Citat:
Ursprungligen postat av
etsplayer
Hej jag ska ha ett muntligt tal imorgon, vet att jag är lite sent ute men har iaf börjat skriva det och undrade om jag kunde få lite tips/feedback på det....
Iaf här är mitt tal så långt som jag har kommit:
Tes - Särskrivningar skapar missuppfattningar och irritation
Inledning - Jag är emot dödsstraff men tycker ändå att man borde ta kål på särskrivningen. Särskrivning är något som på senare tid har vuxit sig större och det kan skapa stora missuppfattningar.
text - Även om särskrivning är något som i vissa fall bara blir komiska men som man fortfarande förstår vad som menas som till exempel "stekt kyckling lever" istället för "stekt kycklinglever" eller "sjuk sköterska" istället för "sjuksköterska". Så gör det fortfarande att man tappar tråden i texten samt att man tappar förtroende för skribenten.
Det kan också bli väldigt irriterande för läsaren att behöva sitta och gissa sig till vad skribenten menar. Som till exempel "en ljus hårig kvinna" istället för "en ljushårig kvinna". Det är omöjligt för läsaren att faktiskt veta vad skribenten då menar.
Avslutning - Avslutningsvis vill jag säga att särskrivning är minst ett lika stort problem som felstavning och att särskrivningar faktiskt kan skapa missuppfattningar och irritation.
Svenska nationella? Ska också ha det
Tycker du inte att talet är lite väl kort? Det ska väl vara 5 - 7 minuter..? (Har inte läst mitt papper så noga än, men har för mig det?)
Jag tycker att början är okej men kan förbättras mycket mer för att intressera åskådaren ytterligare. Fundera över vad du egentligen menar med första meningen: "Jag är emot dödsstraff men tycker ändå att man borde ta kål på särskrivningen." Att prata om dödsstraff i början utav ett samtal som ska handla om särskrivning känns inte så proffsigt. Man tror alltså att du ska tala om dödsstraff, istället för särskrivning vilket inte är bra, du får inte förvirra åskådaren. Pratet om dödsstraff kan också väcka en annan diskussion i åskådarens huvud: "Vad menar personen med det här? Jag tycker inte att dödsstraff är okej.. Menade personen att hen vill döda alla som särskriver eller vad...?" Jag skulle därför inte börjat med detta utan formulerat det på ett annat sätt.
Talet är för övrigt väldigt opersonligt vilket gör att man inte riktigt alltid orkar lyssna. Folk brukar oftast lyssna när man börjar prata om sina egna erfarenheter om problemet. Exempelvis: "Jag såg igår på stan att ICA sålde ut löst godis för bara 39:90. Vad det nu skulle betyda? Ligger varje godis bit seperat i en egen plastficka eller vad menar dem? Hade kanske godisbitarna rymt så det var därför som man sålde ut dem? Löst godis, vad är det? Eller menade kanske butiken bara "lösgodis för 39:90"?" (I för sig är "löst godis" egentligen ett stavfel men hittade inget bättre exempel klockan kvart i 3 på natten) och sedan börja rabbla på hur svårt och jobbigt det kan vara med särskrivning.
Bra avslutning, man förstår att den muntliga framställningen är slut.
Dessa åsikterna är exakt vad min lärare skulle skrivit...

Jag har A i både svenska och muntlig framställning om det är så att du tvivlar på mina åsikter/korrigeringar..