2025-03-17, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fetgirig
2: Industrialiseringen slog ut ineffektiva arbeten, människorna återgick dock till fabrikerna. Ai ska ju enligt farhågorna göra oss helt oanvändbara och därför utrota oss som skadedjur. Det är inte samma sak.

Varför skulle AI ta fler jobb än industrialiseringen och datoriseringen gjorde? Då blev inte arbetslösnheten ett problem när väl de som blev arbetslösa hade omskolats. Kan inte historien upprepas så att vi använder den nya tillväxten till att generera nya jobb? Ny teknik leder ibland till att man höjer kvaliteten på sitt arbete, istället för att man rationaliserar bort människor.

Själv har jag inte rationaliserat min abretstid med AI ännu trots att jag använder chatgpt mycket varje dag. Har du? Men kvaliteten i arbetet har ökat lite - det jag levererar har varit lite bättre ibland. Jag har generat nya ideer och kontrollerat språket i viktiga dokument med AI, och automatöversatt. Så fort jag inte förstår ett begrepp frågar jag chatgpt och lär mig nog snabbare än om jag måste leta i en bok. Jag googlar allt mer sällan utan frågar chatgpt, och får även svar när jag inte vet exakt vad ett ord heter utan bara beskriver det lite löst.

Industrialiseringen och jordbruksrevolutionen gjorde initialt många hantverkare och bonddrängar arbetslösa. Men efter en tid fick de nya jobb om de flyttade till en bruksort eller stad, och arbetslösheten var länge låg i Sverige ändå. Mer kunde produceras och samhället fick därmed råd att "skapa" nya jobb, ofta mer kvalificerade.

Samma med datoriseringen och digitaliseringen. Repetitiva jobb försvann, t.ex. många kontorister, grafiker, läkarsekreterare, telefonister, montörer, brevbärare. Men istället har mängden mer kvalificerade jobb ökat, och förväntningarna på administrativ personals produktivitet ökat. I Sverige har ungdomsarbetslösheten varit hög sedan 1992, men det är vi ganska ensamma om, och datoriseringen är bara en av orsakerna. I t.ex. USA är arbetslösheten låg.

Lärare kanske slipper tråkigt jobb med att rätta, och kan ägna mer tid åt faktisk underivnisng. Duktiga programmerare kanske inte kommer att bli arbetslösa, utan istället kommer man att förvänta sig att de blir ändå mer produktiva. Arbetet blir annorlunda, de ägnar sig mer åt kravfångst och test, och mindre åt faktiskt programmering. Om vi använder intäkten från den nya tillväxten rätt så borde vi kunna skapa jobb som inte AI kan göra. Jobb som försvinner är de mest repetitiva jobben inom juridik, telefonsupport, enkla programmeringsjobb. Jobb som det behövs fler av är med människor inom undervisning, vård, polis, mm.
Senast redigerad av guru1966 2025-03-17 kl. 23:10.
Citera
2025-03-17, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Varför skulle AI ta fler jobb än industrialiseringen och datoriseringen gjorde? Då blev inte arbetslösnheten ett problem när väl de som blev arbetslösa hade omskolats. Kan inte historien upprepas så att vi använder den nya tillväxten till att generera nya jobb? Ny teknik leder ibland till att man höjer kvaliteten på sitt arbete, istället för att man rationaliserar bort människor.

Själv har jag inte rationaliserat min abretstid med AI ännu trots att jag använder chatgpt mycket varje dag. Har du? Men kvaliteten i arbetet har ökat lite - det jag levererar har varit lite bättre ibland. Jag har generat nya ideer och kontrollerat språket i viktiga dokument med AI, och automatöversatt. Så fort jag inte förstår ett begrepp frågar jag chatgpt och lär mig nog snabbare än om jag måste leta i en bok. Jag googlar allt mer sällan utan frågar chatgpt, och får även svar när jag inte vet exakt vad ett ord heter utan bara beskriver det lite löst.

Industrialiseringen och jordbruksrevolutionen gjorde initialt många hantverkare och bonddrängar arbetslösa. Men efter en tid fick de nya jobb om de flyttade till en bruksort eller stad, och arbetslösheten var länge låg i Sverige ändå. Mer kunde produceras och samhället fick därmed råd att "skapa" nya jobb, ofta mer kvalificerade.

Samma med datoriseringen och digitaliseringen. Repetitiva jobb försvann, t.ex. många kontorister, grafiker, läkarsekreterare, telefonister, montörer, brevbärare. Men istället har mängden mer kvalificerade jobb ökat, och förväntningarna på administrativ personals produktivitet ökat. I Sverige har ungdomsarbetslösheten varit hög sedan 1992, men det är vi ganska ensamma om, och datoriseringen är bara en av orsakerna. I t.ex. USA är arbetslösheten låg.

