Citat:
Ursprungligen postat av
Cyborg2030
Det är inte "en världsbild" att forma en välinformerad åsikt i ett specifikt ämne.
Jag har lyssnat på LeCunn, men jag tycker inte att han har något vettigt att tillföra här.
Han är förmodligen färgad i sin chefsroll som går ut på att Meta/Facebook ska bli framgångsrika med AI-gimmicks i sina appar. Och det blir ju mycket svårare för honom om myndigheterna börjar bromsa utvecklingen pga x-risk. Han är på det viset mycket lik Sam Altman. Denna monumentala intressekonflikt hittar du inte hos exempelvis Yudkowsky eller Yampolskiy som forskar på AI helt oberoende av något tech-bolags vinstintresse.
LeCun och Altman är 0 % lika. LeCun satsar helhjärtat på V-JEPA som är vad han tror kommer att ta AI till nästa steg och därmed närmare AGI. Han är inte alls inblandad i arbetet med Llama eller deras övriga AI-produkter.
Jag kan hålla med dig om att riktig AGI, eller kanske hellre ASI mycket möjligt skulle kunna skada mänskligheten, men jag tror inte att vi alls är nära sådana framsteg. Jag vidhåller också att bland andra LeCun och Bengio är bättre källor än några filosofer eller beteendevetare när det kommer till teknologin och dess begränsningar.
Att du kallar LeCun och Bengio för filurer medan du lutar dig emot Yudkowsky och Yampolsky är bara skrattretande.
Har du hört talas om begreppet konfirmeringsbias? Du lyssnar hellre på pseudovetenskap som bekräftar din egna oro snarare än på riktiga vetenskapsmän med decennier av erfarenhet inom området och som faktiskt bidragit till den utveckling vi haft de senaste åren.