• 1
  • 2
2014-05-11, 10:07
Medlem
ThePlayboys avatar
Eller mer och bättre... kanske lite OT, men kunde inte låta bli, BÄSTA köttet jag någonsin ätit åt jag igår, utan tvekan.

http://imgur.com/3cKPkUV

http://imgur.com/NojfYBQ

Jack's Creek Wagyu
Citera
2014-05-11, 10:13
Medlem
christerys avatar
Jag drar väl inte ner på kött i den meningen, men känner mig ganska nöjd med viltköttet som jag varit med om att ta om hand hela vägen, sommarlammen som på hösten slaktas eller den egenmördade potatisen (mandel och runda) som vuxit i potatislanden under sommaren.

Såklart slinker det ner "fel" kött i vagnen när jag handlar ibland, men merparten av kött under flera år har faktiskt varit sånt jag har koll på hela vägen från skogen/ängen till tallriken.

Blir dock lite less på vilt ibland, kött och potatis varenda dag... Då kan det kännas lite kul att tex hitta ett laxskrov/laxrens som nästan inte kostar nåt och göra en laxsoppa på det. Men även egenfångad fisk (helst inte gädda dock) som abborre eller sik är ju helt suveränt att livnära sig på under sommaren, eller på våren när pimpelfisket lockar.

Har en påse med styckfrysta varmrökta abbissar som jag tar fram en firre ifrån lite då och då för att ha på mackan, inte så mycket att äta - men smakerna och minnena sköljer över mig om hur fisken fångades, röktes och sedan plockades undan för att spara en liten del av sommaren i frysen till kalla vinterdagar.

Men som sagt, jag syndar när jag ser blockfryst karrekotlett för nästan inga pengar alls. Eller jägarbacon, sidfläsk osv. Finns det till ett bra pris så dealar jag nog bort samvetet lite.

Samma inträffar väl när jag äter ute, pizzeriorna lär ju inte ha samma inställning till kött som jag försöker hålla. Men det får jag leva med.

Paleokosten var faktiskt det som fick mig att fundera på hur köttet egentligen produceras, nötköttet som finns skapas av kraftfoder som i sin tur är nåt som jag skulle undvika (inte kraftfodret för mig, men vitt mjöl osv). Samma med odlad fisk, krävs att man har lite pejl på vad dom fått i sig och kanske även vilken miljöpåverkan dom har.

Går det överstyr så blir inte mat rolig, men lagom koll på vad man stoppar i sig och lite "rösta med fötterna" tror jag kan påverka så att man fortfarande kan köpa bra kött även från affären.
Citera
2014-05-11, 11:20
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Jag drar väl inte ner på kött i den meningen, men känner mig ganska nöjd med viltköttet som jag varit med om att ta om hand hela vägen, sommarlammen som på hösten slaktas eller den egenmördade potatisen (mandel och runda) som vuxit i potatislanden under sommaren.
Det där med att stycka lamm själv är något jag har fått upp ögonen för på senare år. Jag brukar köpa ett helt lamm från en uppfödare jag känner om året och stycka upp själv. Har man bara plats i frysen är det både ett billigt och smidigt sätt att få hem bra kött.
Citera
2014-05-11, 16:57
Medlem
MasterBaits avatar
Fläsklägg och oxbringa är underbart kött och hyfsat billigt. Kan man också ha i pastarätter eller i grytor med mct grönsaker.
Citera
2014-05-11, 21:02
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
<klipp>
Problemet är allt som oftast platsbristen i frysen. Jag bor också i lägenhet så frysbox är inte riktigt ett realistiskt alternativ.

Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
<klipp> Har man bara plats i frysen är det både ett billigt och smidigt sätt att få hem bra kött.

Grannen fick ju placera boxen i källaren för en symbolisk summa (el-förbrukningen). Men då är det ju en BRF så det är inte så hårda regler.

En riktig box är guld värd, enda nackdelen som jag ser det är att man tenderar till att samla på sig lite för mycket så det i botten aldrig går åt.

Men med lite ordningssinne så är box+att köpa in grovstyckad/hela kroppar (eller halva för den delen) samt egna fångster från jakt och fiskeutflykter, irrvandringar i bärskogen en bra investering.

Vi har en i box stugan som enbart används under jakten, frysa in kött osv före transporten hem. Men det är kanske lite lyxigt, dock var det en som blev "över" så den kostade ingenting.

Annars har jag sett placeringar på box i radhus under trappan till övervåningen, men det kräver en smula vighet att komma åt alla delar av boxen och en pannlampa är att föredra då man måste hålla upp locket med en arm.

Sammanfattningsvis så är en box någonting jag rekommenderar, för helt plötsligt kan man köpa in större partier kött till ett bra pris och vet dessutom varifrån djuret kommer.

Information om hur man skall stycka (om man skaffar helkropp eller grovstyckat) är åxå nästan nödvändigt för att hitta alla styckdetaljer. Och kan dessutom märka påsarna med vad som är i dom, annars blir det lätt 20 påsar med "älg" och årtal, det är ett litet h*lvete sen när man skall använda bitarna.

Jag gav mig på en gris i tron att det var som andra djur men satt som ett frågetecken ibland, även anatomisk styckning kan ju gå bra men risken är att man får många väldigt små bitar från en mindre kropp.
Citera
2014-05-11, 21:14
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Grannen fick ju placera boxen i källaren för en symbolisk summa (el-förbrukningen). Men då är det ju en BRF så det är inte så hårda regler.

En riktig box är guld värd, enda nackdelen som jag ser det är att man tenderar till att samla på sig lite för mycket så det i botten aldrig går åt.

