2005-08-20, 20:51
Bannlyst
http://www.hbl.fi/cgi-bin/mediaweb

Rättens ordförande tillät inget pressande förhör av Gustafsson.
Citat:
Åklagarna och de anhörigas advokat Heikki Lampela försökte på olika sätt pressa Gustafsson och ifrågasätta hans skador och minnesförlusten. Då skyndade rättens ordförande Heikki Mikkola till Gustafssons hjälp.
- Har ni inte redan begripit att Gustafsson inte minns något från natten, frågade Mikkola då Heikki Lampela försökte fråga varför spår av försvarsstrid saknades på Gustafsson, hur det var möjligt att inget dödligt hugg träffat honom trots att han låg överst i högen av kroppar och hur det var möjligt att Irmeli Björklund, som blivit avklädd av mördaren, låg under Gustafsson.
- Jag måste fråga Gustafsson eftersom jag inte kan fråga Boisman, förklarade Lampela.
- Skarp iakttagelse, kommenterade Heikki Mikkola och förbjöd korsförhör om nattens händelser.
Heikki Lampela fortsatte en stund att ställa sina frågor, men då de gång på gång stoppades gav han upp.
- Det är ingen idé att fortsätta. Det här var enda gången vi fick fråga ut Gustafsson, och kanske sista chansen att få veta sanningen, men ordförande har med sina avbrott förhalat förhöret och gett Gustafsson chansen att få syre och samla tankarna. Därför är ett fortsatt förhör meningslöst, sade Lampela.
Gustafsson svarade ändå självmant på frågan hur han förklarar att bara han överlevde massakern.
- Mördaren trodde väl att jag var död.
Citera
2005-08-23, 18:13
Bannlyst
Yrsa Stenius var 15 år när det hände. Hon skriver bl a i sin kolumn
Citat:
Som en absurd fantasi har någon då och då framkastat teorin om att det kanske ändå var den tigande överlevaren som var mördaren. Men tanken har spolats som barock.

Så en dag tog en kriminalare vid polisen i Helsingfors sig för att gå igenom handlingarna i Bodom-ärendet. Genom uteslutningsmetoden kom han fram till att ingen utomstående kan ha befunnit sig på platsen. Förundersökningen öppnades på nytt och nu kunde kriminalteknikerna med hjälp av dna-analys fastställa ett helt annat förlopp på mordplatsen än det som tagits för givet:
Offren har mosats, jagats och dödats av någon som handlat i ursinnigt raseri. Liken har flyttats en bra stund efter döden. Blodspår tyder på att mördaren bar Nils Gustafssons skor. Under alla omständigheter är historien om den förbipasserande dåren som högg på måfå en myt.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyhete...688834,00.html
Citera
2005-09-01, 17:18
Medlem
Flus avatar
Gustafsson har tydligen erkänt.
Citat:
Ursprungligen postat av DN
Rättegången kring ett mystiskt trippelmord i Finland 1960 fick ett chockslut på torsdagen. Den misstänkte, en nu 63-årig man, har hela tiden blånekat, men i rättens sista vittnesmål trädde spaningsledaren fram och berättade att mannen erkänt dåden i cellen.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.j...usRenderType=8
Citera
2005-09-01, 17:38
Bannlyst
Ja det var som tusan!
Men han står uppenbarligen inte för erkännandet, och då har det nog inget värde i sig.
Det blir nog bevisningen i övrigt som får göra jobbet.

PS vore intressant att veta vad ni tror, själv tror jag han är skyldig,
baserat på den lägliga minnesförlusten och de kringflyttade och nerblodade skorna
Citera
2005-09-01, 17:47
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av regnbåge
Ja det var som tusan!
Men han står uppenbarligen inte för erkännandet, och då har det nog inget värde i sig.
Det blir nog bevisningen i övrigt som får göra jobbet.