Lärare kanske slipper tråkigt jobb med att rätta, och kan ägna mer tid åt faktisk underivnisng. Duktiga programmerare kanske inte kommer att bli arbetslösa, utan istället kommer man att förvänta sig att de blir ändå mer produktiva. Arbetet blir annorlunda, de ägnar sig mer åt kravfångst och test, och mindre åt faktiskt programmering. Om vi använder intäkten från den nya tillväxten rätt så borde vi kunna skapa jobb som inte AI kan göra. Jobb som försvinner är de mest repetitiva jobben inom juridik, telefonsupport, enkla programmeringsjobb. Jobb som det behövs fler av är med människor inom undervisning, vård, polis, mm.
Jag håller med om det du skriver, ser själv Ai som ett användbart verktyg - inte som en framtida härskare. Vänder mig bara mot narrativet att ”robotar ska ta våra jobb” och ”Ai ska ta våra liv”, vilket jag finner ologiskt och högst osannolikt.
Citera
2025-03-18, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fetgirig
Jag håller med om det du skriver, ser själv Ai som ett användbart verktyg - inte som en framtida härskare. Vänder mig bara mot narrativet att ”robotar ska ta våra jobb” och ”Ai ska ta våra liv”, vilket jag finner ologiskt och högst osannolikt.

Agree. Det verkliga hotet är knappast att AI utvecklar en egen vilja som är fientlig till mänskligheten. Men att någon fientlig stat eller kriminell använder AI till att ta över kontrollen över internet, våra datorer, och oss. Eller till att lura oss. Precis som att många olika slags nätbrott inträffar.

I Storbritannien lyckades man lura en person att göra en stor betalning, genom att fejka chefens röst med generativ AI, och många försök att använda deepfejk av bilder har gjorts. Men hittills har ingen blivit juridiskt fälld för att ha lyckats lura någon med hjälp av generativ AI. Tror jag...

Dagens AI är förhindrad från att producera malware, och annat illegalt och oetiskt innehåll. Det har inte heller tränts på innehåll som är illegalt eller oetiskt. Men det har gjorts försök med LLM utan sådana begränsningar.
Citera
2025-03-18, 00:56
Medlem
Knivur-273s avatar
Vi har ej sett intelligensen ännu, så ta det lungnt.
Citera
2025-09-15, 17:21
Medlem
Ördögs avatar
Det är först i år som jag över huvud taget har ägnat AI-utvecklingen någon uppmärksamhet.

Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Lex Fridman intervjuar AI säkerhetsforskaren Roman Yampolskiy. Mycket intressant men över två timmar långt! https://youtu.be/NNr6gPelJ3E?feature=shared
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag tycker att du bör läsa Roman Yampolskiys senaste bok heter "AI: Unexplainable, Unpredictable, Uncontrollable".
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Roman har mycket att tillföra i form av att brodera ut och fördjupa de olika aspekterna av de mest allvarliga riskerna med AI, dvs raka motsatsen till vad du trodde.

Den där Yampolskiy (Jampolskij borde väl hans namn transkriberas på svenska) förutspår nu att AI inom några år kommer att göra slut på nästan alla typer av jobb.

An AI safety pioneer says it could leave 99% of workers unemployed by 2030 — even coders and prompt engineers
https://www.businessinsider.com/ai-s...by-2030-2025-9
Artificial intelligence could soon trigger an unemployment crisis unlike anything in history, according to Roman Yampolskiy, one of the first academics to warn about AI's risks.

Yampolskiy, a University of Louisville computer science professor who coined the term "AI safety," said artificial general intelligence — systems as capable as humans across domains — is likely to arrive by 2027.

Just three years later, he predicts, the labor market could collapse.
/---/
He said employment today provides income, structure, status, and community. If jobs vanish, societies will need to manufacture all four at scale.

That could mean income delivered through universal dividends, daily structure provided by civic or service corps, status earned through recognized contribution systems rather than pure entertainment metrics, and community sustained by local institutions or carefully designed virtual worlds.
Vi kommer att få ofantligt mycket mer fritid, tror den gode Roman.

AI expert says it’s ‘not a question’ that AI will take over all jobs—but people will have 80 hours a week of free time
https://fortune.com/2025/09/09/ai-ex...urs-free-time/
While that sounds like a dark reality for most workers, Yampolskiy doesn’t seem phased by the inevitable. In fact, he sees an upside in this huge workforce shift—just like other tech leaders, he says massive jobs automation will lead to shorter workweeks.

He echoes the likes of former Microsoft CEO Bill Gates—who said that we’ll clock in just two days a week in the next ten years—and Nvidia chief executive Jensen Huang who predicts a four-day workweek. But Yampolskiy optimistically believes work will be scrapped entirely, leaving humans with the question of how they’ll spend their free time.

“I don’t think there is a, ‘This occupation needs to learn to do this instead.’ I think it’s more like, ‘We as a humanity, then we all lose our jobs. What do we do? What do we do financially? Who’s paying for us? And what do we do in terms of meaning? What do I do with my extra 60, 80 hours a week?’”
Senast redigerad av Ördög 2025-09-15 kl. 17:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in