Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2014-05-10, 23:11
Medlem
Då har man blivit avskedad och stå nu mao utan jobb. Givetvis har man skrivit in sig på ams samt ansökt om a-kassa hos AEA, men fick tyvärr avslag på min ansökan hos AEA då jag äger ett par aktier i företaget jag blev avskedad från. Jag tycker att det är helt sjukt att bli nekad a-kassa för att man äger ett par aktier i ett företag, ett företag som inte ens har någon inkomst utan enbart skulder och som man överhuvudtaget inte har något inflytande i.

Nu är då min fråga, vad ska man leva av? Finns det något man kan ansöka om under tiden man söker jobb?
Citera
2014-05-10, 23:16
Medlem
Socialen!
Citera
2014-05-10, 23:17
Medlem
Alfakassa
Soc
Citera
2014-05-10, 23:18
Medlem
Sälj eller överlåt aktierna och gå till soc
Citera
2014-05-10, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iLikeGiraffes
Alfakassa
Soc

Antar att Alfakassa har samma regler som AEA, att man inte får äga några andelar i ett företag.
Det är väl samma sak med soc.
Citera
2014-05-10, 23:20
Medlem
sodars avatar
Grattis till ditt första inlägg på ca sju år.

Jag har för mig att man kan få några tusenlappar om man söker jobb via arbetsförmedlingen. Du bokar in några tider med en handläggare där ni tillsammans söker jobb åt dig, sedan ramlar det in några tusenlappar varje månad på ditt konto fram till dess att ditt/ert sökande ger resultat. Jag misstänker att det inte är mycket man får, men man tager vad man haver

Hade jag varit du så hade jag sålt mina aktier, om du inte går med en allt för stor förlust. När du sålt dem, då kan du söka socialbidrag. Jag tror nämligen inte att man kan få socialbidrag om man har pengar sparade i form av aktier. Om du inte vill sälja dem, skriv över dem på dina föräldrar/något syskon.
Citera
2014-05-10, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinnarna
Antar att Alfakassa har samma regler som AEA, att man inte får äga några andelar i ett företag.
Det är väl samma sak med soc.

Isåfall suger det
Vet inte hur reglerna är.

Ring och säg hej och kolla läget
Citera
2014-05-10, 23:21
Medlem
Bokmasks avatar
soc kommer ju säga exakt samma som akassa. Sälj dem annars blir det ingen stöd/ersättning.

Hoppa på nån utbildning få lite cash genom csn lån?
Många som gjort den versionen när pengar inte kommer in!
Citera
2014-05-10, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bokmask
soc kommer ju säga exakt samma som akassa. Sälj dem annars blir det ingen stöd/ersättning.

Hoppa på nån utbildning få lite cash genom csn lån?
Många som gjort den versionen när pengar inte kommer in!

Japp, har funderat på det, är antagen till några kurser. Men tycker det är sjukt att man inte kan få någon ersättning när man väl blir arbetslös och har betalat till a-kassan i x antal år.
Citera
2014-05-10, 23:39
Medlem
Eeries avatar
Jag begriper ingenting av den här tråden. Varför skulle man inte kunna få ersättning från A-kassan för att man äger aktier i bolaget man tidigare har jobbat i? Ekller meanr ni att man inte kan få A-kassa alls om man äger aktier?

Det låter ju helsnurrigt.
Citera
2014-05-10, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerie
Jag begriper ingenting av den här tråden. Varför skulle man inte kunna få ersättning från A-kassan för att man äger aktier i bolaget man tidigare har jobbat i? Ekller meanr ni att man inte kan få A-kassa alls om man äger aktier?

Såhär är AEA:s regler: http://www.aea.se/foretagare/villkor-for-foretagare
o lagen: https://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19970238.htm (se 34 & 35)
Citera
2014-05-11, 00:04
Medlem
Bokmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerie

han äger alltså aktier i det företaget han blev sparkad i. Stor skillnad. De kan väl se som avgångsvederlag eller nått.

Tråkigt för dig TS man ska alltid lusläsa reglarna när olyckan är framme. Så mycket regler i detta land och papper
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in