• 1
  • 2
2014-05-12, 12:07
Medlem
kaktus-konnys avatar
Hej hej, jag har en lite knivig situation som egentligen borde vara enkel att lösa.
För typ 3 år sedan jobbade jag några månader i Norge, jag hade det smidigaste bankkonto jag kunde fixa - var för lat för att fixa internetbank och så. Jag har iaf ett Nordea-konto där men inget bankkort till.
Når jag hastigt flyttade hem tog jag ut alla pengar (trodde jag) i kontanter på svenska Nordea-automater (fritt uttag), men jag kunde inte se exakt hur mycket jag hade. Nu har jag fått reda på (via deklarationen osv som fortf dyker upp) att jag har lite småpengar kvar på det där norska kontot. Hur kan jag få ut dessa? Är verkligen ingen stor summa men jag skulle hellre ha tillgång till dem än inte.

Alltså;
*Jag har inget bankkort till kontot eller internetbank.
*Jag bor inte längre i Norge.
*Nordea i Sverige säger att de inte kan hjälpa mig.

Måste jag fysiskt åka till Norge för att få ut mina småpengar? Någon som varit i samma sits?

Kram

EDIT: För att förtydliga - jag hade alltså ett bankkort när jag bodde där och en stund efter, men det har sedan länge gått ut.
Senast redigerad av kaktus-konny 2014-05-12 kl. 12:08. Anledning: Var otydlig
Citera
2014-05-12, 12:22
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Vad du än gör, kontakta inte banken. Dom har ingen aning om sånt här och kan inte hjälpa dig.
Citera
2014-05-12, 12:23
Medlem
kaktus-konnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klaus Kinski
Vad du än gör, kontakta inte banken. Dom har ingen aning om sånt här och kan inte hjälpa dig.

Kul.
Citera
2014-05-12, 12:28
Medlem
Kasperskys avatar
I detta läge skulle jag kontakta banken om hjälp. Men jag tror du måste åka ända till Norge och legitimera dig, och föra över/ta ut pengarna därifrån i Norge på något bankkontor. Hur mycket pengar handlar det om?
Citera
2014-05-12, 13:58
Medlem
kaktus-konnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaspersky
I detta läge skulle jag kontakta banken om hjälp. Men jag tror du måste åka ända till Norge och legitimera dig, och föra över/ta ut pengarna därifrån i Norge på något bankkontor. Hur mycket pengar handlar det om?

Tack, det är kanske så det får bli. Det är typ 2000 norska. Dvs, inte så mycket pengar så det är värt att åka dit, men tillräckligt mycket för att inte vilja strunta i dem. :P
Citera
2014-05-12, 15:42
Medlem
Kasperskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaktus-konny
Tack, det är kanske så det får bli. Det är typ 2000 norska. Dvs, inte så mycket pengar så det är värt att åka dit, men tillräckligt mycket för att inte vilja strunta i dem. :P

Oj, 2000 kr är ju inte lite pengar direkt. Har du ringt Nordea, hur gick det?
Om du har en personlig kod hos Nordea (i norge) så kan dem på personlig service skicka dina pengar till ett svenskt bankkonto. Men då gäller det att man har personlig kod så dem kan identifiera dig. Då slipper du åka ända till Norge...

Men har du ingen personlig kod vet jag inte hur du ska göra. Och när man för över pengar via personlig service hos Nordea (till ett annat konto) så brukar dem ta en service avgift. Värt att notera!
Citera
2014-05-12, 16:09
Medlem
kaktus-konnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaspersky
Oj, 2000 kr är ju inte lite pengar direkt. Har du ringt Nordea, hur gick det?
Om du har en personlig kod hos Nordea (i norge) så kan dem på personlig service skicka dina pengar till ett svenskt bankkonto. Men då gäller det att man har personlig kod så dem kan identifiera dig. Då slipper du åka ända till Norge...

Men har du ingen personlig kod vet jag inte hur du ska göra. Och när man för över pengar via personlig service hos Nordea (till ett annat konto) så brukar dem ta en service avgift. Värt att notera!

Jag har bara pratat med Nordea i Sverige och frågade om jag kunde identifiera mig hos dem och om de på något sätt kunde hjälpa mig, men det ville de inte sa dem. Kanske kan prova det igen, kanske bara var en surkuk jag fick prata med.

Nä, rätt mycket pengar egentligen. Är inte superrik och kommer ha det något ovisst ekonomiskt framöver så skulle inte vara fel att få lite bidrag tills nästa månadshyra.
Jag tvivlar på att jag har en personlig kod, men ska kolla upp det. Känns som att man (typ) går minus på att åka hela vägen till Norge också.
Väldigt Kafka-osande den här historien.
Citera
2014-05-12, 21:27
Medlem
Kasperskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaktus-konny
Jag har bara pratat med Nordea i Sverige och frågade om jag kunde identifiera mig hos dem och om de på något sätt kunde hjälpa mig, men det ville de inte sa dem. Kanske kan prova det igen, kanske bara var en surkuk jag fick prata med.

Nä, rätt mycket pengar egentligen. Är inte superrik och kommer ha det något ovisst ekonomiskt framöver så skulle inte vara fel att få lite bidrag tills nästa månadshyra.
Jag tvivlar på att jag har en personlig kod, men ska kolla upp det. Känns som att man (typ) går minus på att åka hela vägen till Norge också.
Väldigt Kafka-osande den här historien.

Men jävlar vad taskigt av Nordea, jag trodde dem skulle hjälpa dig! Testa ring Nordea kundtjänsten i Norge och se om ni kan fixa något.
Citera
2014-05-13, 00:11
Medlem
klinger75s avatar
http://www.nordea.no/Privat/Daglig+b...konto-i-nordea

Syns de borde kunna lösa detta utan att resa dit
Citera
2014-05-13, 00:17
Medlem
utan.att.stannas avatar
Går det inte bara beställa ett kort kopplat till kontot, som sen skickas till den adress du är skriven på`?
Citera
2014-05-14, 13:25
Medlem
kaktus-konnys avatar
Tack alla, ska se om jag kan beställa ett nytt kort till min adress i SWE.
Citera
2014-05-14, 13:39
Medlem
nordea I .se kan fora over pengarna till ditt svenska konto
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem