2014-05-12, 18:35
Medlem
Hejsan Flashback,

Svårt att sammanfatta detta kort.. För kanske 6 veckor sedan fick jag jäkla problem med magen. Jag kunde inte tvinga i mig mat på 6-7 dagar (tanken på att äta var fruktansvärt motbjudande, klarade av 1-2 tomater om dagen och det var allt), och sen tog det ytterligare ca 10 dagar innan jag kunde äta normalt utan att få magsmärtor, och under hela tiden var jag illamående och hade diarré. Jag gick till lärare här i UK och de sa att det var 'gastroenteritis', eller vanlig magsjuka. Detta varar tydligen ett par dagar vanligtvis, men kan även vara längre som i mitt fall. Jag hade noll energi och bara låg i säng/sofa hela tiden.

Dagen innan jag började må dåligt skedde 2 saker: (1) jag åt indisk mat (inget starkt alls, och vegetariskt), med 7 andra pers (inga blev magsjuka utom jag); (2) jag drack ca 15cl whisky och 2 öl.

Jag har tidigare haft, ja, lite problem med alkoholen. Efter att det tog slut med mitt ex i juli 2012 drack jag varje dag i ca 3 månader, ganska snabbt ledde detta till att jag hade i mig motsvarande 1 flaska whisky och ett par glass vin/öl om dagen. Efter ett tag insåg jag att det första jag gjorde på morgonen, innan frukost, var att dra i mig whisky. Då förstod jag att det var dags att sluta dricka, och gav fan i alkohol i 4 månader. Sedan började jag dricka socialt igen, men klarade mig utan att falla tillbaka i gamla mönster, även om jag ibland (kanske 2 gånger per månad) drack ensam och endast för att bli full. Jag har jävligt svårt att fly mina tankar och vara glad annars (jag doktorerar så har oerhört mycket jobb hela tiden, så kommer något annat ovanpå det blir jag oerhört stressad emotionellt). Det blev min flykt, helt enkelt.

I januari i år gick min bror bort (har även förlorat en syster innan, båda helt ur det blå, så det kom upp i tankarna igen), och då blev det att jag började dricka ganska friskt igen för att slippa tänka på skiten och kunna fokusera på annat. Efter kanske en månad märkte jag att jag var på väg in i gamla mönster och började lugna mig, men ville inte erkänna för min partner (som vet att jag haft problem innan vi träffats) att jag börjat dricka för mycket igen (jag dålde det för henne) så jag fortsatte dricka socialt.

Hur som helst, det har inte varit några direkta problem med konsumptionen sedan dess. MEN, när jag började må bättre (kanske 20-25 dagar efter att jag fick magsjukan) tog jag mig ca 8cl whisky en kväll, och nästa morgon började jag råspy och må skitdåligt. Kräkningarna slutade på eftermiddagen dag 1, men jag mådde dåligt och var trött även följande dag.

Sedan dess har jag testat att dricka ett par öl eller något glas vin, och har då inte mått dåligt, men har fått uppfattningen att sprit gör mig illamående. Drack EN gin och tonic häromdagen och var illamående följande morgon.

När jag gick till läkaren med mina magproblem så berättade jag att jag haft alkoholproblem tidigare men hon var helt ointresserade eftersom jag inte visade tecken på levelproblem (ingen gulnande hud osv). Så min fråga är: kan det fortfarande vara alkoholen? Eller kan det vara någon matallergi eller liknande som råkat sammanfalla med mitt drickande?

Jag har jävliga gaser när jag dricke2 - 1-2 öl räcker för att jag ska börja fisa någon förjäkligt inom en timme eller två. Igår drack jag 1 33cl öl, och direkt började jag råfisa. Sen spädde jag på ett par timmar senare med ca 40cl cider och 1 glas vin, då blåstes magen upp och det kändes som jag behövde fisa ut två ica-kassar med luft innan det lugnade sig. Idag vart det halv-diarré på morgonen.

Jag ska ordna tid med läkaren senare i veckan, men eftersom hon var så skeptisk sist så undrar jag kom det finns något annat än levern hon kan kolla, men som kanske är alkoholrelaterat? Eller kan levern vara problemet utan gulnande hud? Vad för tester bör jag lite smidigt fråga om?

Tack för att ni läste och era tips!

EDIT: Gällande gastroenteritis så förstår jag från nätet att det antingen kan komma från matförgiftning eller dålig hygien, och eftersom ingen annan blev sjuk av restaurangen (även de som smakade min mat) blev jag nästan lite förnärmad när hon var så inne på det. Jag har oerhört god hygien.
Senast redigerad av smada 2014-05-12 kl. 18:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in