"Saliga de som inte har sett men ändå tror."
Johannesevangeliet 20:29
Först definering av ordet tro.
I detta sammanhang har ordet tro samma betydelse som engelskans faith.
Förtydligande: Att ha tro på något även när det saknas evidens.
Det är alltså inte samma sak som att säga "Jag tror att lönen kommer att komma på fredag."
Det är en kvalificerad gissning där du har variabler (lönehistorik, datum etc) för att göra en klok gissning.
I debatter mellan religiösa och icke-religiösa kommer man nästan alltid till punkten där
den religiösa säger "It's a faith thing - det handlar om tro."
Som vuxen, rationell och intelligent människa vill de flesta göra så kloka beslut som möjligt.
Vilken bank ska jag välja? Vilket lån passar mig bäst? Vilken bil är bäst för mig?
Var ska jag resa på semestern? Vilka fonder ska jag spara i? Vilken utbildning ska jag välja?
Detta är beslut de flesta av oss funderar noga på innan vi tar ett beslut.
Vi vill ha så mycket kunskap som möjligt för att kunna göra ett bra val.
Av någon anledning struntar många helt i detta när det kommer till "de stora" frågorna.
Där är det helt andra regler som gäller.
Där är tron det viktiga, inte evidens.
Där är tron en dygd. Något bra och något vackert.
Frågor som uppenbaras.
1. Varför är en tro (som sagt - tro i brist på evidens) något bra?
Är det positivt för den enskilde personen och samhället att människor har världsbilder som grundar sig på tro? Alternativet är då att säga "Jag vet inte" istället för att ta en tro.
2. För den som tror - är det viktigt att denna tro speglar en sanning?
Exempel. Det finns ingen rationell anledning att tro att Jona verkligen spenderade 3 dagar i en fisk.
Om man nu väljer ändå att tro på detta. Är det viktigt att det verkligen har hänt? Eller räcker det med "känslan" tron ger dig?
3. Om ja, hur vet man om just sin egen tro är den rätta då det finns väldigt många andra som tror något helt annat?
Eftersom tro per definition är en ståndpunkt utan evidens - hur kan man validera sanningshalten i sin tro? Hur vet man att just sin gren av en specifik religion är den rätta?
Varför är du inte muslim? Varför är du inte buddist?
Jag har som sagt väldigt svårt att förstå motivationen bakom en tro och skulle gärna vilja få lite mer insikt i det.
Johannesevangeliet 20:29
Först definering av ordet tro.
I detta sammanhang har ordet tro samma betydelse som engelskans faith.
Förtydligande: Att ha tro på något även när det saknas evidens.
Det är alltså inte samma sak som att säga "Jag tror att lönen kommer att komma på fredag."
Det är en kvalificerad gissning där du har variabler (lönehistorik, datum etc) för att göra en klok gissning.
I debatter mellan religiösa och icke-religiösa kommer man nästan alltid till punkten där
den religiösa säger "It's a faith thing - det handlar om tro."
Som vuxen, rationell och intelligent människa vill de flesta göra så kloka beslut som möjligt.
Vilken bank ska jag välja? Vilket lån passar mig bäst? Vilken bil är bäst för mig?
Var ska jag resa på semestern? Vilka fonder ska jag spara i? Vilken utbildning ska jag välja?
Detta är beslut de flesta av oss funderar noga på innan vi tar ett beslut.
Vi vill ha så mycket kunskap som möjligt för att kunna göra ett bra val.
Av någon anledning struntar många helt i detta när det kommer till "de stora" frågorna.
Där är det helt andra regler som gäller.
Där är tron det viktiga, inte evidens.
Där är tron en dygd. Något bra och något vackert.
Frågor som uppenbaras.
1. Varför är en tro (som sagt - tro i brist på evidens) något bra?
Är det positivt för den enskilde personen och samhället att människor har världsbilder som grundar sig på tro? Alternativet är då att säga "Jag vet inte" istället för att ta en tro.
2. För den som tror - är det viktigt att denna tro speglar en sanning?
Exempel. Det finns ingen rationell anledning att tro att Jona verkligen spenderade 3 dagar i en fisk.
Om man nu väljer ändå att tro på detta. Är det viktigt att det verkligen har hänt? Eller räcker det med "känslan" tron ger dig?
3. Om ja, hur vet man om just sin egen tro är den rätta då det finns väldigt många andra som tror något helt annat?
Eftersom tro per definition är en ståndpunkt utan evidens - hur kan man validera sanningshalten i sin tro? Hur vet man att just sin gren av en specifik religion är den rätta?
Varför är du inte muslim? Varför är du inte buddist?
Jag har som sagt väldigt svårt att förstå motivationen bakom en tro och skulle gärna vilja få lite mer insikt i det.