• 1
  • 2
2005-08-17, 20:17
Medlem
Son of Jamins avatar
http://news.bbc.co.uk/1/hi/health/2707143.stm

Citat:
Hamburgers and French fries could be as addictive as heroin, scientists have claimed.

Researchers in the United States have found evidence to suggest people can become overly dependent on the sugar and fat in fast food. The controversial findings add weight to claims that over-eating is simply down to a lack of self-control. Some animals - and by extension some people - can become overly dependent on sweet food Dr John Hoebel, Princeton University
It may also explain soaring rates of obesity in the western world. Dr John Hoebel and colleagues at Princeton University in New Jersey based their theory on a study of rats.

'Cold turkey'

They found that rats fed a diet containing 25% sugar are thrown into a state of anxiety when the sugar is removed. Their symptoms included chattering teeth and the shakes - similar to those seen in people withdrawing from nicotine or morphine, according to researchers. Dr Hoebel said he believed high-fat foods stimulate opioids or 'pleasure chemicals' in the brain. "The implication is that some animals - and by extension some people - can become overly dependent on sweet food," he said. Further studies published in New Scientist magazine back up this theory. Ann Kelley, a neuroscientist at the University of Wisconsin Medical School, the behaviour of rats after the were given sweet, salty and fatty foods.

She found a link between the brain's pleasure chemicals and a craving for this type of food. She stimulated the rats' brains with a synthetic version of the natural opioid enkephalin. This caused rats to eat up to six times their normal intake of fat.

In addition, Dr Kelley identified long-lasting changes in rats' brain chemistry - similar to those caused by extended use of morphine or heroin. Dr Kelley said: "This says that mere exposure to pleasurable tasty foods is enough to change gene expression and that suggests that you could be addicted to food." However, other experts expressed doubts over whether people can become addicted to food. Michael Jacobson, executive director of the Center for Science in the Public Interest, a nutrition lobby group in Washington DC, said there was a lack of evidence. "I think the burden is on advocates of the addiction argument to provide evidence of addiction," he said. Dr Jeane Randolph, from the University of Toronto, dismissed the theory. She said fast food causes blood sugar to peak and then plunge, creating a natural desire for another snack.

"It's a set-up for a late-afternoon binge rather than addiction," she said.

Skrämmande läsning, även om det bör tas med en nypa salt. Tur att man inte äter snabbmat särskilt ofta, max en gång per månad. Hur ser ni på det här?
Citera
2005-08-17, 20:28
Medlem
Milous avatar
Känner en som faktiskt är beroende av McDonald's o Max burgare, han har försökt sluta, men fettot pallar inte trycket.
Citera
2005-08-17, 20:40
Medlem
18 is 9s avatar
Tja, vad ska man säga? Beroende leder till svaghet och svaghet leder till döden.

Men ärligt talat tror jag inte speciellt mycket på det här. Allt är bara en hysteri för att försöka ursäkta dålig karaktär.
Citera
2005-08-17, 21:04
Medlem
Milous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 18 is 9
Tja, vad ska man säga? Beroende leder till svaghet och svaghet leder till döden.

Men ärligt talat tror jag inte speciellt mycket på det här. Allt är bara en hysteri för att försöka ursäkta dålig karaktär.

Håller med, han jag skrev om innan har även försökt fimpa de senaste tio åren, men han har inte riktigt övertygat sig själv på den punkten än, och lär nog aldrig göra det heller.
Citera
2005-08-17, 22:06
Medlem
GodSaysNos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milou
Känner en som faktiskt är beroende av McDonald's o Max burgare, han har försökt sluta, men fettot pallar inte trycket.

Citat:
Ursprungligen postat av 18 is 9

Känner mig träffad av er båda. Har dock turen att ha bra ämnesomsättning så är inget fetto, men har blivit beroende av snabbmat - pizzor, hamburgare, tunnbrödsrullar, mackor m.m. I kylskåpet finns bara smör, pålägg och bira. Äter nästan alltid ute och det beror givetvis på att jag aldrig brytt mig om att intressera mig för mat och att lära mig tillaga den.

Tänker bara på mat när jag är hungrig och då vill jag bli mätt fort. Tyvärr har man gängat sig med en brud som är likadan
Citera
2005-08-18, 00:10
Medlem
Bottenskraps avatar
Hmm.. jag är tveksam till at man kan bli fysiskt beroende av just någon speciell typ av mat. Socker kanske, men det kan man ju få i sig på annat sätt än snabbmat.
Det handlar nog mycket om leverne och arbete- är man t.ex taxi- eller lastbilschaffis är det nog stor risk att man skapar de förutsättningar som krävs för att det ska leda fram till ett s.k "beroende".

Själv äter jag snabbmat alldeles för ofta, men min smala(hah!) lycka är att jag äter ganska lite överhuvudtaget.
Citera
2005-08-18, 00:59
Medlem
roadrashs avatar
jag äter snabbmat säkert 1-2 gånger i veckan och ser inget beroende för min del.
Citera
2005-08-18, 08:29
Medlem
pirogs avatar
Jag är lätt beroende av snabbmat, käker sushi 5 gånger i veckan. Men jag tycker det är nyttigare än mycket av det jag kokar upp i grytan hemma.
Citera
2005-08-18, 12:06
Medlem
tog bort sorry
Citera
2005-08-18, 12:13
Medlem
Kanavanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pirog
Jag är lätt beroende av snabbmat, käker sushi 5 gånger i veckan. Men jag tycker det är nyttigare än mycket av det jag kokar upp i grytan hemma.

Jag skulle käka Sushi 5 gånger i veckan om jag hade råd.

Tror personligen att det finns sockernbegär som skapas om man käkar mycket snabba kolhydrater, men någon dags uppehåll borde råda bot på det.
Citera
2005-08-19, 20:38
Medlem
Svensken Von Svenskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GodSaysNo
Känner mig träffad av er båda. Har dock turen att ha bra ämnesomsättning så är inget fetto, men har blivit beroende av snabbmat - pizzor, hamburgare, tunnbrödsrullar, mackor m.m. I kylskåpet finns bara smör, pålägg och bira. Äter nästan alltid ute och det beror givetvis på att jag aldrig brytt mig om att intressera mig för mat och att lära mig tillaga den.

Tänker bara på mat när jag är hungrig och då vill jag bli mätt fort. Tyvärr har man gängat sig med en brud som är likadan
Du ligger i samma riskzon som en tjock person när det gäller dina blodfetter mm, skillnaden är bara att ditt inte syns utanpå.
Många tänker inte på det om man inte går upp i vikt, men för mycket "skräpmat" är lika farligt för alla oavsett vikt.
Sen kan man inte få samma behov av mat som av heroin, är det någon som här läst om en matmissbrukare som gör inbrott, snor pengar av farmor för att få ihop till mat? Nä mat och heroin är helt olika avdelningar.
Citera
2005-08-19, 23:29
Medlem
hehe tror inte det. med lite vilja så går det
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem