Citat:
Ursprungligen postat av
o-
Tycket det är en bra inställning på alla plan! Idag är det ju oftast helt svartvitt, antingen vegetarian eller köttfrossare, känns det som.
Precis! En matskribent jag träffat några gånger kallar det för fegveggo och det är ju lite vad det är också. Man vill inte ta steget att bli vegetarian men känner ändå att man vill ta lite ansvar.
Jag har några sker jag vill sluta köpa helt (men jag fuskar fortfarande).
1. Kyckling som inte är KRAV. Det finns egentligen bara Hagby och Bosarp som är riktigt bra och säkerligen mindre producenter. Tyvärr är det långtifrån enkelt att komma över Hagby eller Bosarp och då brukar jag fuska. Jag borde inte fuska med det.
2. Fläsk från andra länder än Sverige, speciellt de som tillåter mer antibiotika till djuren. Här skulle jag helst vilja köpa låda direkt från producenter jag litar på. Det finns ett par stycken och jag köper av dem, men inte jämt.
3. Nöt. Samma som med fläsk.
4. Lamm. Borde jag äta mer av och även där välja lokala producenter. Kanske köpa helt eller halvt lamm.
Sen som sagt, överlag mindre andel kött i portionerna. Genom att äta kött som förädlats längre, t ex korv, kallrökts, varmrökts och gravats så går det också åt mindre kött.
Problemet är allt som oftast platsbristen i frysen. Jag bor också i lägenhet så frysbox är inte riktigt ett realistiskt alternativ.