2014-05-08, 08:11
Medlem
adressandrings avatar
Jag stack utomlands for nagra ar sedan och inte foljt upp nagonting vad galler valfardsreformer eller liknande. Forutom pengarna jag har pa fickan (jag har inget bankkonto i Sverige), vilket ar ingenting jag tanker deklarera hur som helst, har jag inte ett ore officiellt.

1. Var kan jag aska pengar for bostad? Maste jag skaffa andrahandskontrakt forst innan jag askar pengar?

2. Var fiskar jag pengar for att leva (eftersom officiellt har jag inte en krona)? Ar det arbetsformedlingen eller socialstyrelsen?

3. Vilka bidrag kan jag utnyttja nu for tiden som ung sjoman utan barn och fru?
Citera
2014-05-08, 08:23
Medlem
Sk ngon slags arbete som ger dig pengar till boende.

Eller g till Migrationsverket och sk asyl, bertta om din svra resa som ung ensamkommande.
Citera
2014-05-08, 09:18
Medlem
adressandrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av munspelt
Eller g till Migrationsverket och sk asyl, bertta om din svra resa som ung ensamkommande.

Det blir nog svart eftersom staten har mina fingeravtryck.
Citera
2014-05-08, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adressandring
Det blir nog svart eftersom staten har mina fingeravtryck.

Utgr d frn att du varit i kontakt med det svenska rttsvsendet, var det drfr du drog utomlands?
Citera
2014-05-08, 10:00
Medlem
adressandrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AtaJoeMontana
Utgr d frn att du varit i kontakt med det svenska rttsvsendet, var det drfr du drog utomlands?

Haha. Syftade pa passet. Men nej - jag har ingen kriminell bakgrund.
Citera
2014-05-08, 10:16
Bannlyst
Skaffa ett jobb eller flytta hem till mamsen och/eller pappsen. Parasitera inte p andras skattepengar!
Citera
2014-05-08, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adressandring
Jag stack utomlands for nagra ar sedan och inte foljt upp nagonting vad galler valfardsreformer eller liknande. Forutom pengarna jag har pa fickan (jag har inget bankkonto i Sverige), vilket ar ingenting jag tanker deklarera hur som helst, har jag inte ett ore officiellt.

1. Var kan jag aska pengar for bostad? Maste jag skaffa andrahandskontrakt forst innan jag askar pengar?

2. Var fiskar jag pengar for att leva (eftersom officiellt har jag inte en krona)? Ar det arbetsformedlingen eller socialstyrelsen?

3. Vilka bidrag kan jag utnyttja nu for tiden som ung sjoman utan barn och fru?

1. Fr att f hyrespengar mste du ha ett andrahandskontrakt minst.

2. Det verkar som att du inte r medlem i a-kassa. D r endast frsrjningsstd aktuellt fr dig. Sk hos socialtjnsten.

3. Det r just knappast ngra andra bidragsformer du kan dra nytta av. Din situation ser besvrlig ut. Mjligen skulle du kunna hyra en andrahandslgenhet i ngon bruksort eller norrlndsk stad. Om sedan socialen betalar, r inte skert. Enligt SoL ska de gra det, men det blir ett problem som blir svrt att lsa p sikt.

Hur ser dina mjligheter ut p arbetsmarknaden? Kan du verhuvudtaget f jobb? Har du ngon anhrig du kan bo hos, som kan hjlpa dig?
Citera
2014-05-08, 15:09
Medlem
orkarNs avatar
typ bara i sverige som "arbetsliv" betyder "ska bidrag"

-> privatekonomi

/mod
Citera
2014-05-08, 19:55
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Socialen kommer anse dig som utflyttad/utvandrad sa forst maste du bli folkbokford igen. Sa skaffa bostad forst, sedan tigg hos soc.
Citera
2014-05-08, 20:45
Medlem
Frst dra frn Sverige utan att ens frska lsa dina skulder och nu tervnda tillbaka fr att ska bidrag fr ditt uppehlle och frhoppningen att du kan f dina skulder avskrivna.

Parasiter kallar jag dessa individer. Vad sgs om att anvnda de pengar du lyckats stoppa undan medans du arbetat till lg skatt som sjman fr att komma p ftter och knna att du bidrar med ngot?

Sjlvklart nyttjar ven jag mina chanser i den vlfrd som finns i den mn jag kan (t.ex. CSN) men att leva p bidrag nr det lter som att du har chansen att starta upp och styra upp ditt liv p egen hand.. Lt mnniskor som verkligen inte har ngot f den chansen istllet.

Samhllet och vlfrden r inte som tidigare, lycka till med att f ett andrahandskontrakt utan arbete.

Jag sger shr, ring dina gamla vnner och se om du kan f bo inneboende ett tag, sk ett jobb och stll dig p egna ben eller sk en vidareutbildning.
Citera
2014-05-09, 07:39
Medlem
Maximuss avatar
Alfa-kassan? https://www.alfakassan.se/Om_oss
Citera
2014-05-09, 08:37
Medlem
Det br vl rcka att skriva dig hos en slkting/kompis, fr att kunna f rtten att f bidrag, och kunna betala rummet du fr hyra. Det r ju ingen praktisk skillnad mot att ha en egen etta och f bidrag och hyra ett rum och leva p bidrag. Skillnaden skulle vl isfall vara att med en slkting/vn som hyresvrd s ppnas mjligheten att du och din 'hyresvrd' har en egen uppgrelse under bordet, s ven om Soc stter in 2000 p hans konto i tron om din hyra betalas s kan ju han ge dig 1500 och behlla 500 fr besvret. Du har vl rtt till hyra plus 3-4000 utver den till mat och vrigt.

S med en bra deal i boende och bidrag, plus ett bra svart-jobb, s lyfter du dubbelt och kommer ha det rtt bra.
Senast redigerad av -Sinaloa- 2014-05-09 kl. 08:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in