Även Finland har nog fri bevisprövning så vitt jag vet. Däremot finns det andra länder där ett erkännande i cellen inte hade gällt.
Citera
2005-09-01, 17:51
Medlem
Ja, jag tror att han är skyldig, men jag tror inte att han blir dömd. Den tekniska bevisningen är inte 100% och mycket av bevisen har försvunnit. Jag tror heller inte på nåt erkännande. Tänk alla vänner och familj som tror på honom och som har stöttat honom, dom känner sig nog ganska bedragna om han erkänner, det vill nog inte Nils.
Citera
2005-09-02, 22:44
Medlem
Jag tror också att han är skyldig, men eftersom man inte kan bevisa till 100% att det är han som gärningsmannen, så skall han släppas fri.
"reasonal doubt" eller vad det heter?
Domen kommer i slutet av nästa vecka?
Citera
2005-09-04, 10:32
Bannlyst
Tror inte heller han kommer att fällas.
Men om man tittar på vad som måste ha hänt om han inte är skyldig, så blir scenariot väldigt osannolikt:

Fakta:
1. Inga avvärjningsskador, krosskador av sten eller knivstick på Gustafsson, däremot skadat käkben som efter ett slagsmål
2. Gustafsson var överlägset störst och starkast av de fyra
3. Alkohol: De tre mordoffern hade ingen alkohol i kroppen. En 75:a var urdrucken => Gustafsson måste varit mycket berusad
4. Skorna: Gustafssons skor satt på någons fötter vid krossningen av Mäkis huvud. Senare togs de av och gömdes.

Ett scenario som innefattar ovanstående fakta, och med en utomstående gärningsman, skulle väl se ut så här:

Gärningsmannen hittar Gustafsson berusad utanför tältet, råkar i slagsmål med honom och ger honom ett knytnävsslag så han tuppar av.
Sedan attackerar han de andra tre och mördar dem, och härvid stänker Mäkis blod på Gustafssons ännu skoklädda fötter.
Han försäkrar sig om att de tre verkligen är döda genom ett otroligt övervåld och en mäng knivhugg i hals och bål.
Gustafsson släpar han fram och lägger över de döda, dock utan att bry sig om att döda honom.
Han tar av Gustafssons skor och gömmer dem långt från tältet.

Jag hittar ingen logik i handlandet, men det kanske man inte kan kräva?
Någon som kan pussla ihop ett mer sannolikt scenario?
Citera
2005-09-05, 04:34
Medlem
Jiis avatar
Jag tror som de flesta andra jag känner att han är skyldig. Troligtvis blir han inte fälld då bevisen inte riktigt håller, vilket på ett sätt kännas rättvist. Det bör finnas rätt hållbara bevis innan man blir dömd för mord oavsett vad allmänheten (mig själv inräknad) tror. Jag har också lite svårt att riktigt bli engagerad i det hela då jag inte ens var född när det hände.

Hett stoff till kvällstidningarna här tycks det iallafall vara.
Citera
2005-09-05, 05:33
Moderator
tobess avatar
Det som talar mot att det är han som är skyldig är väl två saker så vitt jag har förstått det.

1. Han hade inga skador på knogarna, det hade offrena efter att de hade kämpat emot. Hur kunde han komma undan om ingen av dom gav upp utan en fight?

2. Det finns teknisk bevisning (var det t.o.m så att det var blodspår?) på tältet av en okänd person.

Tar man fallet i övrigt verkar det inte riktigt logiskt det han har sagt, men kunde de inte fälla honom för 45 år sen lär de knappast kunna gör det nu heller. Så han lär gå fri ur det hela..
Citera
2005-09-06, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av regnbåge
3. Alkohol: De tre mordoffern hade ingen alkohol i kroppen. En 75:a var urdrucken => Gustafsson måste varit mycket berusad
Var det inte så att det bara var flickorna som inte hade druckit?

Vad tycker ni om Nils erkännande? Kanske inte mycket juridisk hjälp för åklagaren men han kan iaf inte kräva skadestånd av staten om han frias.
Citera
2005-10-06, 14:43
Bannlyst
Imorgon kommer domen.

