• 1
  • 2
2014-05-07, 21:20
Medlem
Ok , jag är så desperat efter hjälp just nu. Har försökt att fixa det här helvetes problemet nu i sex månader.

Jag bestämde mig för att uppgradera min gamla dator med lite nya delar. Jag köpte : ett nytt moderkort ( Asrock z87m Pro4 ) en ny processor ( i5 - 4670k Haswell ) .
Från min gamla dator behöll jag den 5 månader gamla GPU : ( Sapphire HD7870 ) , SSD ( Sandisk extrem ) , RAM -minne ( 2x4GB Micron Technology 1333 mhz ) och nätaggregatet ( corsair CX430 ) .

Windows installerades smidigt på den nya datorn , men när jag skulle spela World of Warcraft och CS : GO fick jag kraschar och felmeddelanden hela tiden. WoW ger mig felmeddelanden och stänger av sig självt till skrivbordet, men oftast får jag antingen Black Screen med "buzzande" ljud-loopar eller att bilden fryser i kombination med ljud-loop. Datorn reagerar inte på någonting när detta händer och det enda jag kan göra är att att trycka på reset-knappen. CS : GO kraschar bara till skrivbordet. Chromes shockwave plugin krashar också på tex youtube videos.

Vad jag har gjort hittills :
* Testat att sätta min GPU , PSU , RAM och SSD i den gamla datorn och då krashade jag inte en enda gång. ( Så i den gamla datorn hade jag bara ett annat moderkort och CPU ) .
* Kontrollerat alla temps, de är max 55c under belastning . Jag köpte även en ny CPU- fläkt för att verkligen se till att det inte var överhettning som var orsaken .
* Installeras olika Windows 7 säkert tio gånger.
* Uppdaterat BIOS och installerat om alla drivrutiner, även nya och gamla.
* Kört memtest och andra testet utan några fel.
* Uppdaterad SSD firmware. Bytt SATA Port , och ny SATA -kabel .
* Installerat om alla spel .
* Rensat CMOS . Och såg till att SSD var inställt i bios med ACHI .
* Testat utan GPUn och spelat med integrerad grafik från moderkort , kraschar fortfarande lika mycket.
* Köpte nytt RAM - minne och ny PSU ( 600W ) . Fortfarande lika mycket kraschar .
* Testat ett ram-minne i taget i alla olika slots. Jag har också ändrat Timings å volt i BIOS.

Eftersom temperaturena är bra och GPUn och fungerar perfekt i mitt gamla moderkort misstänker jag att det är det nya moderkortet som är defekt . MEN jag lämnade tillbaka den för felsökning och de hittade inte något problem. Processorn är helt ny och jag kan inte se hur processorn skulle vara problemet i detta fall. Alla pins i sockeln är bra också .

Kan det vara moderkortet som är defekt?
Jag har en svår ekonomisk situation eftersom jag bara i pincip blev utsparkad från mina föräldrar hus , och jag vill verkligen försöka hitta problemet innan jag köper nya delar . Jag har försökt tackla detta problem nu i 6 månader och jag har läst på varje forum utan framgång. Den som kan hjälpa mig att fixa detta borde bli blessed. Tack så mycket på förhand för all hjälp.
Citera
2014-05-07, 21:30
Medlem
Termosins avatar
Några förslag vad du kan kolla på.

Vad säger felmeddelandena? Lite felkoder och beteckningar av dem brukar kunna hjälpa en i rätt riktning. Något som står är väldigt mycket är nätagget.

430W utan certifiering?
280W maxar GPUn samt 115W för CPUn. Rimligen bör det alltså vara nätagget som ger upp upp så fort det krävs lite ström vilket borde stämma med att datorn fryser och måste resetas.

Resten av inlägget är ej relevant, bör bara brist på ström som ställer till det. Kapade inlägget lite iaf.
Citera
2014-05-07, 21:43
Medlem
BlazeEveryDays avatar
Drivrutiner till grafikkortet då?
Citera
2014-05-07, 23:52
Medlem
petherfs avatar
Förmodligen nätagget, och att du har stängt av GPU på moderkortet när du kör sapphire kortet.
Citera
2014-05-08, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Termosin
Några förslag vad du kan kolla på.

