Citat:
Ursprungligen postat av
AndersArsenik
<klipp>
Problemet är allt som oftast platsbristen i frysen. Jag bor också i lägenhet så frysbox är inte riktigt ett realistiskt alternativ.
Citat:
Ursprungligen postat av
Memnok
<klipp> Har man bara plats i frysen är det både ett billigt och smidigt sätt att få hem bra kött.
Grannen fick ju placera boxen i källaren för en symbolisk summa (el-förbrukningen). Men då är det ju en BRF så det är inte så hårda regler.
En riktig box är guld värd, enda nackdelen som jag ser det är att man tenderar till att samla på sig lite för mycket så det i botten aldrig går åt.
Men med lite ordningssinne så är box+att köpa in grovstyckad/hela kroppar (eller halva för den delen) samt egna fångster från jakt och fiskeutflykter, irrvandringar i bärskogen en bra investering.
Vi har en i box stugan som enbart används under jakten, frysa in kött osv före transporten hem. Men det är kanske lite lyxigt, dock var det en som blev "över" så den kostade ingenting.
Annars har jag sett placeringar på box i radhus under trappan till övervåningen, men det kräver en smula vighet att komma åt alla delar av boxen och en pannlampa är att föredra då man måste hålla upp locket med en arm.
Sammanfattningsvis så är en box någonting jag rekommenderar, för helt plötsligt kan man köpa in större partier kött till ett bra pris och vet dessutom varifrån djuret kommer.
Information om hur man skall stycka (om man skaffar helkropp eller grovstyckat) är åxå nästan nödvändigt för att hitta alla styckdetaljer. Och kan dessutom märka påsarna med vad som är i dom, annars blir det lätt 20 påsar med "älg" och årtal, det är ett litet h*lvete sen när man skall använda bitarna.
Jag gav mig på en gris i tron att det var som andra djur men satt som ett frågetecken ibland, även anatomisk styckning kan ju gå bra men risken är att man får många väldigt små bitar från en mindre kropp.