2014-05-08, 14:23
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Det skulle vi också kunna göra. Det är något som jag kan väldigt mycket om. Men du har helt rätt, det är inte relevant för att bo i hus är ändå billigare i USA.
Frågan är ju om det blir billigare i längden, det är ju det han menade med sitt inlägg. Är huset skit byggt och isolerat så är det lättare att det blir fuktskador eller att hela huset rinner iväg vid en storm.
Citera
2014-05-08, 14:40
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Frågan är ju om det blir billigare i längden, det är ju det han menade med sitt inlägg. Är huset skit byggt och isolerat så är det lättare att det blir fuktskador eller att hela huset rinner iväg vid en storm.
Det är väl vad försäkringen ska täcka och samma gäller väl i Sverige?

Tittar man på vad MMM betalar i försäkring för hemmet per år så ser det ut att vara 2500kr för 240m² hus. Jag betalar 9000kr per år i försäkring för mitt hus som är mindre än hans. Detta trots att jag har inbrottsskydd och massa andra försäkringar som sänker min premie.
Citera
2017-08-28, 14:41
Medlem
Tror att den svenska motsvarigheten är Fantastiska Farbror Fri, men inte helt säker. Varför inte följa Mr Money bara?
Citera
2017-08-29, 20:43
Medlem
Bloggen Onkel Toms Stuga är också värd ett besök i min mening, om man gillar MMMs idéer.

Early retirement extreme är ett annat tips i samma genre.
Senast redigerad av Oceanliner 2017-08-29 kl. 20:46.
Citera
2017-08-29, 23:23
Medlem
Jag undrar också samma sak men vill veta vad man ska investera i svenska motsvarighet? Som amerikan investerar han i amerikanska värdepapper vilket han talar om i sin blogg. Om jag som svenskt investera likadant så tillkommer dels avgifter för handel med utländska värdepapper och dels valutarisken. Det finns ingen garanti att med valutarisken inräknad så skulle samma investering ge samma möjlighet till ekonomiskt oberoende som om man hade varit amerikan? Skulle därför vilja veta om motsvarande svenska fond/värdepapper som kan handlas på t.e.x Avanza/Nordnet som ge samma risk/avkastning och samma möjlighet till ekonomiskt oberoende?
Citera
2017-08-30, 00:55
Medlem
Etirdets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Jag undrar också samma sak men vill veta vad man ska investera i svenska motsvarighet? Som amerikan investerar han i amerikanska värdepapper vilket han talar om i sin blogg. Om jag som svenskt investera likadant så tillkommer dels avgifter för handel med utländska värdepapper och dels valutarisken. Det finns ingen garanti att med valutarisken inräknad så skulle samma investering ge samma möjlighet till ekonomiskt oberoende som om man hade varit amerikan? Skulle därför vilja veta om motsvarande svenska fond/värdepapper som kan handlas på t.e.x Avanza/Nordnet som ge samma risk/avkastning och samma möjlighet till ekonomiskt oberoende?

Svenska indexfonder går lika bra, t.ex Avanza Zero.
Citera
2017-08-30, 11:12
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carma

Investera i indexfonder som någon skriver. Om du vill bli mer komplex läs tråden:
(FB) Tråden om strategier för fonder

I Sverige kräver det runt 4,3 miljoner för att bli ekonomiskt oberoende sist jag räknade på det (vilket var ett tag sedan så någon får gärna rätta mig om jag har fel). Detta förutsätter dock att man har en avkastning på i snitt 10% per år (dvs en sk "CAGR" (Compound Annual Growth Rate) på 10% eller över per år).

Det enklaste man kan göra för att få mer pengar är att hugga alla onödiga utgifter. Särskilt festligt är diskussionen kring bilar. Om man vill spara pengar är bilen det första man hugger givetvis. Argumentet "storhandel" och andra dumheter är fullständigt idiotiskt om man verkligen räknar på det. I storstäderna behöver man givetvis ingen bil.

Sen efter det kan man prova på att spara 50% av allt man får ut efter skatt. Denna kalkyl kan bli knepig i storstäder men de flesta som har en normal lön utan att ha dragit på sig massa skulder och annat bör kunna klara det. Om man tjänar medianlönen a 30 000 brutto/månad får man ut 23 000/månad. 23/2 = 11,5 (11 500). Man har alltså 11 500 kr för utgifter vilket bör kunna täcka både hyra (6000/månad), mat (1000 kr/månad), lokala färdmedel (900/månad) och någon typ av övrigtpost a 1000 kr/månad. Det blir 9000 kr/månad totalt.

Det enda som spelar roll egentligen är just hyra, mat, färdmedel och i viss mån övrigt. Det enklaste sättet att nå den här typen av mål är att först bara rakt av sätta av 33% varje gång man får lön (ca 7500) och sedan försöka skära ned på alla delar för att se hur mycket det blir kvar när nästa lön har kommit.

Om man fortsätter utgå från 23 000/månad netto behöver man alltså ha kvar 4 000 när nästa lön har kommit för att då spara 50% av sin lön (7500 + 4000 = 11 500. Alltså 50% av 23 000).

Klarar man inte av att spara 50% av sin lön är det något som är fel. Kan givetvis bli knepigt om man sitter på miljonlån för en BR eller Villa, men även detta skulle kunna betraktas som en typ av sparande (amortering) men det blir något av en annan diskussion.

