Citat:
Varför skulle AI ta fler jobb än industrialiseringen och datoriseringen gjorde? Då blev inte arbetslösnheten ett problem när väl de som blev arbetslösa hade omskolats. Kan inte historien upprepas så att vi använder den nya tillväxten till att generera nya jobb? Ny teknik leder ibland till att man höjer kvaliteten på sitt arbete, istället för att man rationaliserar bort människor.
Själv har jag inte rationaliserat min abretstid med AI ännu trots att jag använder chatgpt mycket varje dag. Har du? Men kvaliteten i arbetet har ökat lite - det jag levererar har varit lite bättre ibland. Jag har generat nya ideer och kontrollerat språket i viktiga dokument med AI, och automatöversatt. Så fort jag inte förstår ett begrepp frågar jag chatgpt och lär mig nog snabbare än om jag måste leta i en bok. Jag googlar allt mer sällan utan frågar chatgpt, och får även svar när jag inte vet exakt vad ett ord heter utan bara beskriver det lite löst.
Industrialiseringen och jordbruksrevolutionen gjorde initialt många hantverkare och bonddrängar arbetslösa. Men efter en tid fick de nya jobb om de flyttade till en bruksort eller stad, och arbetslösheten var länge låg i Sverige ändå. Mer kunde produceras och samhället fick därmed råd att "skapa" nya jobb, ofta mer kvalificerade.
Samma med datoriseringen och digitaliseringen. Repetitiva jobb försvann, t.ex. många kontorister, grafiker, läkarsekreterare, telefonister, montörer, brevbärare. Men istället har mängden mer kvalificerade jobb ökat, och förväntningarna på administrativ personals produktivitet ökat. I Sverige har ungdomsarbetslösheten varit hög sedan 1992, men det är vi ganska ensamma om, och datoriseringen är bara en av orsakerna. I t.ex. USA är arbetslösheten låg.
Lärare kanske slipper tråkigt jobb med att rätta, och kan ägna mer tid åt faktisk underivnisng. Duktiga programmerare kanske inte kommer att bli arbetslösa, utan istället kommer man att förvänta sig att de blir ändå mer produktiva. Arbetet blir annorlunda, de ägnar sig mer åt kravfångst och test, och mindre åt faktiskt programmering. Om vi använder intäkten från den nya tillväxten rätt så borde vi kunna skapa jobb som inte AI kan göra. Jobb som försvinner är de mest repetitiva jobben inom juridik, telefonsupport, enkla programmeringsjobb. Jobb som det behövs fler av är med människor inom undervisning, vård, polis, mm.
Senast redigerad av guru1966 2025-03-17 kl. 23:10.
Senast redigerad av guru1966 2025-03-17 kl. 23:10.