2014-05-08, 22:08
Medlem
Någon som vet hur maten i Grekland smakar? Ska dit i sommar så vill gärna veta. Är den God och vad är speciellt med grekisk mat?
Citera
2014-05-08, 22:40
Medlem
Knotknets avatar
Den är väldigt enkel men ändå rätt god. Moussaka o sallad kan man leva på några dagar.
Citera
2014-05-08, 22:50
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abomannen1337
Någon som vet hur maten i Grekland smakar? Ska dit i sommar så vill gärna veta. Är den God och vad är speciellt med grekisk mat?

Here you go: https://sv.wikipedia.org/wiki/Grekis...matr.C3.A4tter
Citera
2014-05-08, 22:50
Medlem
Karditsas avatar
Ett av de bästa köken i världen enligt mig.
Var i Grekland ska du?
Citera
2014-05-08, 23:06
Medlem
DingusMcDucks avatar
Det mesta jag ätit i Grekland har varit gott till väldigt gott. Se till att välja rätt restaurang bara. Turistfällor finns förstås i överflöd. De passar bra om du vill äta som på sunkhaket hemma.

Typiska rätter är väl:

* Gyros, snabbmat (ungefär som kebab, men oftast gjort på fläsk, och om det är ett bra ställe så är det inte pressat malet kött som kebab i Sverige). Kan vara en riktig höjdare. Serveras oftast i pitabröd tillsammans med tzatziki och pommes frites i brödet.

* Bondsallad med paprika, oliver, feta, gurka, tomat, olivolja osv.

* Moussaka, skivad äggplanta och köttfärssås i gratängform. Grekisk lasagne, smakar oftast lite kanel.

* Fisk, skal- och blötdjur om du är vid havet (vilket väl är sannolikt). Mycket bläckfisk som ligger på tork i solen på dagarna. Mmm... bläckfisk.

* Taramosalata, fiskromsallad (ofta på karp- eller torskrom). Den gillar jag skarpt. Det är en "sallad" ungefär på samma sätt som räksallad är en sallad, dvs det är en krämig röra.

* Friterade degknyten med ostfyllning.

* Fyllda vinblad, dvs vindolmar (eller dolmades på grekiska). Oftast vegetariska, och väldigt goda.

* Saganaki, som oftast innebär en stekt bit ost (ordet syftar egentligen på tillagningskärlet). Jag åt en gudomlig saganaki på Kreta där osten smälts helt och serverades i tomatsås, lite som att äta en pizza utan botten, ur ett lerkärl.

Det finns förstås en massa andra rätter, men det var vad jag kunde komma på off the top of my head. Jag skulle säga att det grekiska köket är medelhavskäk med en dragning åt Mellanöstern. Åtminstone på de öar jag har varit (Kreta, Santorini, och Naxos).

Om du åker till Kreta, så räkna med att få en shot Raki (inte att förväxla med den turkiska varianten som smakar anis) efter ungefär varje måltid. Det är ett raketbränsle som tillverkas på samma sätt som och smakar ungefär som grappa. Jag gillar det, men det är rätt skarpt i smaken. Antagligen tillverkar varje restaurang sitt eget.
Citera
2014-05-08, 23:23
Medlem
Spackelackans avatar
Souvlaki och Bifteki är goda grejer.
Grekiskt käk hör till det godaste i Europa enligt mig.
Citera
2014-05-08, 23:56
Medlem
Tack för svaren alla! Till faliraki åker jag !
Citera
2014-05-09, 01:06
Medlem
christerys avatar
Du kommer att leva gott på allt från moussaka, souvlaki, grekisk sallad, kalamares och allt annat som finns. Sen har det smugit in en massa andra kök åxå, samt snabbmat. Undvik whimpeys (om det nu var på grekland jag testade dom burgarna) skosulor.

Så testa det inhemska köket, även om det finns donken och pizza överallt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in