Men med lite ordningssinne så är box+att köpa in grovstyckad/hela kroppar (eller halva för den delen) samt egna fångster från jakt och fiskeutflykter, irrvandringar i bärskogen en bra investering.

Vi har en i box stugan som enbart används under jakten, frysa in kött osv före transporten hem. Men det är kanske lite lyxigt, dock var det en som blev "över" så den kostade ingenting.

Annars har jag sett placeringar på box i radhus under trappan till övervåningen, men det kräver en smula vighet att komma åt alla delar av boxen och en pannlampa är att föredra då man måste hålla upp locket med en arm.

Sammanfattningsvis så är en box någonting jag rekommenderar, för helt plötsligt kan man köpa in större partier kött till ett bra pris och vet dessutom varifrån djuret kommer.

Information om hur man skall stycka (om man skaffar helkropp eller grovstyckat) är åxå nästan nödvändigt för att hitta alla styckdetaljer. Och kan dessutom märka påsarna med vad som är i dom, annars blir det lätt 20 påsar med "älg" och årtal, det är ett litet h*lvete sen när man skall använda bitarna.

Jag gav mig på en gris i tron att det var som andra djur men satt som ett frågetecken ibland, även anatomisk styckning kan ju gå bra men risken är att man får många väldigt små bitar från en mindre kropp.
När vi renoverade köket ställde jag ned den gamla frysen i källaren som blev en dedikerad köttfrys (samtidigt fick jag en separat ölkyl). Det är faktiskt ännu bättre än en frysbox eftersom man faktiskt ser vad som är i den.

Håller dock med dig om styckningen, det har varit mycket som genom åren har definierats som "färs" trots att det var utmärkta styckdetaljer.
Citera
2014-05-11, 21:51
Medlem
jamtlandoffroads avatar
hej Anders!
helt rätt tänkt, om man inte kan eller vill lägga hur mycket pengar som helst på kött är det bättre att köpa mindre men bättre kvalité.

har på sistone utvecklat ett (enligt frun) nästintill extremt beteende när jag handlar mat i min jakt på bra råvaror, något som inte är det lättaste i dessa tider av "icas egna varor"
det stör mig dock att det är så enorm prisskillnad, sååå mycket dyrare kan det inte vara att föda upp ekologiskt.

Själv är jag så lyckligt lottad att jag har plats för frysbox vilket gör att jag kan köpa hela eller halva djur.

Lamm köper jag exempelvis av min granne, runt 70:-kg för helt djur. -visserligen inte ekocertifierat men genom personlig kontakt vet jag att djuren har det bra och äter enbart gräs och hö vilket ger bättre kött.

detta går att göra med de flesta djur men kräver frysbox och jobb.

Kyckling kan vara trixigare men den ökande trenden att hålla höns småskaligt kan vara till hjälp, det blir ofta någon tupp över som man kan få gratis, problemet är oftast att det är helt annan smak och konsistens än snabbuppfödd kyckling man är van vid.
Citera
2014-05-11, 22:47
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Håller dock med dig om styckningen, det har varit mycket som genom åren har definierats som "färs" trots att det var utmärkta styckdetaljer.

Soppkött är ju en favorit, kunde vara nästan vad som helst när farsan hade kommit hem med ren- eller älg-kött.

Bröderna mina har dock gått nån kvällskurs i styckning som scan tror jag höll i eller om det var ABF men läraren jobbade på scan..

Sen är några av jaktlaget snäppet vassare på att ta ur bitarna på älgen så dom gubbarna pillar med grovstycket, själv hamnar jag på köttfärs avdelningen.. Yngst i laget så jag får skitgörat. Jo jag får äran att dela på kroppen med fogsvans åxå... skitgörat som sagt. Ett år testade vi med tigersåg... Då behövde jag inte såga

Men att hänga kropparna, möra dom som det nog kallas är ju jäkligt viktigt. Märks om man tar en bit och grillar direkt från ett ohängt djur.

Fåren döpte ju ungarna tidigare, lite småskojj när man sen serverade fårkotlett och började fundera på om det var "väduren", "salt" eller "peppar" (fråga inte varför dom döptes till det) som man satt och mumsade på. Ungarna slutade döpa fårskallarna, men det var aldrig några problem med att äta dom. Med namn eller utan, det har alltid varit helt klart att det är mat till vintern som springer omkring i hagen.
Citera
2014-05-12, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
1. Kyckling som inte är KRAV. Det finns egentligen bara Hagby och Bosarp som är riktigt bra och säkerligen mindre producenter. Tyvärr är det långtifrån enkelt att komma över Hagby eller Bosarp och då brukar jag fuska. Jag borde inte fuska med det.
Kyckling från Bosarp finns ju i många Coopbutiker och om det inte gör det så borde alla Coopbutiker kunna göra det eftersom all Änglamarkkyckling är från Bosarp.
Numera köper jag bara långsamväxande kyckling från Frankrike, Bosarp eller Hagby. Jag är dock nyfiken på att prova Ockelbokycklings "nygamla" ras/raser.
http://www.lrf.se/Medlem/Foretagande...nell-kyckling/

På det stora hela resonerar vi ungefär likadant. Jag hoppas jag kan influera köttinköpen till kommande helgs grillning...
Citera
2014-05-12, 18:01
Medlem
Cantorass avatar
Ligger det inte en konflikt i att köpa kött av bra kvalitet och sedan lägga det i frysen? Det är ju uppenbart att ett upptinat kött, eller fisk och grönsaker för den delen, är annorlunda än ett färskt. Vätskeförlusten under upptiningen är ganska stor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in