2014-05-09, 14:24
Medlem
Huffpuffens avatar
Hej!

Jag har haft en Peavey Vypyr i 2-3 år och har från början vart lite besviken på ljudet från förstärkaren. Har tänkt börja spela mer metal men känner att disten inte riktigt räcker till. Ljudet låter väldigt instängt och "burkigt", trots att jag försökt experimentera med olika inställningar.

Kan mycket av det ha med gitarren att göra? Kör med en Ibanez ART-120.

Jag vill alltså få ett mer krispigt ljud, typ mer diskant. Någon som känner igen detta problem eller förstår vad jag menar?

Har tänkt på om man ska köpa till en distpedal. Skulle det kunna vara något? I sådana fall, vilken rekommenderar ni?
Senast redigerad av Huffpuffen 2014-05-09 kl. 14:28.
Citera
2014-05-09, 16:10
Medlem
GoatPunks avatar
jag hade köpt en pedal.
Hittar man ett ljud man gillar vill man ju kunna spela det på andra förstärkare med.
Jag har en boss hm-2 pedal som är bra.
Citera
2014-05-09, 17:20
Medlem
Zakyaths avatar
Du har både en budgetstärkare och en budgetgitarr. Vill du ha mer dist kan du köpa en pedal. Vill du ha bättre ljud bör du i första hand köpa en ny stärkare och i andra hand en ny gura. Ge gärna mer info för mer konkreta tips.
Citera
2014-05-09, 19:44
Medlem
Huffpuffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoatPunk
jag hade köpt en pedal.
Hittar man ett ljud man gillar vill man ju kunna spela det på andra förstärkare med.
Jag har en boss hm-2 pedal som är bra.

Tack, ska kolla upp det!

Citat:
Ursprungligen postat av Zakyath
Du har både en budgetstärkare och en budgetgitarr. Vill du ha mer dist kan du köpa en pedal. Vill du ha bättre ljud bör du i första hand köpa en ny stärkare och i andra hand en ny gura. Ge gärna mer info för mer konkreta tips.

Ja, det är inga svindyra grejer direkt. Som student är ekonomin för tillfället rätt begränsad, så det kommer nog ta ett tag innan jag köper mig något nytt.
Citera
2014-05-09, 21:37
Medlem
Zakyaths avatar
Då är risken stor att du får nöja dig med lite B-ljud, tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in