• 1
  • 2
2014-05-08, 18:15
Bannlyst
Kan ni tipsa lite om saker som blir billigare att göra själv hemma än att köpa?

Mina tips är:

Egen tacokrydda
Egna såser
Egna potatisklyftor (blir mycket billigare och godare än att köpa färdiga, blanda i morötter med)

Gärna med recept/tillvägagångssätt också.
Citera
2014-05-08, 18:18
Medlem
Swe1227s avatar
Sallad?
Morötter?
Tomater?
etc
etc
Citera
2014-05-08, 18:46
Moderator
tobess avatar
Jag skulle väl utgå från att det mesta är billigare att göra själv än att köpa. Visst kan större företag "spara" på att köpa in stora kvantiteter men de ska ju sen själv ha lön för att tillverka skiten och sen ska butiken ha sin marginal när dom säljer det.

Köp bara basråvaror och gör allt själv med andra ord, blir både billigare och godare. Sen är ju en annan fråga vad man orkar/kan/har möjlighet att göra.

Det tips som väl rent generellt kan ges är att odla saker själv så mycket man kan. En fröpåse för örter t.ex. kostar inte särdeles mycket och du betalar en jävla massa per kruka i butiken. Finns många orter som man t.ex. kan betala in sig i kollektiv som odlar eller själv hyra odlingsområde om man vill göra det i större skala.
Citera
2014-05-08, 19:48
Medlem
Spackelackans avatar
Eget smör gör man genom att hårdvispa (Kärna) grädde tills dess att den har blivit en klump. Klumpen tvättas sen och smaksätts ev. med litet salt. Vill man ha bredbart smör så pytsar man i några droppar rapsolja. Kärnmjölken som blir över är dessutom kanon att använda i brödbak.

Egen färskost gör man enkelt genom att låta kesella droppa av i melittafilter över natten, för att sedan smaksättas efter önskemål.
Gräslök eller vitlök är personliga favoriter.
Citera
2014-05-08, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2BET
Kan ni tipsa lite om saker som blir billigare att göra själv hemma än att köpa?

Mina tips är:

Egen tacokrydda
Egna såser
Egna potatisklyftor (blir mycket billigare och godare än att köpa färdiga, blanda i morötter med)

Gärna med recept/tillvägagångssätt också.

Vad har man i tacokrydda, ungefär hur mkt av varje sort?

Ont: pyttipanna blir godare och förmodligen billigare. Egna hamburgare är också en hit
Citera
2014-05-08, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NzT.48

Ont: pyttipanna blir godare och förmodligen billigare. Egna hamburgare är också en hit

Vill du ha "köpetacossmak" tar du bara spiskummin... men det blir godare om du tar tex:

3 msk anchochilipulver
2 tsk paprikapulver
3 msk spiskummin
1 1/2 msk salt
2 tsk socker
1 tsk oregano
Citera
2014-05-08, 22:03
Medlem
Karditsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spackelackan
Eget smör gör man genom att hårdvispa (Kärna) grädde tills dess att den har blivit en klump. Klumpen tvättas sen och smaksätts ev. med litet salt. Vill man ha bredbart smör så pytsar man i några droppar rapsolja. Kärnmjölken som blir över är dessutom kanon att använda i brödbak.

Egen färskost gör man enkelt genom att låta kesella droppa av i melittafilter över natten, för att sedan smaksättas efter önskemål.
Gräslök eller vitlök är personliga favoriter.

Kärnmjölken går också att använda till "hotshot"
Citera
2014-05-08, 22:55
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladasnoppen
Vill du ha "köpetacossmak" tar du bara spiskummin... men det blir godare om du tar tex:

3 msk anchochilipulver
2 tsk paprikapulver
3 msk spiskummin
1 1/2 msk salt
2 tsk socker
1 tsk oregano

Kör även svartpeppar och mald koriander i min mix.
Citera
2014-05-08, 22:58
Medlem
zerxezs avatar
Eftersom jag käkar på mcdonalds och kebab hela jäkla tiden har jag nu köpt en fritös vilket borde spara rätt mkt pengar
Citera
2014-05-08, 23:00
Medlem
zerxezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NzT.48

Står inte ens ut med att äta dom frysta burgarna. smakar ju våt gammal trasa
Citera
2014-05-08, 23:07
Medlem
Passepartouts avatar
Baka bröd, mycket lönsamt.

Senast redigerad av Passepartout 2014-05-08 kl. 23:10.
Citera
2014-05-09, 02:27
Medlem
christerys avatar
Egna höns, sommarlamm, egenodlad potatis (mandel och runda kör vi på), plocka bär och svamp, fiska, jaga (älg, och även mindre vilt blir bra att ha över vintern), sylta, safta (från buskar på gården, tex vinbär), rabarber, trädgård med inslag av rödbetor, lök, rädisor, sallad, dill, persilja, gräslök, morötter osv.

Men, det kanske är enklare att göra egen tacokrydda. Det har jag aldrig testat dock, käkar tacos 1 ggr per år max numera, blev less.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in