2014-05-09, 22:51
Medlem
cybergrodans avatar
Såhär ser det ut, det är flera års väntetid för kommunala hyreslägenheter i min stad. Privata hyresvärdar ska ha runt 5k i hyra för en etta centralt. Det är också ganska svårt att få tag i dem dock, bor nämligen i en studentstad så är ofta väldigt många som vill ha de lägenheterna.

Mina föräldrar har lovat att hjälpa mig med att skaffa en billigare bostadsrätt istället (de ser det delvis som en investering). Man kan få en shysst etta centralt för cirka 500k, hyran ligger då på cirka 2000-2500 spänn. Vi har kikat på en lägenhet, utgångspriset ligger på otroliga 390k, hyran 2600, räknar givetvis med att priset går upp till i alla fall 450-500k. Med bolån (ränta, amortering, driftkostnader samt hyra) skulle det landa på cirka 3700 spänn i månaden.

Själv är jag 18 år (fyller 19 i år) och tar studenten nu till sommaren. Har haft extrajobb nu sedan Februari, kommer jobba på samma ställe hela sommaren. De behöver alltid mycket folk där, och jag har bara fått positiva omdömen av min chef. Jag var på ett personalmöte för extrajobbare/sommarjobbare där de berättade att de som ville jobba i höst också kommer få den chansen. Det är en hotellkedja det handlar om, finns fler hotell i stan och kan givetvis försöka skaffa ett till extrajobb ifall det blir för lite jobb i höst. Tjänar enligt mig bra, får 122 kr/timmen på vardagarna, 20 extra på söndagar.

Jag kommer som sagt jobba hela sommaren, kommer lägga undan det mesta av lönen och sedan flytta till hösten (kommer inte flytta under sommaren, vill ha pengar sparade innan samt vara säker på att jag har jobb i höst också).

Varför är det då viktigt för mig att bo centralt? - Jo, bland annat, då har jag nära till jobbet och slipper köpa busskort, kan istället cykla/gå och behöver inte köpa busskort.

Varför så viktigt att flytta hemifrån? - Vill helt enkelt kunna klara mig själv, vill inte vara beroende av mina föräldrar. Jag har det grymt bra hemma, och jag vet att jag kommer få det sämre med cash när jag flyttar, men som sagt, jag vill bli vuxen och självständig nu. Pengar är inte allt.

Viktigt för mig är att mina föräldrar inte ska gå back på detta. De ställer upp som fan för mig, och jag vill vara säker på att de inte ska behöva hjälpa mig att betala hyran varje månad. Ifall de lägger ut massa pengar åt mig kommer jag givetvis betala tillbaka så fort möjligheten finns (inget de kräver, men vill som sagt inte att de ska förlora på det här).

Vad tror ni? Skulle det funka för mig att flytta till hösten?
Citera
2014-05-09, 22:56
Medlem
Plaskebys avatar
Men hur mycket skulle du tippa på att du tjänar en vanlig månad?

Mobil, bredband, försäkring? Vad kostar det för dig?
Citera
2014-05-09, 23:03
Medlem
cybergrodans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plaskeby
Men hur mycket skulle du tippa på att du tjänar en vanlig månad?

Mobil, bredband, försäkring? Vad kostar det för dig?

Svårt att säga, har som sagt bara jobbat extra på helger lite då och då nu. Men snackade med en annan på jobbet, hon jobbar någorlunda lite (hon vill inte jobba mer) och får väl ut kanske 10k i månaden efter skatt.

Mobilen kostar knappt någonting för mig, kör på kontantkort då jag aldrig ringer. Tror jag betalar en tusenlapp per år för att få gratis sms, fri Internet och 100 min att ringa för i månaden. Bredband mellan 200-400 per månad. Försäkring vet jag inte riktigt, lär kolla upp allt sånt. Har möte på banken på måndag, ska på visning på lägenheten imorgon så lär kolla upp alla kostnader.
Citera
2014-05-09, 23:11
Medlem
Plaskebys avatar
4500 kr = boende och försäkring, bättre att räkna i överkant.
1500 kr = mobil och bredband.
Resten mat, nöjd, resor.