Lite psykologiserande om hur man kan förväntas uppföra sig om man är skyldig, resp oskyldigt anklagad:

Citat:
Gustafssons lugn förvånar psykologer

En oskyldig som anklagas för ett svårt brott reagerar nästan utan undantag med att bli djupt sårad, till och med aggressiv. Den Bodommisstänkte Nils Gustafsson har inte avslöjat några sådana känslor under processen.

Tingsrätten i Esbo har i en månad övervägt sitt beslut i Bodomrättegången som kungörs i morgon klockan 9. Poliser, psykologer och journalister som följt rättegången har reagerat på Gustafssons upphöjda lugn och ibland nästan nonchalanta uppträdande.
- En oskyldigt misstänkt person reagerar med att vara ytterst sårad över beskyllningarna, till och med mycket aggressivt. Reaktionerna är synnerligen kraftiga, säger centralkriminalens polispsykolog Lasse Nurmi.
- Yrkesförbytare kan i allmänhet spela upp vad som helst, men också de reagerar spontant mycket starkt om de anklagas för ett brott som de inte har begått.
Gustafssons reaktioner är inte typiska för en oskyldig person som blir anklagad för ett svårt brott.
- Hans reaktioner är alldeles för dämpade. Hans kommentarer om att ”visa mordvapnet, då” och and-ra liknande uttalanden visar på en viss nonchalans som rimmar illa med rollen som oskyldig, säger en annan expert med stor erfarenhet av rättspsykologi.
Poliser har också vittnat om Gustafssons överraskande lama reaktioner på deras ingripanden.
”Han blev inte det minsta överraskad av gripandet, trots att det skedde hela 44 år efter trippelmorden. För oss erfarna brottsutredare var det en annan överraskning att han tog anhållandet, häktningstiden och förhören så lugnt och inte bröt samman i något skede”, säger en poliskälla i Hannu Markkulas nyutkomna bok om Bodommorden.
Gustafsson har inte utnyttjat just något tillfälle att i offentligheten försäkra att han är oskyldig. Vid den korta presskonferens som sammankallades under den första rättegångsdagen nöjde han sig med att säga ”Olen syytön ja sillä sipuli” (ung. ”jag är oskyldig, basta”). Inne i rättssalen har Gustafsson utan en min eller ett ord lyssnat på när åklagarna i detalj beskriver hur han krossat sina vänners huvuden med ett trubbigt föremål, hur han gång på gång huggit flickvännen i nacken. Videoupptagningarna från förhören med Gustafsson kunde lika väl handla om en busschaufför som kört för fort. Bara hans nervösa rullande av tummarna avslöjar något slag av nervositet. Den misstänkte använder ett lättsamt bildspråk i förhören, som rimmar illa med ämnet som behandlas: han kan försäkra ”fast han står på tre biblar”, han har inte en ”blekblå aning”, det är ”tyst som på en filtstövelfabrik”, han är ”redo som en scout”.
Gustafsson reagerar lamt också på anhållandet. ”Aj ja, jag är anhållen nu då? För hur lång tid månne?”
Enligt kriminalkonstapel Markku Tuominen utbrister Gustafsson vid återkomsten till polisfängelset efter häktningen i tingsrätten: ”gjort är gjort, det blir femton år”.
Skulle en oskyldig reagera så?
Vittnen från ungdomsåren har i polisförhören sagt att Gustafsson aldrig ville tala om Bodomhändelserna.

Politiska fångar

Inom rättspsykiatrin hittar man även fall då oskyldigt anklagade uppträder till synes likgiltigt och oengagerat.
- Det har närmast gällt politiska fångar, exempelvis i samband med skenrättegångarna i Tjeckoslovakien. Då kan den anklagade vara apatisk eftersom han eller hon räknar med att systemet ändå kör över, säger polispsykolog Lasse Nurmi.

STEFAN LUNDBERG

09-1253 253, stefan.lundberg@hbl.fi
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in