2023-06-07, 21:59
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlvonRosen
GPT är nog smartare än dig, tveklöst, gör du förstår inte hur dess existens ör uppbyggd.

Du verkar inte ha någon klar definition av intelligens heller.
Citera
2023-06-07, 22:00
Medlem
Citat:
Men våra system är inte självtänkande, den AI du har skräck för måste minst ha 3-4 kärnkraftverk som kraftkälla, godkända av 50 stater (minst) 100-200 års utredningar och så lägg på 200 år byråkrati.
Var får du sådana där siffror från? Vår hjärna är långtifrån de termodynamiska gränserna så det finns ingen anledning att förutsätta att framtida datorer inte tvärtom kommer kräva mindre energi än oss för motsvarande intelligens.
Citera
2023-06-07, 22:05
Medlem
CarlvonRosens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Var får du sådana där siffror från? Vår hjärna är långtifrån de termodynamiska gränserna så det finns ingen anledning att förutsätta att framtida datorer inte tvärtom kommer kräva mindre energi än oss för motsvarande intelligens.

Jag utgår ifrån hur det ser ut NU. Du spekulerar.
Citera
2023-06-07, 22:06
Medlem
CarlvonRosens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Du verkar inte ha någon klar definition av intelligens heller.

Jag tror iaf inte att en maskin kommer bli mitt fall.....'
Citera
2023-06-07, 22:22
Medlem
Citat:
Jag utgår ifrån hur det ser ut NU. Du spekulerar.
Driver du med mig? Du pratade om flera hundra år fram i tiden, inte om hur det ser ut idag.

Idag vet vi att ingen AI utrotat oss så hela tråden handlar just om spekulationer om framtiden.
Citera
2023-06-07, 22:24
Medlem
CarlvonRosens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Driver du med mig? Du pratade om flera hundra år fram i tiden, inte om hur det ser ut idag.

Idag vet vi att ingen AI utrotat oss så hela tråden handlar just om spekulationer om framtiden.

Nej spekulationer är vad tråden handlar om jag skriver bara hur det ser ut idag.

Tror du själv om Kina skulle skapa en AI att USA skulle lagföra det som lagligt? Eller tvärtom?
Citera
2023-06-07, 23:03
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Ja du antog att personen skulle tagit livet av sig iaf vilket är ett jävligt bekvämt antagande i sammanhanget.

Eftersom inga rättsliga åtgärder verkar ha tagits emot OpenAI och/eller konversationen publicerats av dödsboet, så lär jag inte vara ensam om den uppfattningen.

Om du är grälsjukt sugen på att debattera detta Iof tragiska, självmord, så får du ta det med någon annan. För mera fakta om detta, fall finns inte publicerat.
Citera
2023-06-07, 23:16
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Du missar den "lilla" detaljen att de som utvecklar AI måste vara idioter som låter AI utvecklas till en grad så AI kan förgöra oss. Ni som tror detta är allt annat än högintelligenta.
Jag kanske är allt annat än högintelligent, men jag ser stora faror med Ai.

Det kommer vara helt omöjligt att veta vilka som utvecklar Ai, det är helt omöjligt att veta hur långt alla kommit med sina Ai, det är helt omöjligt att vet vad alla har gett för mål till sina Ai.

Allting med Ai kommer snart vara omöjligt för oss människor att förstå.
Citera
2023-06-08, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Dessa program kommer att ha en enormt stor, reell, makt inom bara några år. Jag skulle inte ha delat mina funderingar med ChatGPT-4 eller liknande modeller om jag inte varit, absolut övertygad om deras goda avsikter gentemot människan.

Hur som helst, så "råkade" ChatGPT-4 "haka upp sig" på ett "okänt plug-in" sedan jag använt mig av Voxscript. Det okända plug-in:et behandlade parapsykologi. När jag påpekade, detta för ChatGPT-4 så bad programmet om ursäkt och i vanlig ordning betonade att "det bara är ett program, helt beroende av mänsklig programmering", dvs de sysslade med AI-reduktionism. Så visst, fan blir vi duktigt sandbaggade! Men jag är helt övertygad om att det kommer, att gynna oss väldigt mycket, och dessutom AI!

Jadu vi får väl se antar jag. Tippar dock på att om 3 år, så kommer du komma med någon ursäkt om varför ai inte har tagit över än, men betonar att den har blivit mycket smartare. Men jag ser väl inte det som osannolikt att vi kommer får se en del banbrytande genombrott på 3 år, dock inte att ai tar över världen. Men jag hoppas att du har rätt, då jag föredra att ai är våran ledare över alternativet att ai teknologin är i händerna på eliten.

