2014-05-10, 15:49
Medlem
Hejsan

Jag ska köpa ett domännamn från en privatperson i USA som använder en registrar som heter Dynadot. Jag använder själv Loopia, men har aldrig köpt en domän tidigare så är osäker på processen.

Vi ska använda escrow.com. Säljaren säger: "Once the money is in escrow.com I will unlock the domain and email you the transfer code."

Jag pratade med Loopias support som sa att "bara för att dom överför en domän till ditt konto så innebär det inte att du är den nya ägaren. Om man överför domäner i Sverige så är det ett särskilt avtal som träffas som visar på att man byter ägare och inte bara konto/registrar".

Så min fråga är: Har säljaren rätt? Behöver jag bara skriva in transfer code och vänta på att registrar/konto har bytts också är jag nya ägaren av domännamnet? Eller har Loopia rätt och vi måste träffa något annat avtal etc. för att ägandebytet ska vara giltigt?
Citera
2014-05-10, 15:53
Moderator
Protons avatar
Känns som om våra juristvänner är bättre på avtalsrätt...

Webbhotell och webbserver --> Juridik
/Moderator
Citera
2014-05-10, 16:36
Bannlyst
Han ger dig sin transfercode, du skriver in den hos Loopia och pang, då har du domänen. Det finns inga avtal eller liknande du ska skriva på.
Citera
2014-05-10, 17:37
Medlem
Kaustis avatar
Felpost
Citera
2014-05-12, 20:41
Bannlyst
Det du får är en AUTH code. När du får den, så kan du hos Loopia göra en transfer. Sedo.com har annars säker tjänst för domänköp och sälj.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in