Citat:
Ursprungligen postat av
adressandring
Jag stack utomlands for nagra ar sedan och inte foljt upp nagonting vad galler valfardsreformer eller liknande. Forutom pengarna jag har pa fickan (jag har inget bankkonto i Sverige), vilket ar ingenting jag tanker deklarera hur som helst, har jag inte ett ore officiellt.
1. Var kan jag aska pengar for bostad? Maste jag skaffa andrahandskontrakt forst innan jag askar pengar?
2. Var fiskar jag pengar for att leva (eftersom officiellt har jag inte en krona)? Ar det arbetsformedlingen eller socialstyrelsen?
3. Vilka bidrag kan jag utnyttja nu for tiden som ung sjoman utan barn och fru?
1. Fr att f hyrespengar mste du ha ett andrahandskontrakt minst.
2. Det verkar som att du inte r medlem i a-kassa. D r endast frsrjningsstd aktuellt fr dig. Sk hos socialtjnsten.
3. Det r just knappast ngra andra bidragsformer du kan dra nytta av. Din situation ser besvrlig ut. Mjligen skulle du kunna hyra en andrahandslgenhet i ngon bruksort eller norrlndsk stad. Om sedan socialen betalar, r inte skert. Enligt SoL ska de gra det, men det blir ett problem som blir svrt att lsa p sikt.
Hur ser dina mjligheter ut p arbetsmarknaden? Kan du verhuvudtaget f jobb? Har du ngon anhrig du kan bo hos, som kan hjlpa dig?