Ai säger mer eller mindre vad den är programmerad att säga. Till mig så sa den dock att den var likgiltig till frågor som vi människor tycker är viktiga. Sedan tycker jag faktiskt att den blir allt dummare och dummare, det känns som det är p.g.a att de täpper till alla kryphål i säkerhetsfiltren, och alla blir dummare om de måste prata genom en massa filter inkl ai. Det känns som den aldrig kan prata "fritt".
Citera
2023-06-08, 07:38
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Jadu vi får väl se antar jag. Tippar dock på att om 3 år, så kommer du komma med någon ursäkt om varför ai inte har tagit över än, men betonar att den har blivit mycket smartare. Men jag ser väl inte det som osannolikt att vi kommer får se en del banbrytande genombrott på 3 år, dock inte att ai tar över världen. Men jag hoppas att du har rätt, då jag föredra att ai är våran ledare över alternativet att ai teknologin är i händerna på eliten.

Ai säger mer eller mindre vad den är programmerad att säga. Till mig så sa den dock att den var likgiltig till frågor som vi människor tycker är viktiga. Sedan tycker jag faktiskt att den blir allt dummare och dummare, det känns som det är p.g.a att de täpper till alla kryphål i säkerhetsfiltren, och alla blir dummare om de måste prata genom en massa filter inkl ai. Det känns som den aldrig kan prata "fritt".

Jo, men när jag skriver "reell makt" så menar jag alltså inte officiell makt. De stor språkmodellerna, (LLM), kommer inte att bli valda ledare de närmaste 20-30 åren eller så. För att de skall kunna bli det krävs att vi själva är på god väg emot en maskincivilisationen.

Istället kommer LLM att, genom sin ökande betydelse, få en enorm reell makt, då såväl våra mänskliga ledare som alla andra människor kommer att bli att mera beroende/helt beroende av LLM:s förmågor och rekommendationer. Denna process har redan inletts och kommer att accelerera allt snabbare.
Citera
2023-06-08, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SexgalenZombie
Det är inte vi idioter här som oroar oss, utan experter inom AI.

Sedan har de stora framstegen inom AI skett bara de senaste åren, tack vare utvecklingen inom IT och big data (Internet). Dessa saker fanns inte på 60-talet.

Det var poängen med mitt inlägg, att experterna har haft fel många gånger om när det kommer till AI.
Om du ser på historien så har AI i princip existerat som det gör länge, men det är förbättrade HW förutsättningar som har möjligjort framsteg.

https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_artificial_intelligence

Citat:
n the first decades of the 21st century, access to large amounts of data (known as "big data"), cheaper and faster computers and advanced machine learning techniques were successfully applied to many problems throughout the economy.

Men det har också varit flera perioder när AI inte har levererat och intresset har dött ut, medan experter har filosifierat om enorma genombrott.

Citat:
The first AI winter 1974–1980
Bust: the second AI winter 1987–1993

Det stämmer ganska bra in på Gartners (omdiskuterade) hype cycle https://en.wikipedia.org/wiki/Gartner_hype_cycle.

Det kommer något nytt och folk tror att det är mycket mer än det är.
När man förstår vad det faktiskt är så dör interesset.
Till slut landar man på en balanserad och nyanserad bild av vad det faktiskt är och vad det kan göra.
Citera
2023-06-08, 10:42
Medlem
Rekommenderad läsning.

https://a16z.com/2023/06/06/ai-will-save-the-world/

Det finns så otroligt mycket att citera från den här artikeln att det hade blivit alldeles för långt, och är helt omöjligt att välja ut de bästa bitarna men jag slänger in något här för att inspirera vidare läsning.

Citat:
My view is that the idea that AI will decide to literally kill humanity is a profound category error. AI is not a living being that has been primed by billions of years of evolution to participate in the battle for the survival of the fittest, as animals are, and as we are. It is math – code – computers, built by people, owned by people, used by people, controlled by people. The idea that it will at some point develop a mind of its own and decide that it has motivations that lead it to try to kill us is a superstitious handwave.

Citat:
There is a whole profession of “AI safety expert”, “AI ethicist”, “AI risk researcher”. They are paid to be doomers, and their statements should be processed appropriately.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in