Såklart du klarat dig om du tjänar 10 000 kr i månaden. Däremot är det dumt att skaffa lägenhet på det här viset innan du vet exakt vad du kommer att tjäna. Att hoppas på 10 000 i månaden är inte bra, vad gör du om du landar på 5000 en månad?
Citera
2014-05-09, 23:11
Medlem
Med ca 10k kan du klara dig enkelt. Alla dina räkningar bör hamna på ca 4700kr med mobil, bredband, el och hemförsäkring.
Sen har du mat osv, ca 2k/mån. Kan bli dyrare, kan bli billigare.
Du klarar dig! Med bra disciplin så kan du spara en slant varje månad också.
Citera
2014-05-09, 23:18
Medlem
cybergrodans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plaskeby
4500 kr = boende och försäkring, bättre att räkna i överkant.
1500 kr = mobil och bredband.
Resten mat, nöjd, resor.

Såklart du klarat dig om du tjänar 10 000 kr i månaden. Däremot är det dumt att skaffa lägenhet på det här viset innan du vet exakt vad du kommer att tjäna. Att hoppas på 10 000 i månaden är inte bra, vad gör du om du landar på 5000 en månad?
Precis i de banorna jag tänker också. Ska göra klart med min nuvarande chef om hur mycket jag kan få jobba i höst. Annars tänker jag söka extra på ett till hotell också (samma kedja). Tänker också som sagt spara mycket i sommar så att jag har en del pengar ifall det skiter sig någon månad.

Citat:
Ursprungligen postat av mmwhatyousay
Med ca 10k kan du klara dig enkelt. Alla dina räkningar bör hamna på ca 4700kr med mobil, bredband, el och hemförsäkring.
Sen har du mat osv, ca 2k/mån. Kan bli dyrare, kan bli billigare.
Du klarar dig! Med bra disciplin så kan du spara en slant varje månad också.

Härligt att höra! Tycker absolut att det låter rimligt. Kan också tillägga att jag inte är någon slösaktig person, köper sällan nya kläder, går sällan ut på krogen, har ofta sparade pengar. T.om när jag inte hade något jobb och bara fick ut studiebidrag på 1000 spänn fick jag oftast pengar över. Och då betalar inte mamma och pappa några kläder eller dylikt för mig.

Min största last är väl snuset egentligen, lägger väl 3-400 i månaden på det.
Citera
2014-05-10, 11:24
Medlem
Eftersom du har föräldrar som ställer upp låter det som en ganska bra plan, men hur är det med heminredning? Främst är det ju köksredskap som faktiskt behövs förutom säng och skrivbord (antar att mamsen och pappsen låter dig ta med dem?) så då måste du ju budgetera för att köpa detta. Kastruller, grytor och stekpannor går åt som smör på loppis så förlita dig inte på att du hinner fynda där innan någon annan gör det (du bor ju som sagt i en studentstad). Kanske går det att bli lite tjenis med en antikhandlare som köper dödsbon och fråga om du kanske kan få tinga lite första handurval mot att du hjälper till att packa och/eller flytta grejer?

Hur är det med dina nöjen? Gillar du att festa? Röker du? Detta ÄTER pengar så det bara visslar om det. Om du röker rekommenderar jag att du slutar omedelbart. Om du ska ut på krogen, LÄMNA KORTET HEMMA! Ta med kontanter och ge 17 i att låna av polarna till mer sprit när dina kontanter är slut. Dessa nöjen är de man måste hålla mest koll på, speciellt då omdömet får sig en törn när man är lite rund under fötterna.

Tänk också på volymen när du är i din lägenhet; bara för att man bor i en bostadsrätt betyder det inte att man inte kan bli "vräkt" (vräkning är någon endast kronofogden kan genomföra och det sker efter det jag nämner nedan om du inte flyttar självmant). Du/dina föräldrar har inte köpt en lägenhet, du/ni köper ett medlemskap i en förening som medför rätten att nyttja en specifik bostad i föreningen. Detta medlemskap kan dras in och det medför antingen en tvångsförsäljning eller - om du har riktig otur och har misskött dig rejält - att bostadsrätten förverkas och du förlorar den och hela insatsen. Inte ett öre till dig eller banken.

Visserligen är det lite svårare att bli av med lägenheten när det är en bostadsrätt än en hyresrätt, men det går, så sköt dig.

Får du pengar över måste du spara dem! Går något sönder inne i lägenheten måste du laga detta då vissa skador på lägenheten kan skada andra delar av byggnaden. Men även om det bara är din lägenhet som berörs, så är det ändå du som är ansvarig för att vårda lägenheten.

