• 2
  • 3
2014-05-11, 12:41
Medlem
kinky_Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zerxez
Står inte ens ut med att äta dom frysta burgarna. smakar ju våt gammal trasa
Egna hamburgare gör man alltså av en redig klump nötfärs. Köpa fryst halvfabrikat blir inte mycket billigare.
Citera
2014-05-11, 15:05
Medlem
Amazingthings avatar
Inte testat själv ännu men man bör kunna spara en slant genom att köpa en hel (fryst) kyckling och skära upp den själv.

Se https://www.youtube.com/watch?v=GSvzRyu2h5g
Citera
2014-05-26, 22:20
Medlem
humpcuts avatar
Det här beror ju på många faktorer. Har du redan bra odlingsjord på tomten så kan du odla egna grönsaker och örter billigt, måste du däremot köpa jord, krukor, pallkragar osv så kan det bli mycket dyrare än affären.

Sen om du bara ser till ekonomin så måste du ju titta på hur mycket du tjänar. Jag tjänar ca 200 kr /h efter skatt. Jobbar jag övertid drygt 300kr/h efter skatt. Det betyder att om jag lägger 10 h på att så, fixa landet, vattna, gödsla etc. så har det kostat mig ca 3000 kr. Det kan jag köpa mycket potatis, persilja etc för.

Samma gäller för hemlagat bröd, mozzarellaost, pizza, sushi you name it.

Personligen så njuter jag både av matlagning, hemlagad mat och odling och ser därför inte främst till det ekonomiska när jag väljer att laga mat hemma eller odla min egen mat.

Ett undantag som även gäller för mig är gräs (knarket alltså) här tjänar jag en del på att odla själv även om jag inte är något storkonsument. Men även detta gör jag mest för att jag tycker det är kul=)
Citera
2014-05-26, 22:22
Medlem
humpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazingthing
Inte testat själv ännu men man bör kunna spara en slant genom att köpa en hel (fryst) kyckling och skära upp den själv.

Se https://www.youtube.com/watch?v=GSvzRyu2h5g

Framförallt så blir det mycket godare än en torr file. Med en hel kyckling får du med allt det goda fettet, där smaken sitter=) Är inte svårt över huvud taget och går snabbt när man gjort det några gånger.
Citera
2014-05-29, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humpcut
Sen om du bara ser till ekonomin så måste du ju titta på hur mycket du tjänar. Jag tjänar ca 200 kr /h efter skatt. Jobbar jag övertid drygt 300kr/h efter skatt. Det betyder att om jag lägger 10 h på att så, fixa landet, vattna, gödsla etc. så har det kostat mig ca 3000 kr. Det kan jag köpa mycket potatis, persilja etc för.
Det stämmer om du tar ledigt från jobbet för att sköta landet, men tänk på att det kostar dig lika mycket att sitta och dega framför tv som att odla dina egna grönsaker och om du sitter framför tv får du inget resultat att visa upp av den använda tiden eller pengarna som du ser det (plus att du får gratismotion på köpet av att odla/gräva/rensa).
Citera
2014-05-29, 18:08
Medlem
humpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frostfjaril
Det stämmer om du tar ledigt från jobbet för att sköta landet, men tänk på att det kostar dig lika mycket att sitta och dega framför tv som att odla dina egna grönsaker och om du sitter framför tv får du inget resultat att visa upp av den använda tiden eller pengarna som du ser det (plus att du får gratismotion på köpet av att odla/gräva/rensa).

Som sagt, detta gäller om man gör det endast av ekonomiska skäl.
Citera
2014-05-29, 20:56
Medlem
swingersclubs avatar
Hamburgare. Mycket billigare att köpa färs och göra egna burgare så vet man dessutom vad de innehåller samt att man kan krydda upp burgarna exakt som man själv vill ha dom. Självklart köper man svensk färs.
Citera
2014-05-29, 21:53
Medlem
Sagts innan men säger igen, brödbak!

Känner ingen iver att tjäna in pengar på sånt som kostar mig 20 kronor om året (sylt tex) det kan jag köpa men bröd lägger jag nog 200-250 kronor i månaden på om jag köper. Bakar jag frallor själv kommer kostnaden ner under en femtiolapp.

Fråga runt i släkten efter en gammal degassistent, finns nog en del som har en gammal Electrolux stående... brödet bakar sig nästan själv.
Citera
2014-05-30, 00:48
Medlem
BushKillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swingersclub
Hamburgare. Mycket billigare att köpa färs och göra egna burgare så vet man dessutom vad de innehåller samt att man kan krydda upp burgarna exakt som man själv vill ha dom. Självklart köper man svensk färs.
Burgarna blir nog inte så värst mkt billigare men godare
Citera
2014-05-30, 00:58
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BushKillington
Burgarna blir nog inte så värst mkt billigare men godare

Hmm, nötfärs på ca 40kr/kg = 5kr per 120g, bröden blir ju såklart formfranska men säg 5kr för 2 bröd så tar jag i. lite ost, och lök... 5 kr till (generös är jag). 15kr för en 120g cheese är väl inte fel.

Men, det är nog inte det jag skulle snåla på utan det som drar pengar... Snuset. 50kr/dosa det blir hutlöst mycket pengar. Står och velar om en köttbit för 199kr/kg men betalar glatt över 1000kr/kg för snus. Jag är fan inte klok.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in