• 1
  • 2
2005-08-17, 12:04
Medlem
Säkre Sammys avatar
Varför hittar man inte osaltade till rimliga priser? De är nästan dubbelt så dyra som saltade!
Citera
2005-08-17, 12:42
Bannlyst
Jag har ingen aning om var man hittar osaltade till ett vettigt pris.

Men här finns lite kul info om nöten.
Den är bland annat toxisk och de som jobbar med att plocka dem måste ha handskar på sig för att inte få utslag på huden.
Citera
2005-08-17, 12:48
Moderator
Evil Eds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Säkre Sammy
Varför hittar man inte osaltade till rimliga priser? De är nästan dubbelt så dyra som saltade!

För det första så är det inte speciellt goda utan salt men handlar du dem av dem som säljer naturgodis (finns i de flesta större affärer) så kostar de lika mycket saltade som osaltade.
Citera
2005-08-17, 12:54
Medlem
Porridges avatar
Brrrrr... Drack Fenny när jag var i Goa för några år sen. Det var bland det vidrigaste jag smakat, och alkisarna där kallas för "fennyheads". Jag gav flaskan till en sån.

För att återanknyta till frågan ang osaltade nötter så tycker jag det låter skumt. I min lokala hoodbutik säljs då osaltade cashewnötter i femkilospåsar till ett föredömligt lågt pris. Det kan vara ett tips.. Åk till nån affär i en invandrartät förort
Citera
2005-08-17, 13:01
Medlem
Säkre Sammys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evil Ed
För det första så är det inte speciellt goda utan salt men handlar du dem av dem som säljer naturgodis (finns i de flesta större affärer) så kostar de lika mycket saltade som osaltade.
Jag vill inte slänga i mig en massa salt, och det handlar bara om en näve nätter så det klarar jag nog att svälja

Citat:
Ursprungligen postat av Porridge
För att återanknyta till frågan ang osaltade nötter så tycker jag det låter skumt. I min lokala hoodbutik säljs då osaltade cashewnötter i femkilospåsar till ett föredömligt lågt pris. Det kan vara ett tips.. Åk till nån affär i en invandrartät förort
Har inte hittat osaltade, däremot saltade som de inte skrivit att de var saltade på
Citera
2005-08-17, 13:04
Medlem
Bottenskraps avatar
Vad använder man egentligen nöten till? Äter som den är, eller har i maten? Tror aldrig jag har testat, trots att man hör talas om den ofta. Är det en sån där nöt som många invandrare äter, men inte vi etniska svenskar?
Citera
2005-08-17, 13:19
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kontex
Jag har ingen aning om var man hittar osaltade till ett vettigt pris.

Men här finns lite kul info om nöten.
Den är bland annat toxisk och de som jobbar med att plocka dem måste ha handskar på sig för att inte få utslag på huden.

Hade du läst lite mer noggrannt hade du sett att det är frukten som är toxisk, inte fröet (nöten) inuti.

Citat:
Ursprungligen postat av Bottenskrap
Vad använder man egentligen nöten till? Äter som den är, eller har i maten? Tror aldrig jag har testat, trots att man hör talas om den ofta. Är det en sån där nöt som många invandrare äter, men inte vi etniska svenskar?

Man kan äta den som den är, eller lägga i t.ex grytor. Det är ganska vanligt på t.ex kinarestauranger och thairestauranger.
Citera
2005-08-17, 13:22
Medlem
Porridges avatar
Citat:

Den används både i matlagning och äts som den är.. Anser att saltade cashewnötter är världens bästa öltilltugg.
Citera
2005-08-17, 13:51
Medlem
skvimpens avatar
läste om 'cashew nöts limpa' i en vego kokbok för ett tag sen.. jag är såld på nötter, här i oz finns det choklad med cashew nötter i
Citera
2005-08-17, 15:35
Medlem
mongrels avatar
Citat:

Eh? Bor du under en sten i skogen eller? Cashewnötter tillhör väl standardsortimentet i de flesta större affärer idag. Senast inatt köpte jag en påse på 7-11 för att avnjuta till folkölen. Underbar nöt.
Citera
2005-08-17, 15:50
Medlem
Hur svårt är det att få bort saltet då ? Häll lite vatten på de bara.
Citera
2005-08-17, 16:17
Medlem
pentrys avatar
Osaltade nötter brukar inte vara några större problem att få tag på i närmsta välsorterade turkmataffär, åtminstone inte i Malmö.....
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in