• 1
  • 2
2014-05-10, 01:46
Medlem
Idag inträffade en mycket signifikant händelse i konflikten i Ukraina.
Obeväpnade civila blev i Mariupol nermejade av Ukrainsk militär.

Den bästa videon jag sett hittills finns på denna sida:
(varning för mycket obehagligt innehåll)
http://www.tribune.gr/world/news/art...s-polites.html

Russia Today har också en bra länksamling till videor som visar händelserna.
http://rt.com/news/157884-shooting-m...stern-ukraine/

I svensk media råder en kuslig total mediatystnad kring detta, som ger mig riktigt kalla kårar.

Att diskutera:

Vad har vi för teorier om orsaken till denna mediatystnad.

Är det acceptabelt att media gör så här?

Vad kan vi göra för att ändra på medias beteende i detta avseende?
Citera
2014-05-10, 02:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havremopeden
Det är inte okej att media tystar detta, men finns det så mycket vi kan göra åt detta? Sverige är ett land som jaa, media verkligen inte fungerar i.

Tråkigt nog.

Du kanske kan börja skicka mejl till redaktionerna om att snappa upp denna nyhet? om du anser det vara nyhetsvärdigt att visa folk bli skjuta i svensk media Kanske inte är så bra för barnen?

...
Jag tänker att media ändå har en plikt att ställa upp för demokratin och leverera korrekt information utan att undanhålla viktig information. Och folket betalar deras mediastöd för att mångfalden ska öka.

Tidigare har de lyckats något så när med bevakningen kring Ukraina, men tystnaden idag väcker min nyfikenhet. Jag ser det som helt uteslutet att det är en slump, det bör bero på något speciellt, jag vet bara inte vad än.

Att skriva till redaktionerna är förstås en given idé. Många borde skriva till till redaktionerna så media känner att folk har ögonen på deras beteende.
Citera
2014-05-10, 03:55
Medlem
HappySadHarrys avatar
Det vi har sett är inte alls vad media förmedlar. De förmedlar en bild av att poliser angriper separatister, underförstått ryssar, medan vad vi ser i verkligheten är att en stor folkmassa pressar militären tillbaka och att de går mot militärerna med öppna handflator för att visa att de är obeväpnade.

Detta folkets otroliga mod och kampvilja mot militären visar inte SVT utan de förmedlar hellre en fullständig idiotlögn om att dödsfallen skulle uppstått i en kamp mellan separatister och en poliskår som inte finns.

Jag hoppad inte SVT kommer undan med detta. Någon gång måste någon reagera och säga att detta är inte OK. Det duger inte att SVT ljuger, försinkar och döljer det de skall rapportera om av hänsyn för att det i en avlägsen teoretisk framtid skulle gynna svenska intressen.
Senast redigerad av HappySadHarry 2014-05-10 kl. 04:02.
Citera
2014-05-10, 04:31
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas

I svensk media råder en kuslig total mediatystnad kring detta, som ger mig riktigt kalla kårar.

Att diskutera:

Vad har vi för teorier om orsaken till denna mediatystnad.

Är det acceptabelt att media gör så här?

Vad kan vi göra för att ändra på medias beteende i detta avseende?

Hur uppenbart och självklart skeendet än är i en film så har svenska media en panisk skräck för att gynna den ryska sidan. Möjligtvis har de lärt dig på kurs att det inte är bra.

Vad det än gäller så kommer människor se med egna ögon vad som händer.

Det skulle varit idag men i morgon tvingas media diskutera varför juntan dödade så många civila.
Citera
2014-05-10, 06:06
Medlem
En snabb googlesökning visar att både Aftonbladet och Expressen rapporterat om detta. Jag såg även rubriker om det i morgontidningarna under utdelningsrundan precis, även om jag inte läste någon av artiklarna (det har man inte tid till när man jobbar).

Sedan var det ju inte direkt "obeväpnade" som blev "nermejade" heller, men det vet du också. Faktum är dock att det inte alls "mörkas", utan det hittar du bara på för att leka martyr. Du utgår helt enkelt ifrån att ingen kommer att försöka syna din bluff.

Uppdatering:

DN

SVD

Sydsvenskan

SVT

Orkar inte kolla fler sajter, men slutsatsen är att du helt enkelt snackar skit.
Senast redigerad av Grillo 2014-05-10 kl. 06:24.
Citera
2014-05-10, 07:00
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
En snabb googlesökning visar att både Aftonbladet och Expressen rapporterat om detta. Jag såg även rubriker om det i morgontidningarna under utdelningsrundan precis, även om jag inte läste någon av artiklarna (det har man inte tid till när man jobbar).

