• 1
  • 2
2014-05-10, 17:06
Medlem
Jag skapar tråden som svar på en fråga i tråden för Bilder på dina maträtter

Det här är ett litet projekt jag håller på med och som kanske fler känner sig sugna på eller redan har erfarenhet av och vill dela med sig av tankarna kring.

I vår familj försöker vi dra ner på köttet. Jag kommer aldrig i helvete bli vegetarian för jag älskar kött alldeles för mycket. Däremot anser jag inte att jag behöver så mycket kött. Köttet kan lika gärna fungera som en smaksättare än som basen i en måltid. Dessutom käkar jag gärna vegetariskt på vardagarna (tycker inte veg är festligt nog för helgerna.

Tjänar jag pengar på det här? Nix, jag kompenserar genom att istället köpa bra kött, som också är mycket dyrare än dyngan som säljs till vrakpris. Jag köper inte bara ekologiskt men försöker i möjligaste mån att köpa sånt som jag betraktar som miljöbra och etiskt bra. Det finns ju t ex många mindre producenter som inte är KRAV-certifierade för att de helt enkelt inte har råd eller bedömer att det är både dyrt och dumt att slakta hos KRAV-slaktare p g a längre slakttransporter. Jag är alltså inte emot KRAV, den är en utmärkt stämpel för saker som är svåra att bedöma miljömässigheten hos.

En annan sak. För kroppen är det bättre att äta lite kött varje dag än att smälla i sig kött på helgerna och äta vegetariskt på vardagarna. Det där gäller speciellt för kvinnor (och givetvis män, men mindre vanligt) som har järnbrist.
Citera
2014-05-10, 18:05
Medlem
DrPretentiouss avatar
Vet inte riktigt om du menar någonting specifikt med "kött" men kyckling och lax är ett slags kött i mina ögon. Jag växte upp i en vegetarisk familj, så jag har inte testat alla sorter, typ fläsk har jag inte hunnit testa.

Just nu äter jag vegetariskt i princip varannan dag beroende på om jag har handlat, men det blir ofta mer köttdagar vissa veckor.

Två kycklingfiléer kostar 150 kr och detsamma för laxfiléer, så det blir ungefär 150 kr om dagen för mig. Ett par biffar på Östermalmshallen gå för ännu mer.
Handlar mat för ungefär 1 500 kr i veckan och är singel, så det där med kött varannan dag är nog rätt bra för ekonomin.

Om du vill göra det mer speciellt så kan du ju grilla det fina köttet på helgen nu under sommarhalvåret.
Citera
2014-05-10, 18:20
Medlem
Jag är väl också lite som du, hellre kvalitet än kvantitet. I min hemstad säljs i en butik närproducerat kött som jag vet är bra. Dyrt, men väl värt priset när man som jag är ensam och inte köper stora mängder. Blir annars mer och mer vegomåltider efterhand som jag lär mig laga goda måltider av vegetabiliska ingredienser.
Men en god saftig biff med potatisgratäng och en god sås på fredagkvällen är veckans middagshöjdpunkt för mig iaf
Citera
2014-05-10, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrPretentious
Vet inte riktigt om du menar någonting specifikt med "kött" men kyckling och lax är ett slags kött i mina ögon. Jag växte upp i en vegetarisk familj, så jag har inte testat alla sorter, typ fläsk har jag inte hunnit testa.

Just nu äter jag vegetariskt i princip varannan dag beroende på om jag har handlat, men det blir ofta mer köttdagar vissa veckor.

Två kycklingfiléer kostar 150 kr och detsamma för laxfiléer, så det blir ungefär 150 kr om dagen för mig. Ett par biffar på Östermalmshallen gå för ännu mer.
Handlar mat för ungefär 1 500 kr i veckan och är singel, så det där med kött varannan dag är nog rätt bra för ekonomin.

Om du vill göra det mer speciellt så kan du ju grilla det fina köttet på helgen nu under sommarhalvåret.

Nej jag behandlar fisk och kyckling som kött också. Du kör inte matlådor eller? Visst är det trevligt att käka lunch ute men jag har inte närheten till bra ställen, bara massproducerade skräpluncher så för mig blir det matlådor. Inte så mycket för att spara pengar som att spara psyket ;-).

Det vi gör mer och mer i vår familj är att helt enkelt ta mindre kött i varje portion. När jag tidigare kanske ätit 150-200 g kött äter jag nu istället 100 g. Fyller på med annat istället. Det ska sägas att det minsann inte är så jämt och ibland plockar jag också upp svinbra kött i stora kvantiteter för att frossa.

