2014-05-06, 14:19
Medlem
Hej!

Har haft problem med att jag inte nått upp i ordentlig internet-speed med min nya Dell XPS 13 (9333). Surfat runt och uppdaterat drivrutiner, sökt uppdateringar för windows osv men inget har hjälpt hittills.

Har en 50/100-lina men kommer endast upp i 10 mbit ned och 0.5 upp enligt bredbandskollen. Testat med andra datorer på samma nät, funkar klockrent. Så felet ligger i datorn.

Intel(R) Dual Band Wireless-AC 7260 sitter i datorn. Även uppdaterat drivrutiner för denna.

Har ni några förslag på lösningar? Har någon annan upplevt samma problem?
Citera
2014-05-06, 14:21
Medlem
cammos avatar
Börja med att koppla in med nätverks-sladd och mäta vad du får då.
Citera
2014-05-06, 14:24
Medlem
Tack! Kollar det när jag kommer hem igen och återkommer med svar!
Citera
2014-05-06, 14:35
Medlem
Testat andra datorer på samma nät? Menar du att du provat wifi på en annan dator? Om wifi var datorerna på samma fysiska plats? Desto längre bort desto lägre hastighet.

Prova sätt dig precis brevid routern.. får du lika dåligt då så kan du utesluta att det är dålig mottagning
Citera
2014-05-06, 14:51
Medlem
Sjuk skillnad på endast 5 meters avstånd. Ställde mig precis bredvid och då tog datorn emot i 50 mbit och skickade 12 mbit.

En annan dator klara att ta emot 30 mbit och skicka 13 mbit från ursprungliga platsen. Vad kan felet vara då?
Citera
2014-05-06, 15:22
Medlem
Freddyfishs avatar
Har du kopplat in antennen för wifit?
Citera
2015-09-19, 17:33
Medlem
Tillssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freddyfish
Har du kopplat in antennen för wifit?

Bumpar en gammal tråd. Min bärbara PC blev plötsligt superseg. 1,8 mb ned från tidigare 35. Med kabel var det 88 bit.

Lösningen: Jag gick in i Enhetshanteraren, klickade på Nätverkskorten, Klickade på respektive enhet och klickade på fliken Energisparfunktioner. Där visade det sig att rutan för Tillåt att datorn stänger av den här funktionen IBOCKAD!. Jag bockade av rutan och vips var allt som vanligt. (Tog mig tre veckor att hitta detta...höll på med check av drivrutiner, router BBK etc.)

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in