Sedan var det ju inte direkt "obeväpnade" som blev "nermejade" heller, men det vet du också. Faktum är dock att det inte alls "mörkas", utan det hittar du bara på för att leka martyr. Du utgår helt enkelt ifrån att ingen kommer att försöka syna din bluff.

Uppdatering:

DN

SVD

Sydsvenskan

SVT

Orkar inte kolla fler sajter, men slutsatsen är att du helt enkelt snackar skit.
Oj vad duktig du är som kan googla och sedan kan känna dig nöjd med det. Problemet med vad du googlar fram är inte sanningen. Därav trådstarten.

Sanningen är att massvis med civila människor med sitt enda vapen den tomma handflatan öppen gick emot den inkräktande militären.

Den sanningen vill inte SVT visa för den stämmer inte med den förfalskade bild de vill ge av skeendet.
Citera
2014-05-10, 07:29
Medlem
HappySadHarrys avatar
Den extremt orättfärdiga bilden kan knappast förklaras på annat sätt än att det är psykfösvaret som har trätt in. Tidigt i en kris vill försvaret skapa en lämplig mediabild att förmedla till allmänheten.

Argumentet att det inte skulle vara så är rent fånigt och slår tillbaka på att då skulle psykfösvaret inte sköta sitt jobb.

Så det bästa att göra är att följa handlingarna live via inspelningar av de som är där. Det kan vara första och sista gången vi kan göra det.
Citera
2014-05-10, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Oj vad duktig du är som kan googla och sedan kan känna dig nöjd med det. Problemet med vad du googlar fram är inte sanningen. Därav trådstarten.

Sanningen är att massvis med civila människor med sitt enda vapen den tomma handflatan öppen gick emot den inkräktande militären.

Den sanningen vill inte SVT visa för den stämmer inte med den förfalskade bild de vill ge av skeendet.

Vad "sanningen" är beror ju som vanligt på betraktaren, och jag är åtminstone inte beredd att lyssna blint på Russia Todays rapportering. Åtminstone DN:s artikel nämner att det finns olika beskrivningar av händelseförloppet.

Dock påstod TS att det som hänt mörkats, vilket alltså inte var sant. Vad som hänt eller inte hänt kan diskuteras, men det har inte mörkats.
Citera
2014-05-10, 08:42
Medlem
OldWolfs avatar
Om jag inte själv sett filmerna, har jag inte en möjlighet utifrån det kortfattade tidningarna skriver, kunnat bilda mig en uppfattning om vad som hänt.
MSM förlorade för mig all sin trovärdighet i Libyen, även fallet Assange ställer stora frågetecken. Undrar vad som hänt om detta i stället handlat om Gaddafis soldater?
Citera
2014-05-10, 12:45
Medlem
02-02-2012s avatar
Ljugmedia ljuger, det är deras natur...

Er tro på diverse floskler de spottar ur sig börjar bli lite smått jobbig att höra. De hatar allt och alla och runkar av sig till videos likt dessa. Ni kan inte förvänta er att någon som har sin lojalitet med en sida i en konflikt skall förhålla sig neutral och objektiv, de kommer att göra allt för att skydda sin sida och slå mot fienden. Även Ryssland ljuger men inte i samma omfattning som ljugmedia i Sverige, rapporteringen från Ukraina är smått underlig just nu så var lite försiktiga när ni läser något om krisen.

Ni har betydligt värre att vänta från ljugmedia så sluta läsa dem helt. Ni kan inte argumentera för att de har något av 'journalistiskt värde' på sina hatsajter.
Citera
2014-05-10, 12:48
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:

I den film du länkat till så framgår det klart och tydligt att de retirerande ukrainska soldaterna beskjuts av personer som står i folkmassan, ett exempel finns 2.07 in i klippet där en man kliver in framför kameran och på kort håll skjuter två skott med revolver mot den soldat som står närmast.

Citat:

Alla bildbevis på att soldaterna beskjuts är bortklippta i de (redigerade) filmer som lagts ut i RT och andra statskontrollerade Ryska media.

Det oredigerade klippet är för övrigt borttaget från Youtube nu.
Senast redigerad av DaEzz 2014-05-10 kl. 12:57.
Citera
2014-05-10, 15:30
Medlem
Finns ingen sanning att hämta i svenska medier i rapporteringen om Ukraina.
Den USAinitierade statskuppen har ingen framtid då befolkningsmajoriteten i den industriella tätbefolkade östra delen hatar både nazister och USA. Nästan alla familjer har offrat en del förfäder i kampen mot hitlerfascismen och de nazistiska medlöparna i den fattiga outvecklade västra delen av Ukraina.

Att nynazistiska vandalisatörer åker dit och förstör och provocerar vänder också befolkningen i den västra delen mot USA. Så tack för hjälpen till ett nesligt amerikanskt uttåg från Ukraina nasseslödder!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in