Citat:
Ursprungligen postat av smulemorran
Jag är väl också lite som du, hellre kvalitet än kvantitet. I min hemstad säljs i en butik närproducerat kött som jag vet är bra. Dyrt, men väl värt priset när man som jag är ensam och inte köper stora mängder. Blir annars mer och mer vegomåltider efterhand som jag lär mig laga goda måltider av vegetabiliska ingredienser.
Men en god saftig biff med potatisgratäng och en god sås på fredagkvällen är veckans middagshöjdpunkt för mig iaf

Jag ogillar inte vegmat, men det är ju fortfarande något man har plockat bort. En fantastisk nässelrisotto är jättegod, men satan vad god den blir om jag får en skiva av en riktigt fin lufttorkad skinka till. Det är för övrigt ett bra exempel på att dra ner på kött, en skiva lufttorkad skinka väger inte mycket alls.
Citera
2014-05-10, 19:00
Medlem
Memnoks avatar
Jag kör på 5:2-dieten och det är väldigt smidigt att köra vegetariskt på fastedagarna, så i min familj kör vi vegetariskt 2-3 gånger i veckan. Vi äter dock väldigt mycket kött de andra dagarna. Håller med om att det är bättre att äta lite bra kött än mycket dåligt. Eftersom jag jagar blir det mycket älg och rådjur, skulle tro att 50% av köttet vi äter är skjutet av mig.
Citera
2014-05-10, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Jag kör på 5:2-dieten och det är väldigt smidigt att köra vegetariskt på fastedagarna, så i min familj kör vi vegetariskt 2-3 gånger i veckan. Vi äter dock väldigt mycket kött de andra dagarna. Håller med om att det är bättre att äta lite bra kött än mycket dåligt. Eftersom jag jagar blir det mycket älg och rådjur, skulle tro att 50% av köttet vi äter är skjutet av mig.

Ja med vilt blir det ju faktiskt lite annorlunda. Jag klarade f ö teoriprovet på jägarexamen i torsdags så snart så... ;-)
Citera
2014-05-10, 19:37
Medlem
thotthes avatar
Är helt inne på din bana och har varit väldigt noga med mitt val av kött och fisk(och andra varor också för den delen) i några år nu. Visst, det är dyrare men både jag och sambon är studenter och vi klarar av det. Med ett par vegetariska dagar i veckan är det inget problem.

Lamm, som är en favorit, brukar dock vara smått problematiskt att hitta ekologiskt häromkring. Brukar köpa svenskt i saluhall vilket fungerar. Vad gäller fisk så bor jag på västkusten vilket innebär mindre problematik vid val av fisk och kvalité på denna.

Denna veckan hade mitt Hemköp dansk kotlett i enkilosförpackning för 39:90 kilot. Folk fyller kassarna. Vore kanske något att fundera över varför den danska kostar 1/3 av den svenska?
Citera
2014-05-10, 19:39
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Ja med vilt blir det ju faktiskt lite annorlunda. Jag klarade f ö teoriprovet på jägarexamen i torsdags så snart så... ;-)
Grattis! Säg till när du är klar så tar jag med dig ut i skogen och lär dig hur man tar ur ett djur.
Citera
2014-05-10, 20:08
Medlem
MeanMEs avatar
Bara du lär dig skjuta då så behöver du inte bry dig.
Då kan du ju äta kött hur mycket du vill.
Mer ekologiskt och klimatneutralt kött finns ju inte.
Citera
2014-05-10, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Grattis! Säg till när du är klar så tar jag med dig ut i skogen och lär dig hur man tar ur ett djur.

Tack. Det där kommer jag verkligen komma ihåg. Hoppas du menar det för jag tycker det skulle vara svintrevligt.

Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Bara du lär dig skjuta då så behöver du inte bry dig.
Då kan du ju äta kött hur mycket du vill.
Mer ekologiskt och klimatneutralt kött finns ju inte.

Nej det är sant. Sen finns det faktiskt studier som visar på att det kanske bara är halvvettigt att sula i sig kött som en galning. Min poäng med synsättet hos oss är att vi försöker bli lite sundare och samtidigt mer ekologiska. Samtidigt är ju smaken också en grej. Jag älskar vilt men jag kommer fortfarande vilja ha nöt, fläsk och lamm senare och jag tycker 100 g skitbra fläskkött från Domta är bättre än 500 g dansk kloakgris, både etiskt och smakmässigt.
Citera
2014-05-10, 20:40
Medlem
Tycket det är en bra inställning på alla plan! Idag är det ju oftast helt svartvitt, antingen vegetarian eller köttfrossare, känns det som.
Citera
2014-05-11, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av o-
Tycket det är en bra inställning på alla plan! Idag är det ju oftast helt svartvitt, antingen vegetarian eller köttfrossare, känns det som.

Precis! En matskribent jag träffat några gånger kallar det för fegveggo och det är ju lite vad det är också. Man vill inte ta steget att bli vegetarian men känner ändå att man vill ta lite ansvar.

Jag har några sker jag vill sluta köpa helt (men jag fuskar fortfarande).

1. Kyckling som inte är KRAV. Det finns egentligen bara Hagby och Bosarp som är riktigt bra och säkerligen mindre producenter. Tyvärr är det långtifrån enkelt att komma över Hagby eller Bosarp och då brukar jag fuska. Jag borde inte fuska med det.

2. Fläsk från andra länder än Sverige, speciellt de som tillåter mer antibiotika till djuren. Här skulle jag helst vilja köpa låda direkt från producenter jag litar på. Det finns ett par stycken och jag köper av dem, men inte jämt.

3. Nöt. Samma som med fläsk.

4. Lamm. Borde jag äta mer av och även där välja lokala producenter. Kanske köpa helt eller halvt lamm.

Sen som sagt, överlag mindre andel kött i portionerna. Genom att äta kött som förädlats längre, t ex korv, kallrökts, varmrökts och gravats så går det också åt mindre kött.

Problemet är allt som oftast platsbristen i frysen. Jag bor också i lägenhet så frysbox är inte riktigt ett realistiskt alternativ.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in