Vad säger felmeddelandena? Lite felkoder och beteckningar av dem brukar kunna hjälpa en i rätt riktning. Något som står är väldigt mycket är nätagget.

430W utan certifiering?
280W maxar GPUn samt 115W för CPUn. Rimligen bör det alltså vara nätagget som ger upp upp så fort det krävs lite ström vilket borde stämma med att datorn fryser och måste resetas.

Resten av inlägget är ej relevant, bör bara brist på ström som ställer till det. Kapade inlägget lite iaf.

Kommer inte ihåg precis men i WoW säger felmeddelandet Error 132, the memory could not be read och iblad 134 tror jag, the memory could not be read. Men enligt blizzards forum så är inte Error 132 alltid relaterat till ram-minnen utan kan bero på många orsaker.
Jag får även BSOD men det är extremt sällan, kanske en gång i veckan.

Vad betyder utan certifiering?
Men nätagget är helt nytt? Det är ett Corsair CX600M. Har väldigt svårt att tro att det är det som krånglar. Jag läste på noggrant innan jag köpte det och alla sa att det lätt ska klara av min i5-4670k utan problem + mitt grafikkort.

Citat:
Ursprungligen postat av BlazeEveryDay
Drivrutiner till grafikkortet då?

De har jag installerat om flera gånger. Testat både gamla och nya. Är i princip 100% säker på att det inte har med drivrutiner att göra.

Mitt grafikkort ska tydligen vara felkonstruerat - http://www.youtube.com/watch?v=OSu1z9BVeLY Men jag förstår dock inte varför jag inte kraschar när jag har grafikkortet i mitt gamla moderkort. Tror ni att det kan vara så att grafikkortet bara får black screens med vissa modernare moderkort?
Citera
2014-05-08, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av petherf
Förmodligen nätagget, och att du har stängt av GPU på moderkortet när du kör sapphire kortet.

Är felet en kombination eller det ena? Hur stänger man av och sätter på GPU på moderkortet då? Förtydligade precis i inlägget innan att jag köpt en helt ny PSU som är starkare och det kraschar lika mycket.
Citera
2014-05-08, 00:43
Medlem
Termosins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av novaextremex
Kommer inte ihåg precis men i WoW säger felmeddelandet Error 132, the memory could not be read och iblad 134 tror jag, the memory could not be read. Men enligt blizzards forum så är inte Error 132 alltid relaterat till ram-minnen utan kan bero på många orsaker.
Jag får även BSOD men det är extremt sällan, kanske en gång i veckan.

Vad betyder utan certifiering?
Men nätagget är helt nytt? Det är ett Corsair CX600M. Har väldigt svårt att tro att det är det som krånglar. Jag läste på noggrant innan jag köpte det och alla sa att det lätt ska klara av min i5-4670k utan problem + mitt grafikkort.

De har jag installerat om flera gånger. Testat både gamla och nya. Är i princip 100% säker på att det inte har med drivrutiner att göra.

Mitt grafikkort ska tydligen vara felkonstruerat - http://www.youtube.com/watch?v=OSu1z9BVeLY Men jag förstår dock inte varför jag inte kraschar när jag har grafikkortet i mitt gamla moderkort. Tror ni att det kan vara så att grafikkortet bara får black screens med vissa modernare moderkort?

Missade att nytt nätagg nämndes. 600W med bronze cert ska räcka utan problem. Så där stack den enkla lösningen...

Cred iaf att du tog den listan som brukar radas upp vid problem och bränt igenom den duktigt.

Inte minsta anmärkning i memtest alls? Lutar åt moderkortet utan tvekan. Skulle kunna vara så enkelt att det är ett fysiskt fel med någon kondensator eller annan liten del på moderkortet.

Tog mig även en titt på vilka minnen är de listar på sin egna hemsida med officiellt stöd. Lite oroande att Micron tech inte omnämns en enda gång på listan, vore nästan löjligt bara ifall om moderkortet väljer att köra utan problem en stund för att sedan inte längre samarbeta med MTs RAM stickor...

