Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-05-11, 11:45
  #1
Medlem
Hej!


Jag kör Kali Linux hemma installerat på min laptop. Jag är jättenöjd med disten, men det finns just ett problem som orsakat mig mycket blod, svett & tårar,

Jag använder mig av en laptop med följande specs:
Intel Core i7, 4700HQ 2.4 GHz, Quad core
Nvidia GeForce GTX 760M (Optimus kort).

Det är ett integrerat grafikkort i processcorn, som i sin tur är kopplat till Nvidia kortet. I Windows är det Intel drivrutinerna som hanterar min setup med 2 externa monitors.

Problemet jag stöter på, är att jag inte kan utöka skrivbordet till mina 2 externa skrämar, utan dom bara speglar vad som händer på laptop skärmen. Under "Display Settings" syns bara en skärm, och denna visas som "Unknown".


Skriver jag in :

Kod:
lspci | grep VGA

Blir min output;

Kod:
lspci | grep VGA
00:02.0 VGA compatible controller: Intel Corporation 4th Gen Core Processor Integrated Graphics Controller (rev 06)

Nvidia kortet hittas dock åt genom:

Kod:
lspci | egrep 'VGA|3D'
00:02.0 VGA compatible controller: Intel Corporation Haswell Integrated Graphics Controller (rev 06)
01:00.0 3D controller: NVIDIA Corporation Device 11e3 (rev a1)


Jag kör ett 64bit system med multiarch (i386)
Kod:
~# uname -r
3.12-kali1-amd64

Jag har kollat upp och försökt installera Bumblebee många gånger, men utan att lyckas. Men jag är även osäker på om det är något jag behöver? Eftersom jag tror det är mitt Intel kort som hanterar mina dubbla skärmar.

Hursomhelst: efter många tappra försök, ragequittade jag Kai och installerade Ubuntu, bara för att se om jag kunde lyckas fixa det där. Till min stora förvåning, fungerade det klockrent redan när jag startade datorn i Ubuntu.
Det gav mig en blandad känsla av "Jag vill slita av mig allt hår" / hopp, eftersom att då måste det ju gå att få ordning på i Kali också.


Under system settings - Details visar Ubuntu:
Kod:
Graphics:  Intel® Haswell Mobile

Och jag hittar NVIDIA drivrutiner under:

Systeme settings -Software & Updates - Additional drivers:
Kod:
Using X.org X server -Nouveau Display driver from xserver-xorg-video-nouveau

Så för att sammanfatta mig kort,

Jag har ett Nvidia Optimus kort, och ett integrerat grafikkort (intel).
Vad behövs för att jag ska kunna utöka mitt skrivbord till mina skärmar, på Kali Linux?

Tack så jättemycket på förhand/
monkay
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback