Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-05-07, 17:30
  #1
Medlem
Studierna slut, sommaren är snart här och så fick man inget nytt sommarjobb i år igen.
Jag är 20 år fyllda och har de senaste 4 sommrarna slitit slavlön på samma j*vla pizzera då det är fruktansvärd brist på sommarjobb här på ön.
Så jag ska starta eget i 3 månader.

Min plan är att stara en mattvätt!
Låter som segaste firman någonsin. Men under sommaren vill alla ha rent och fint hemma, rena mattor och golv, men man orkar inte spendera hela dagen vid den lokala mattvättarstationen och skrubba på sina lediga dagar.
De är där jag kommer in i bilden.

Jag kommer främst rikta in mig på den äldre målgruppen, som inte har möjlighet till att tvätta sina mattor. Denna målgrupp kommer jag att kontakta via telefon som en telefonförsäljare då de är, enligt mig, det ända sättet att nå dem.

Sedan siktar jag in mig på mindre firmor och företag via min webbplats.
Jag har tidigare arbetserfarenheter och studieerfarenheter av att konstruera och administrera en webbplats, så de lär inte bli några större bekymmer. Webbplatsen är naturligtvis också inriktad på privatpersoner och turister som eventuellt vill få sina stugmattor tvättade efter en dammig vinter.

Jag har även tillgång till en paketbil, vilket gör hämtandet och leveransen av mattorna enkelt. Mattorna tvättas vid den allmänna mattvättarstationen, som jag skall diskutera med kommunen hur den får användas (kanske blir att betala en lite avgift där).

Vill gärna höra synpunkter från er andra. Finns säkert någon som har satt igång ett liknande sommarprojekt. Vad som är bristfälligt, vad jag behöver tänka på etc.

Som sagt det här är bara en liten enmans-firma under 3 månader, vars mål är att slippa snurra pizza en sommar. Tacksam för svar
mvh.
Citera
2014-05-07, 18:06
  #2
Medlem
Thunderaces avatar
Du behöver plugga på lite om tvättmetoder för olika material och mattor. Kör du vatter på fel matta kan du förstöra mattan och inte bara bli utan ersättning utan även bli ersättningsskyldig. Mattor är kluriga, en mattjävel kan gå löst på 20-40 tusen... Kan du ta en sån smäll?!

Tänkte du köra svart eller vitt? I så fall behöver du reg firma och skaffa F-skatt.
Du får tänk igenom detta en gång till.
Citera
2014-05-07, 19:10
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thunderace
Du behöver plugga på lite om tvättmetoder för olika material och mattor. Kör du vatter på fel matta kan du förstöra mattan och inte bara bli utan ersättning utan även bli ersättningsskyldig. Mattor är kluriga, en mattjävel kan gå löst på 20-40 tusen... Kan du ta en sån smäll?!

Tänkte du köra svart eller vitt? I så fall behöver du reg firma och skaffa F-skatt.
Du får tänk igenom detta en gång till.

Jag har redan tittat på listor med mator som får tvättas för hand med såpa, så det är inga bekymemr

Vitt alla dagar i veckan, vet inte vad det rör sig om här i Finland när det kommer till omsättning före du måste ansöka om F-skatt. Men firman har jag tänkt registrera jo.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback