2014-05-11, 09:59
Medlem
Aktieklipparns avatar
Nu avser inte frågan hur mycket ni har, utan hur mkt ni anser behövs.

Jag själv tycker väl att 100.000 borde räcka, även om det känns lite i underkant
men huset är ju försäkrat och villan totalrenoverad. (denna buffert gäller enbart hus/hem)

Har inte mkt lån alls, men inte heller hög inkomst (skild) och nybelåning är inte intressant.

Tacksam för svar!
Citera
2014-05-11, 10:12
Medlem
Det beror helt på vilken situation man befinner sig i. Är allt nyrenoverat och man har små bolån så behöver man kanske inte ha så stor buffert. Men om det är lite äldre hus så behöver kanske bufferten vara betydligt större än 100 000. Om du får en liten skada i köket så kanske du vill totalrenovera när du ändå håller på och då rullar pengarna snabbt.

Det räcker med att diskmaskinen ska krångla lite och ett köksskåp ska bli förstört. Knappast idé att ta detta på försäkringen då det bara kostar någon tusenlapp att fixa själva skadan. Men när du byter ett köksskåp så vill du byta alla. Då följer lätt golvet med på en gång och kanske även nya vitvaror. Helt plötsligt så blev det 150 000 kr.
Citera
2014-05-11, 10:33
Medlem
col-pugnos avatar
Jag har alltid haft 200-300kkr på huskontot till oförutsedda utgifter, vid renoveringsdags så buffrar jag upp runt 100kkr för att sedan återgå till urpsrungssaldot.
Citera
2014-05-11, 10:41
Medlem
Storstures avatar
Mycket svårt att svara på hur stor en villabuffert behöver vara. Beror förstås mycket på husets skick, men 100 000 kan man klara ganska mycket med. Med mycket menar jag då sånt som kan dyka upp, exempelvis diskmaskinsbyte som tidigare inlägg beskriver, men 100 000 ger inget utrymme för utsvävningar, dock räcker det oftast för att lappa ihop tänkbara fel. Du kan lappa tak, du kan gräva fram en ledning, du kan laga en skorstenspipa, du kan byta ytterdörr, du kan laga några fönster. Det räcker dock inte till att fixa ett enskilt avloppssystem om du skulle få ett föreläggande från kommunen, antagligen skulle det räcka till att betala bidrag till vägen om kommunen bestämmer sig för att plocka in sådana pengar, det skulle knappast räcka till anslutningsavgift för kommunalt VA om kommunen bestämmer sig för detta.
Citera
2014-05-11, 10:53
Medlem
10% av husets värde?

För egen del skulle det täcka kostnaden för nytt badrum, kök, nytt tak eller värmesystem. Vet man med sig att man kommer behöva byta fönster så kan ju det gå på några hundra tusen beroende på materialval och egen insats.
Citera
2014-05-11, 11:42
Medlem
Aktieklipparns avatar
Ja kanske borde klargöra vad jag menar med totalrenoverat hus: Nya badrum, Kök
Vattenstammar/Avloppstammar, Ny värmepump (9,1) som räcker gott till uppvärmning
Ganska nya element som backup-värme, ganska nya 3-glas fönster, samt mkt annat
men detta är väl dom stora renoveringskostnaderna jag gjort.

Många bekantar tycker att 100.000 är onödigt mkt, men själv skulle ja inte må bra
av att ha mindre buffert. Olyckor kan hända trots att huset är renoverat, och som
ja skrev, tidigare så kanske nybelåning blir svårt pga min låga inkomst. (belåning ca 35%)

Huset har kommunalt VA.

Tack för alla svar
Citera
2014-05-11, 11:43
Medlem
Jag skulle nog säg att det kommer an på hur aktiv man är i sitt husägande.
Har man t.ex taktegel från 40-talet eller en oljepanna från 60-talet kan det knappt ses som en oförutsägbar risk att det börjar läcka in, eller blir plötsligt kallt, vilket jag antar att buffert är avsedd för. Då bör det snarare ligga i budget.

Har man ett hus med flera brister som det kommer ta flera år att arbeta(betala) sig igenom är det nog lämpligt att inte skinna sig på varje post, utan ha en slant redo vid sidan av. Hur mycket får man väl läsa ut av hur stora brister man har. Och göra allt i rätt ordning. Man kanske ska byta ut den gamla sotpannan före man byter till 3-glasfönster för att försöka tjäna lite i uppvärmning, osv.

Har man ett väl fungerande hus ser jag ingen större vits med att ha stora summor liggande just för det, även om det såklart inte skadar.
50' på olyckskontot skulle man komma långt med i akutfall. Det mesta går att lappa ihop för stunden och göra en helhetslösning på senare, och då kanske man belastar andra besparingar eller löser det med ett lån.
Citera
2014-05-11, 11:57
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badsituation
50' på olyckskontot skulle man komma långt med i akutfall. Det mesta går att lappa ihop för stunden och göra en helhetslösning på senare, och då kanske man belastar andra besparingar eller löser det med ett lån.

Ja 50.000 borde ju räcka för tillfälliga lösningar, och då borde ju 100.000 vara tillräckligt.

Sen finns ju andra besparingar i värsta fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in