Om du har möjlighet att låna andra, alt använda gamla stickor, enkom för att utesluta denna möjlighet så kan det vara bra.

Länk till listan med officiellt testade stickor.
http://www.asrock.com/mb/Intel/Z87M%20Pro4/?cat=Memory
Citera
2014-05-08, 06:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Termosin
Missade att nytt nätagg nämndes. 600W med bronze cert ska räcka utan problem. Så där stack den enkla lösningen...

Cred iaf att du tog den listan som brukar radas upp vid problem och bränt igenom den duktigt.

Inte minsta anmärkning i memtest alls? Lutar åt moderkortet utan tvekan. Skulle kunna vara så enkelt att det är ett fysiskt fel med någon kondensator eller annan liten del på moderkortet.

Tog mig även en titt på vilka minnen är de listar på sin egna hemsida med officiellt stöd. Lite oroande att Micron tech inte omnämns en enda gång på listan, vore nästan löjligt bara ifall om moderkortet väljer att köra utan problem en stund för att sedan inte längre samarbeta med MTs RAM stickor...

Om du har möjlighet att låna andra, alt använda gamla stickor, enkom för att utesluta denna möjlighet så kan det vara bra.

Länk till listan med officiellt testade stickor.
http://www.asrock.com/mb/Intel/Z87M%20Pro4/?cat=Memory

Ja precis, jag misstänker också moderkortet.
Jag köpte nytt Ram ganska så tidigt in i felsökningsprocessen, men köpte något billigt märke som heter Team Group. Kraschade även med det minnet i moderkortet även om det det står på AsRocks hemsida att de stödjer "Team" dock så hittade jag inte module-koden på det nya minnet jag köpte i AsRocks lista för testade stickor.

Jag har faktiskt ett par Corsair liggandes som jag kan låna av brorsan. Ska testa att sätta in dessa och se om jag fortfarande kraschar.

Tack som fan förresten att du tar dig tid att hjälpa mig med den här skiten!
Citera
2014-05-08, 11:27
Medlem
Termosins avatar
Citat:
Ja precis, jag misstänker också moderkortet.
Jag köpte nytt Ram ganska så tidigt in i felsökningsprocessen, men köpte något billigt märke som heter Team Group. Kraschade även med det minnet i moderkortet även om det det står på AsRocks hemsida att de stödjer "Team" dock så hittade jag inte module-koden på det nya minnet jag köpte i AsRocks lista för testade stickor.

Jag har faktiskt ett par Corsair liggandes som jag kan låna av brorsan. Ska testa att sätta in dessa och se om jag fortfarande kraschar.

Tack som fan förresten att du tar dig tid att hjälpa mig med den här skiten!

Som sagt, chansen att det är stickorna är små och nästan bara löjligt. Bara att sätta sig och kolla moderkortet annars, finns det ingen skadad kondensator så har jag slut på idéer.
Citera
2014-05-08, 17:32
Medlem
Jag har faktiskt ett oöppnat nytt ASUS moderkort, men jag står bara inte ut med tanken på att jag kanske kommer att få kraschar med det också. Då har jag bytt ut allt förutom CPU.
Citera
2014-05-08, 18:13
Medlem
Bromss avatar
Citat:
Jag har faktiskt ett oöppnat nytt ASUS moderkort, men jag står bara inte ut med tanken på att jag kanske kommer att få kraschar med det också. Då har jag bytt ut allt förutom CPU.

Uppdatera gärna hur det går, har följt tråden med spänning,väldigt intressant tråd om man får använda det ordet på en annan persons huvudvärk. lycka till.
Citera
2014-05-08, 23:01
Medlem
Ok, har spelat i lite drygt tre timmar nu med mina Corsair Vengeance utan en enda krasch i WOW men jag vågar inte jinxa. CS kraschade till skrivbordet men inte Steam. Och Steam installerade jag för kanske tre år sedan och har dragit fram och tillbaka den från min externa hårddisk. Misstänker därför att det är programvarufel på Steam och att jag kanske har löst problemet med alla felmeddelanden.

Jag återkommer genast om jag kraschar igen för då behöver jag mer hjälp :C xD
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in