Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-05-08, 12:50
  #1
Medlem
Pasiphaes avatar
Hur värderarar man en koncern bestående av ett moderbolag och två dotterbolag. Moderbolaget har 2 Mkr i eget kapital och dotterbolagen har 14 respektive 5 Mkr i eget kapital. Kan man då säga att hela koncernen är värd 21 Mkr? Eller dubbelräknas något om man räknar så?

EDIT: Detta fråga är allts angende om ägarna till moderbolaget alltså vill sälja moderbolaget (och därmed dotterbolagen också), hur mycket är koncernen då värd?
__________________
Senast redigerad av Pasiphae 2014-05-08 kl. 12:56.
Citera
2014-05-08, 13:24
  #2
Medlem
Aimberts avatar
Det går inte att säga vad koncernen är värd med den informationen. Det finns olika värderingsmodeller, men de vanligaste är nog någon slags DCF-värdering där man diskonterar uppskattade framtida kassaflöden till nuvärde.
Citera
2014-05-08, 13:35
  #3
Medlem
Fopolls avatar
Du ska strunta i Eget kapital i de enskilda juridiska personerna och istället titta på koncernens egna kapital i koncernredovisningen. I detta ska de koncerninterna vinsterna vara eliminerade. Där får du således ett hum om bokfört värde på koncernen. Sen måste man se till framtida intjäningsförmåga och då räknar man, som sagts, oftast på diskonterade kassaflöden.

Värderingen är således komplex. Beroende på vad en viss köpare räknar med för ränta och vilka stordriftsfördelar eller liknande denne kan åstadkomma så gör alla sin egen värdering.
Citera
2014-05-08, 15:26
  #4
Medlem
Pasiphaes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Det går inte att säga vad koncernen är värd med den informationen. Det finns olika värderingsmodeller, men de vanligaste är nog någon slags DCF-värdering där man diskonterar uppskattade framtida kassaflöden till nuvärde.

Jo, vet det det och det var därför jag skrev till min edit för att förklara att denna fråga alltså handlar om hur eget kapital fungerar i en koncern.

Citat:
Ursprungligen postat av Fopoll
Du ska strunta i Eget kapital i de enskilda juridiska personerna och istället titta på koncernens egna kapital i koncernredovisningen. I detta ska de koncerninterna vinsterna vara eliminerade. Där får du således ett hum om bokfört värde på koncernen. Sen måste man se till framtida intjäningsförmåga och då räknar man, som sagts, oftast på diskonterade kassaflöden.

Värderingen är således komplex. Beroende på vad en viss köpare räknar med för ränta och vilka stordriftsfördelar eller liknande denne kan åstadkomma så gör alla sin egen värdering.


Det är ett privat bolag så de har ingen speciell koncernredovisning.
Citera
2014-05-08, 15:58
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pasiphae
Jo, vet det det och det var därför jag skrev till min edit för att förklara att denna fråga alltså handlar om hur eget kapital fungerar i en koncern.

Det är ett privat bolag så de har ingen speciell koncernredovisning.

Fortfarande anger du ju tre bolag i trådstarten varav ett moderbolag!

Krävs mer info om samtliga bolag för en värdering! Bara för att det finns en post EK i bolagen är det inte säkert att det finns något värde alls.
Citera
2014-05-08, 17:08
  #6
Medlem
Pasiphaes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaskiTaski
Fortfarande anger du ju tre bolag i trådstarten varav ett moderbolag!

Ja, det är tre bolag varav ett moderbolag.


Citat:
Ursprungligen postat av MaskiTaski
Krävs mer info om samtliga bolag för en värdering! Bara för att det finns en post EK i bolagen är det inte säkert att det finns något värde alls.


Jo, som sagt, det är inte en fullständigt perfekt värdering jag är ute efter här. Jag bara undrar om man kan summera eget kapital på det sättet som jag gjort för att få ut ett totalt eget kapital i koncernen.
Citera
2014-05-08, 19:41
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pasiphae

Jo, som sagt, det är inte en fullständigt perfekt värdering jag är ute efter här. Jag bara undrar om man kan summera eget kapital på det sättet som jag gjort för att få ut ett totalt eget kapital i koncernen.

