2014-05-09, 17:55
Medlem
Att röka utan filter sägs vara något ohälsosammare än med filter, men sedan slog det mig att när man röker filterfria så röker man ju kanske endast 2/3 av cigaretten jämfört med vanliga.

Så vad är sämst för hälsan egentligen? Röka med filter eller röka utan fast mindre? Hur mycket skit tar filtret egentligen upp?

Hur som helst så smakar det bäst med filterfria.
Citera
2014-05-09, 18:01
Medlem
Vindens avatar
Jag tycker det känns och kroppen talar om för dig att filterlöst fan inte är bra. Även om det är "godare". Så rimligtvis är det ganska mycket värre än vanliga cigg. Och hur långt man röker är ju lite olika.
Jag rökte röda glenn ett tag. De är ju kortare än vanliga cigg. Fabriksfimpar kallade vi dem :-) Men å andra sidan ver de rejält starka så ja.. Summa sumarum så förgiftar du kroppen oavsett vad du röker...
Citera
2014-05-09, 18:09
Medlem
rökte filterfritt och sen gick jag över till filter, kännes som att jag mådde mkt bättre efter det, nu har jag slutat
Citera
2014-05-09, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dworek
Att röka utan filter sägs vara något ohälsosammare än med filter, men sedan slog det mig att när man röker filterfria så röker man ju kanske endast 2/3 av cigaretten jämfört med vanliga.

Så vad är sämst för hälsan egentligen? Röka med filter eller röka utan fast mindre? Hur mycket skit tar filtret egentligen upp?

Hur som helst så smakar det bäst med filterfria.

Utan att vara helt insatt i det hela så borde ju filtret ta upp en hel del. Det du säger om att röka utan fast mindre...stämmer det verkligen? Jag tror fan inte det. Jag röker light-cigg, men jag tror inte jag skulle röka mindre om jag rökte ex. röda marlboro. Kanske i början men förr eller senare är man uppe i samma nivå.

Cigg utan filter är väl lite som lössnus, dvs. lite mindre hälsosamt än den vanliga ohälsosamma varianten? Någon expert på området?

Jag skulle råda dig att köra på filter
Citera
2014-05-09, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinden
De är ju kortare än vanliga cigg. Fabriksfimpar kallade vi dem :-) Men å andra sidan ver de rejält starka så ja.. Summa sumarum så förgiftar du kroppen oavsett vad du röker...

Var det själva tobaksdelen som var kortare då? För alla cigaretten blir ju kortare utan filtret

Citat:
Ursprungligen postat av slaxxiz
rökte filterfritt och sen gick jag över till filter, kännes som att jag mådde mkt bättre efter det, nu har jag slutat

Ni båda verkar alltså inte må bra av att röka filterfria, intressant. Själv köpte jag nyligen ett paket filterfria John Silver men tycker inte att dom känns så mycket starkare ändå. Jag ska nog köra på dessa ett tag och byta tillbaka för att se om jag också märker skillnad.
Citera
2014-05-09, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Othfanaticos
Utan att vara helt insatt i det hela så borde ju filtret ta upp en hel del. Det du säger om att röka utan fast mindre...stämmer det verkligen? Jag tror fan inte det. Jag röker light-cigg, men jag tror inte jag skulle röka mindre om jag rökte ex. röda marlboro. Kanske i början men förr eller senare är man uppe i samma nivå.

Cigg utan filter är väl lite som lössnus, dvs. lite mindre hälsosamt än den vanliga ohälsosamma varianten? Någon expert på området?

Jag skulle råda dig att köra på filter

Anledningen till att jag röker mindre är för att cigaretten blir kortare utan filterdelen, ska jag röka hela ciggen så måste jag ha något slags munstycke. Sen kan man ju tycka att jag borde bli röksugen oftare om jag röker mindre per gång, men det blir jag inte. Antagligen för att jag inte röker så mycket öht samt att jag snusar.
Citera
2014-05-09, 18:30
Medlem
Grejen är att med filterfria cigg så drar du inte ned skiten så långt ned i lungorna, pH-värdet i munnen absorberar nikotinet som du vill ha så du inhalerar inte så mycket, det finns även mindre kolmonoxid i det.
Med cigaretter som Blend Ultralight suger du i dig massa skit & kolmonoxid som ett svin och allt det når de yttersta kapillärerna i lungorna. Cancer i kapillärerna är obotligt jämfört med muncancer som har en hyfsad tillfriskningsprocent.
Citera
2014-05-09, 19:14
Medlem
teamforce2s avatar
Man kan ju prova själv. Ta ett munbloss med en filtercigg och tryck munnen mot skinnet mellan tummen och pekfingret och blås långsamt och hårt. Prova sedan samma sak utan filter. Resultatet kommer äckla dig.
Citera
2014-05-09, 19:21
Medlem
Vindens avatar
Citat:
Var det själva tobaksdelen som var kortare då? För alla cigaretten blir ju kortare utan filtret

Japp. allt var kortare. Glenn med filter hade tom kortare filter.. de såg ut som minicigtg men med samma diameter. Som sagt, de kallades för fanbriksfimpar :-)

Citat:
Ni båda verkar alltså inte må bra av att röka filterfria, intressant. Själv köpte jag nyligen ett paket filterfria John Silver men tycker inte att dom känns så mycket starkare ändå. Jag ska nog köra på dessa ett tag och byta tillbaka för att se om jag också märker skillnad.

Helt ärligt, tobak är gift så det spelar ingen roll vad du röker. Du kommer må sämre. Ju mer gift desto sämre mår du. Filter tar bort en del av skiten men det är samma jävla gift. Som rökare tänker man inte så -vaddå, jag mår inte dåligt... Men jo, det gör du. Lägg av att röka och sen testa några bloss egfter ett par år så inser man det rätt snabbt. Cigg är skit.
Citera
2014-05-10, 01:24
Medlem
Vindens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triljam
Grejen är att med filterfria cigg så drar du inte ned skiten så långt ned i lungorna, pH-värdet i munnen absorberar nikotinet som du vill ha så du inhalerar inte så mycket, det finns även mindre kolmonoxid i det.
Med cigaretter som Blend Ultralight suger du i dig massa skit & kolmonoxid som ett svin och allt det når de yttersta kapillärerna i lungorna. Cancer i kapillärerna är obotligt jämfört med muncancer som har en hyfsad tillfriskningsprocent.

Alltså. Nej. Det där låter som någon ihopblandning av nånting du har fantiserat ihop och nånting du har hittat på själv. Det är, vågar jag påstå, helt käpprätt fel.
För det första. pH-värde är ett mått på surhetsgrad och inte nånting som absorberar nikotin. Det lärde man sig i grundskolan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in