gud som inte finns och att mnniskan r otillrcklig infr kraven fr hans "helighet" krav som hugger och slr mnniskor som inte passar in i den mallen. Sedan erbjuds en lsning, "du kan bli befriad frn att vara den du r", "bara du tror p honom". Frbannad goja och ren och skr ondska!
Citat:
Och det motsatta: om mnniskor som lever lngt ifrn gudsfruktan och gudsfrtrstan (tro) styrs av synder och laster s kan det bero p att ngon har tillskansat sig makt ver mnniskan, ngon som inte br ha den makten.
En fabricerad fiende behvs i den dr konstruktionen fr att strka den.
Citat:
Sluta ptvinga mig din gud. Lt mig vara ifred! Skmt sido. Varfr slnger du in sna hr saker i ett sammanhang nr jag uttrycker min tro?
Fr att du hjlper till att hlla ett monster under armarna. Fr att du hotar mnniskor och sger att de mste tro p din gud fr att f ngot de fr av mig, gratis, utan tro. Du felar mot mig och gr mig arg.
Citat:
Frsker du frtrycka min frihet, you evil monster?
Du frsker hindra min sikts och religionsfrihet! POLIS! POLIS! Han frsker dominera mig!
Tro vad du vill, sger jag, men lt andra ocks f gra det utan att hota med din s.k. guds straff.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2014-05-18 kl. 16:27.
Fr att du hjlper till att hlla ett monster under armarna. Fr att du hotar mnniskor och sger att de mste tro p din gud fr att f ngot de fr av mig, gratis, utan tro. Du felar mot mig och gr mig arg.
Tro vad du vill, sger jag, men lt andra ocks f gra det utan att hota med din s.k. guds straff.
h. G tillbaka och se sammanhanget:
1) Trden skapades av en kristen...
2) ...som talade om ett kristet mte
3) ..jag svarade denne angende kristen enhet och Bibelns plats fr tron
4) .. och skrev drfr "I Bibeln har vi sanningen."
5) ...andra hoppar in och knner sig sttta av att jag talade om Bibeln som rttesnret i tron.
6) Jag tyckte det var ljligt och brjade frst d tala om att Gud har rtt att dma. Jag gav perspektiv p vad frihet och fngeskap r genom. Det r inte skert att man r fri bara fr att man r lagls eller gudls. Vadd "tillskansa sig makt". Man tillsakansar sig isfall makt om man gr in i kristna trdar och sger att folk inte fr uttrycka sin tro.
Du fr bli hur frbannad som helst. Jag kan inte hjlpa om du rycker saker ur sitt sammanhang och blir frbannad. Fr vrigt borde inte trden handla om annat n trdmnet.
Senast redigerad av Shadow913 2014-05-18 kl. 17:22.
Flashback finansieras genom donationer frn vra medlemmar och beskare. Det r med hjlp av dig vi kan fortstta erbjuda en fri samhllsdebatt. Tack fr ditt std!