Nej, det kan du inte.
Om moderbolaget i sin balansräkning har tagit upp aktierna i dotterbolagen till 1 kr är din beräkning rätt, om aktierna är upptagna till 19 miljoner är värdet på koncernen bara moderbolagets egna kapital.
Därtill kommer eventuella dolda värden i samtliga bolag.
Vad är syftet med värderingen? Att fastställa bolagens substansvärde (förmögenhetsvärde) eller att fastställa marknadsvärdet? I båda fallen saknas vital information för att kunna bestämma något värde över huvudtaget.
Citera
2014-05-08, 21:24
  #8
Medlem
Fopolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pasiphae
Det är ett privat bolag så de har ingen speciell koncernredovisning.

Du menar att det faktum att det är ett privat aktiebolag som är moderbolag medför att de inte skulle upprätta någon koncernredovisning? Gör om, gör rätt. De upprättar möjligtvis ingen koncernredovisning pga storlek. Men lycka till att försöka få till så mycket som en fingervisning om koncernens värde utan att ens ha en koncernredovisning.
Citera
2014-05-09, 12:08
  #9
Medlem
Pasiphaes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fopoll
Du menar att det faktum att det är ett privat aktiebolag som är moderbolag medför att de inte skulle upprätta någon koncernredovisning?

Precis rätt uppfattat. De behöver inte göra det så de har inte gjort det.


Citat:
Ursprungligen postat av Fopoll
Men lycka till att försöka få till så mycket som en fingervisning om koncernens värde utan att ens ha en koncernredovisning.

Läs tråden bättre nästa gång. Som jag sagt flera gånger är jag inte ute efter en perfekt värdering utan av hur eget kapital i koncernen hänger ihop.


Citat:
Ursprungligen postat av swedebig
Nej, det kan du inte.
Om moderbolaget i sin balansräkning har tagit upp aktierna i dotterbolagen till 1 kr är din beräkning rätt, om aktierna är upptagna till 19 miljoner är värdet på koncernen bara moderbolagets egna kapital.

Ok, tack!
__________________
Senast redigerad av Pasiphae 2014-05-09 kl. 12:33.
Citera
2014-05-10, 10:32
  #10
Medlem
Fopolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pasiphae
Precis rätt uppfattat. De behöver inte göra det så de har inte gjort det.

Läs tråden bättre nästa gång. Som jag sagt flera gånger är jag inte ute efter en perfekt värdering utan av hur eget kapital i koncernen hänger ihop.


Varför inte bara erkänna att du kan typ ingenting om koncernredovisning och värdering av företag? Privata moderbolag behöver visst det upprätta koncernredovisning - ifall koncernen är att klassa som större! Dock ingenting som hindrar att man gör det ändå, det kanske till och med är så att man bör göra det även för mindre koncerner. Och varför det? Jo, för att det underlättar en värdering av koncernen!!

Om du själv hade varit insatt i vad det är du frågar efter och vad du ger för information så hade du förstått samtliga svar du fått. För 1) Det är ingen risk att du får en perfekt värdering - för det går inte. Och ingen har heller försökt ge dig en perfekt värdering - för det går inte. Men du verkar inte förstå varför. Och 2) Rubriken på din tråd är "Värdera privatägd koncern efter summerat eget kapital" men du är ute efter hur eget kapital i en koncern hänger ihop. Eget kapital är många gånger just den post som är svårast att få ihop en koncern, men du frågar efter hur det hänger ihop utan att ens ha en koncernredovisning till hands!

Tycker det är fel väg att gå att idiotförklara andra som faktiskt vill hjälpa dig när de är begränsade av din egen kunskap. Hursomhelst, jag hoppas du får (eller redan har fått - vad vet jag) ett svar som du begriper och känner dig nöjd med.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback