• 1
  • 2
2014-05-06, 14:19
Medlem
Tja!

Tänkte hacka och steka in kycklingfilé och sedan hälla i wokgrönsaker.
tycker detta är så himla tråkigt.. så nu frågar jag er, vad ska jag krydda och tillsätta med? tips? inte för avancerat utan något som går att köpa på ica och inte är alltför komplicerat!

Tänkte äta rätten med nudlar, har ni nyttigare tips på vad jag kan ha till så kom gärna med det också!
Citera
2014-05-06, 14:34
Medlem
dePauls avatar
Det här är förmodligen det absolut enklaste kinesiska receptet som finns. Du borde inte kunna misslyckas med det.

Stekta kycklingtärningar

Ingredienser:
• 225 g kycklingbröst
• 1½ tsk salt
• 1 äggvita, lättvispad
• 1½ msk Maizena
• 2 salladslökar eller en bit mindre purjolök
• 1 liten grön paprika
• 1 liten röd paprika
• 3 msk buljong
• 1 msk risvin eller torr sherry (Amontilado)
• 1½ tsk sesamolja
• olja till stekning

Arbetsgång:
Skär kycklingköttet i kuber av en speltärnings storlek, blanda dem med lite salt, äggvitan och 1 msk Maizena i nu nämnd ordning (obs, det är mycket viktigt!).

Skär löken och paprikan i samma storlek som kycklingkuberna.

Fräs kycklingkuberna i olja över medelvärme under bara några sekunder, ta upp dem och låt dem droppa av.

Häll bort det meta av oljan, lämna kvar ungefär 1 msk i pannan. Lägg i lök och paprika, rör om och tillsätt buljong, vin resten av saltet och resten av Maizenan. Blanda om ordentligt och lägg ner kycklingtärningarna. Blanda igen, droppa över lite sesamolja och servera med ris.

Lycka till,

~Paul~
Citera
2014-05-06, 16:13
Medlem
Vad är det som gör detta kinesiskt? Ser ingenting i detta recept som är speciellt vanligt i kina eller gör att det kan ens klassas som asiatiskt.
Citera
2014-05-06, 16:16
Medlem
Spackelackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jwpk.rothschild
Vad är det som gör detta kinesiskt? Ser ingenting i detta recept som är speciellt vanligt i kina eller gör att det kan ens klassas som asiatiskt.
Skojar du? Detta recept kommer direkt från Yan-Kit So's klassiska kokbok.
Citera
2014-05-06, 16:26
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spackelackan
En snarlik rätt finns också i Deh-Ta Hsiungs bok "Det kinesiska köket", sida 170 (Chilikyckling i tärningar).

~Paul~
Citera
2014-05-06, 16:29
Medlem
Spackelackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
En snarlik rätt finns också i Deh-Ta Hsiungs bok "Det kinesiska köket", sida 170 (Chilikyckling i tärningar).

~Paul~
Litet ot, men är den kokboken värd att köpa in? Är litet av en kokboksknarkare så det är därför jag frågar
Citera
2014-05-06, 16:34
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Litet ot, men är den kokboken värd att köpa in? Är litet av en kokboksknarkare så det är därför jag frågar
Ja, jag tycker det. Den är inte lika minutiöst skriven och illustrerad som Yan-Kit So's bok men innehåller desto fler recept. Egentligen bör man ha båda böckerna eftersom de kompletterar varandra väl.

~Paul~
Citera
2014-05-06, 16:47
Medlem
Spackelackans avatar
Citat:
Ja, jag tycker det. Den är inte lika minutiöst skriven och illustrerad som Yan-Kit So's bok men innehåller desto fler recept. Egentligen bör man ha båda böckerna eftersom de kompletterar varandra väl.

~Paul~
Kanon och en får tacka så mycket. Blir till att ta en tur in till bokhandeln då.
Citera
2014-05-06, 16:53
Medlem
Citat:

Möjligtvis, men så tillagas väl kyckling över hela världen.
Citera
2014-05-06, 17:34
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jwpk.rothschild
Möjligtvis, men så tillagas väl kyckling över hela världen.
Gör det?

De flesta som jag känner grillar/steker/kokar sin kyckling, antingen i delar eller i sin helhet. Eventuellt kör man på schnitzel (kycklingbröst) eller gryta som får puttra en bra stund och där man på slutet går in med grädde. Sådana grytor kan sedan baseras på grönpeppar, dragon, vitt vin, senap, svamp eller tomat.

Det är ju inte enbart ingredienserna utan också metoden som bestämmer huruvida en rätt kan anses vara asiatisk, europeisk eller amerikansk .

I det här fallet så är dessutom en del ingredienser gängse förekommande i det kinesiska köket, t ex sesamolja, risvin och salladslök i kombination med lättvispad äggvita och Maizena.

Just denna kombination är inget som är speciellt europeiskt eller amerikanskt för den delen. I Europa använder vi snarare vetemjöl och hela ägg än lättvispad äggvita och Maizena .

~Paul~
Citera
2014-05-06, 17:37
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Kanon och en får tacka så mycket. Blir till att ta en tur in till bokhandeln då.
Gör så!

Hittade den faktiskt på Trattis!

http://www.tradera.com/item/341807/2...-deh-ta-hsiung

~Paul~
Citera
2014-05-06, 17:53
Medlem
Spackelackans avatar
Citat:
Gör så!

Hittade den faktiskt på Trattis!