Citat:
Ursprungligen postat av
JohnWinstonLennon
Hej. Har rökt till och från i ungefär 3 år nu. Under dessa år har jag rökt ungefär 2-3 paket per vecka. Men från och till har jag tagit små uppehåll från rökandet. När jag efter sedan börjar röka igen efter ett par dagar/veckor så smakar ciggen riktigt äckligt. Det är nästan så att jag måste äta/dricka något efter varje cigg för att få bort smaken. Det tar ungefär 5-6 cigg innan det smakar normalt igen. Finns det fler som har samma erfarenhet? Varför blir det så här?
Det kan även ha att göra med att abstinensen har lagt sej, du (alltså din hjärna) är helt enkelt inte lika akut röksugen (alltså på en (neuro-)kemisk, fysisk nivå, vi pratar inte om att du vill röka eller tycker att du förtjänat en cigg efter två veckors uppehåll eller liknande) som man blir om man röker dagligen och hoppar över några cigg. Typ hungern är bästa kryddan, fast byt ut hunger mot röksug.
De där ciggen man tar när man verkligen verkligen är röksugen kan man ju suga i sej som om de vore vatten i öknen, typ. Det är ju receptorerna som får sin fix, det är därför det "smakar" så "gott". Röker man sen inte på ett tag så försvinner det där akuta röksuget och då finns det liksom ingen anledning för hjärnan att lura dej att ciggen är god.
Edit: Ja, det är rätt störigt att man inte kan få tycka att ciggen smakar lika gott om man faktiskt är duktig och bara feströker.
Citat:
Ursprungligen postat av
Odens
Detta är bland det mest korkade jag läst på FB. Om det smakar äckligt varför fortsätta med något som är så skadligt som cigaretter? Lägg av medans du kan, du kommer ångra dig djupt annars.
Håller med dej i stort, emellertid är det många (de flesta) droger som smakar äckligt (eller åtminstone inte särskilt gott, eller inget alls), men folk fortsätter med dom ändå, av andra anledningar.