(En annan liten parentes är ju givetvis att du inte kan jobba på flera olika hotell i olika kedjor samtidigt då detta anses som illojalt och kan få dig att förlora båda jobben, men det vet du nog redan)

Prata med dina föräldrar om ekonomi. Var med när dina föräldrar lägger budget. Detta kommer troligen att få dig att upptäcka många utgifter du inte tänker på; tv-avgift, schampo, diskmedel, nya packningar till kranen, lister i fönsterna...

Lycka till!
Citera
2014-05-10, 13:52
Medlem
cybergrodans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av u53rn4m3
Eftersom du har föräldrar som ställer upp låter det som en ganska bra plan, men hur är det med heminredning? Främst är det ju köksredskap som faktiskt behövs förutom säng och skrivbord (antar att mamsen och pappsen låter dig ta med dem?) så då måste du ju budgetera för att köpa detta. Kastruller, grytor och stekpannor går åt som smör på loppis så förlita dig inte på att du hinner fynda där innan någon annan gör det (du bor ju som sagt i en studentstad). Kanske går det att bli lite tjenis med en antikhandlare som köper dödsbon och fråga om du kanske kan få tinga lite första handurval mot att du hjälper till att packa och/eller flytta grejer?

Hur är det med dina nöjen? Gillar du att festa? Röker du? Detta ÄTER pengar så det bara visslar om det. Om du röker rekommenderar jag att du slutar omedelbart. Om du ska ut på krogen, LÄMNA KORTET HEMMA! Ta med kontanter och ge 17 i att låna av polarna till mer sprit när dina kontanter är slut. Dessa nöjen är de man måste hålla mest koll på, speciellt då omdömet får sig en törn när man är lite rund under fötterna.

Tänk också på volymen när du är i din lägenhet; bara för att man bor i en bostadsrätt betyder det inte att man inte kan bli "vräkt" (vräkning är någon endast kronofogden kan genomföra och det sker efter det jag nämner nedan om du inte flyttar självmant). Du/dina föräldrar har inte köpt en lägenhet, du/ni köper ett medlemskap i en förening som medför rätten att nyttja en specifik bostad i föreningen. Detta medlemskap kan dras in och det medför antingen en tvångsförsäljning eller - om du har riktig otur och har misskött dig rejält - att bostadsrätten förverkas och du förlorar den och hela insatsen. Inte ett öre till dig eller banken.

Visserligen är det lite svårare att bli av med lägenheten när det är en bostadsrätt än en hyresrätt, men det går, så sköt dig.

Får du pengar över måste du spara dem! Går något sönder inne i lägenheten måste du laga detta då vissa skador på lägenheten kan skada andra delar av byggnaden. Men även om det bara är din lägenhet som berörs, så är det ändå du som är ansvarig för att vårda lägenheten.

(En annan liten parentes är ju givetvis att du inte kan jobba på flera olika hotell i olika kedjor samtidigt då detta anses som illojalt och kan få dig att förlora båda jobben, men det vet du nog redan)

Prata med dina föräldrar om ekonomi. Var med när dina föräldrar lägger budget. Detta kommer troligen att få dig att upptäcka många utgifter du inte tänker på; tv-avgift, schampo, diskmedel, nya packningar till kranen, lister i fönsterna...

Lycka till!

Tack för ett utförligt svar! Som jag skrev ovan, jag har inga dyra vanor, går väldigt sällan på krogen, köper sällan kläder.

Jag kommer inte behöva köpa mycket när jag flyttar, Tv, dator, skrivbord, säng, soffa, bord/stolar och allt sånt där har jag redan. Kastruller, stekpannor, glas, tallrikar och sånt har jag också eftersom mina föräldrar har sparat på det just för att jag och min syster skulle få när vi flyttade! Min syster har redan flyttat jag tagit det som hon vill så det som är kvar är ju till mig.

Jag är en väldigt lugn person, har aldrig fester hemma eller livar till. Någon vräkning kommer inte ske, det kan jag säga med 200 % säkerhet!

Ang. hotellkedjor, det vet jag absolut (vet dock att det inte gör min chef något, jag städar liksom). Men det som är bra är ju att det finns två hotell inom samma kedja i stan, så ifall jag ber min chef att vara referens tror jag inte att hon skulle säga nej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in