2005-08-17, 11:19
Medlem
Jag har väldigt dålig koll på detta, men det finns kanske nån som kan hjälpa mig?

Jag skulle vilja göra en DVD med diverse olika filmsnuttar på, bland annat en del klipp från "köpta" DVD-filmer. Finns det något sätt jag kan komma runt kopieringsskyddet?

Vad innebär det t.ex. att "rippa"? (Som sagt, jag har ingen koll)

Eller finns det nåt program som kan "spela in" det som händer på skärmen, så att jag i princip bara behöver spela upp DVD-filmen?

Jag har också funderat på ifall man kan spela upp DVD:n och ansluta den "analogt" till en DVD-brännare och spela in på den....eller gäller kopieringsskydd då också?

Tacksam för assistans!
(Jag har en Mac, ska kanske tilläggas)
Citera
2005-08-17, 17:33
Medlem
MunchenCallings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maslow
Jag har väldigt dålig koll på detta, men det finns kanske nån som kan hjälpa mig?

Jag skulle vilja göra en DVD med diverse olika filmsnuttar på, bland annat en del klipp från "köpta" DVD-filmer. Finns det något sätt jag kan komma runt kopieringsskyddet?

Vad innebär det t.ex. att "rippa"? (Som sagt, jag har ingen koll)

Eller finns det nåt program som kan "spela in" det som händer på skärmen, så att jag i princip bara behöver spela upp DVD-filmen?

Jag har också funderat på ifall man kan spela upp DVD:n och ansluta den "analogt" till en DVD-brännare och spela in på den....eller gäller kopieringsskydd då också?

Tacksam för assistans!
(Jag har en Mac, ska kanske tilläggas)

Du behöver först en decoder som tar bort kopieringsskyddet, jag själv använder AnyDvd. Senaste versionen. Den installerar du och sedan sköter den sig själv tillsammans med autostart programmen.
Sedan behöver du ett ripprogramm där du komprimerar filen och plockar bort onödigt mög. För detta rekommenderar jag DvDShrink.

Med den konstellationen ska allt funka fin fint.

Att göra säkerhetskopier hamnar rätt högt upp i behovstrappan saa detta maste man kunna
Citera
2005-08-17, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MunchenCalling
Du behöver först en decoder som tar bort kopieringsskyddet, jag själv använder AnyDvd. Senaste versionen. Den installerar du och sedan sköter den sig själv tillsammans med autostart programmen.
Sedan behöver du ett ripprogramm där du komprimerar filen och plockar bort onödigt mög. För detta rekommenderar jag DvDShrink.

Med den konstellationen ska allt funka fin fint.

Att göra säkerhetskopier hamnar rätt högt upp i behovstrappan saa detta maste man kunna

Ok, tack för hjälpen!

Programmen du nämnde verkar dock inte vara Mac-kompatibla... Nån annan som har nåt tips på liknande program?
Citera
2005-08-18, 14:20
Medlem
Kolla på http://www.videohelp.com/
Där hittar du garanterat något till Mac
Citera
2005-08-18, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -J.Berg-
Kolla på http://www.videohelp.com/
Där hittar du garanterat något till Mac