2014-05-07, 22:09
Bannlyst
"För konsumentfordringar så är preskriptionstiden tre år". Jag har 12 år gamla skulder till Trygg Hansa (skadestånd), trafiksjälvrisk, parkeringsböter samt en avgift till en högskola som jag struntade i att betala.

Finns det inte preskriptionstiden för dessa skulder? Jag hade nästan hundra tusen till CSN och trafikförsäkringsföreningen som jag betalade för några månader sedan. Nu undrar jag om detta inkasso kanske griper efter halmstrå?!
Citera
2014-05-07, 22:13
Medlem
Aimberts avatar
Har preskriptionsavbrott skett börjar en ny preskriptionstid att löpa. Man kan förstås inte slippa betala för att man väntar tre år.
Citera
2014-05-07, 23:16
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av femfemfem
"För konsumentfordringar så är preskriptionstiden tre år". Jag har 12 år gamla skulder till Trygg Hansa (skadestånd), trafiksjälvrisk, parkeringsböter samt en avgift till en högskola som jag struntade i att betala.

Finns det inte preskriptionstiden för dessa skulder? Jag hade nästan hundra tusen till CSN och trafikförsäkringsföreningen som jag betalade för några månader sedan. Nu undrar jag om detta inkasso kanske griper efter halmstrå?!

Tillägg till det aimbert skrivet: varje gång du får hem nåt papper från fordringsägaren / inkassobolaget (och därmed blir "påmind om skulden") så räknas det som ett preskriptionsavbrott, och då rullar det vidare i tre år till.

Så nej, man blir aldrig av med skulder som fordringsägaren vill hålla vid liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in