Jag sparar själv 50% av min lön och utöver det har jag ett "Övrigt"-konto där överblivna medel går in varje månad. Ett konto som används för konsumtion men där pengarna vid en viss gräns istället går till det vanliga sparandet då jag helt enkelt inte har behov av extrem konsumtion.

Använder också i regel måttet "lycka" istället för pengar när jag gör inköp. Saker som på sikt ger "lycka" och "goda minnen" har således en högre värdering men saker som endast ger kortsiktigt av den varan betraktas som idioti. Detta gör att man är öppen för inköp men samtidigt väldigt enkelt undviker alla typer av onödiga köp som tenderar att bli en helt vansinnig kostnad räknat per år.

Titta på programmet Lyxfällan och se de fullständigt idiotiska budgetar folk har. Många gånger lägger merparten av personerna (eller idioterna...) den största delen på sin "Övrigt"-post vilket nästan är skrämmande korkat. Nu består visserligen det programmet av extremister när det kommer till "anti-sparande", men det tydliggör också ofta hur alla idiotiska och onödiga utgifter väldigt fort blir stora berg.

Jag reser dock 5 gånger per år så jag skulle inte kalla mig för en extrem sparare. Tycker att den allra mest extrema formen av sparande är rakt av kontraproduktiv då det innebär att man också ger upp en tid av sitt liv då man rent fysiskt är på topp.
Senast redigerad av sinewave 2017-08-30 kl. 11:18.
Citera
2017-08-31, 01:16
Medlem
nins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Investera i indexfonder som någon skriver. Om du vill bli mer komplex läs tråden:
(FB) Tråden om strategier för fonder

I Sverige kräver det runt 4,3 miljoner för att bli ekonomiskt oberoende sist jag räknade på det (vilket var ett tag sedan så någon får gärna rätta mig om jag har fel). Detta förutsätter dock att man har en avkastning på i snitt 10% per år (dvs en sk "CAGR" (Compound Annual Growth Rate) på 10% eller över per år).

Nja, vad som krävs beror å hur mycket pengar man behöver varje månad. Behöver du 50 000 per månad så räcker inte 4,3 miljoner. Och räcker 5 000 kr per månad, så behöver du väsentligt mindre.
Citera
2017-08-31, 19:03
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nin
Nja, vad som krävs beror å hur mycket pengar man behöver varje månad. Behöver du 50 000 per månad så räcker inte 4,3 miljoner. Och räcker 5 000 kr per månad, så behöver du väsentligt mindre.

Om jag minns rätt räknade jag på medianlönen a 23 000 netto/månad. Kan dock ha fel, det var som sagt ett tag sedan.

Om man behöver 50k/månad går man OT då tråden rör MMM.
Citera
2017-08-31, 23:07
Medlem
nins avatar
Jag håller med dig men det är inte OT. MMM handlar ju egentligen om att skära ner utgifter så man kan leva på avkastningarna. Någon som bränner 500K i månaden (Paris Hilton, kändis, etc) skulle ju också, teoretiskt sett, skära ner utgifterna, spara och sen "bara" leva på 50K i månaden.

Men tillbaka till ämnet. Jag är nyfiken då jag själv har dessa planer.
Citera
2017-08-31, 23:36
Medlem
nins avatar
Några tankar och frågor jag har till de som är intresserade, planerar eller som aktivt försöker bli ekonomiskt oberoende är:

1. Hur ser ni på till exempel pension? Tar ni med den till viss del i beräkningen eller har ni bara den som en buffert?

2. Hur ser ni på att leva på bara avkastningarna kontra att även bitvis minska sitt kapital (ta både avkastningarna och minska innehavet) för att inte dö med massa sparade pengar? Om ni har barn, vill ni de ska ärva det?

3. Vilka "buffertar" har ni med i beräkningarna? Till exempel jag tittar på möjligheten att plugga och ta studielån. Vad jag förstår, så med ISK så påverkas inte CSN pengarna av dina fonder/aktier så länge du inte tar ut vinsten från ISK-kontot, eller att den ISK beskattade delen är så hög att den når CSN's inkomsttak per halvår, 86 782 kr (vilket bör vara lugnt om man ligger strax under 5 miljoner?).

4. Vad är planen för er? Vill ni verkligen ha "pension" eller mer som MMM, som jobbar fast gör det med de saker han tycker är roligt? Vad vill ni få ut av dagarna.

5. Kör ni strikt efter 4% regeln eller hur tänker ni kring detta?

Sen så såg jag en väldigt bra bild på MMM forum, vilket jag tycker kan vara en bra påminnelse då mycket av dessa diskussioner, speciellt hos MMM, fokuserar så mycket på allt möjligt/omöjligt som kan hända som gör att du inte klarar nå 4% ett år, vilket gör att många vill jobba längre för "ännu mer buffert". För vad spelar en 5% risk att du inte når 4% målet ett år, när risken att du dör ökar markant? 4% rule vs death
Citera
2017-09-04, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nin
1. Hur ser ni på till exempel pension? Tar ni med den till viss del i beräkningen eller har ni bara den som en buffert?

2. Hur ser ni på att leva på bara avkastningarna kontra att även bitvis minska sitt kapital (ta både avkastningarna och minska innehavet) för att inte dö med massa sparade pengar? Om ni har barn, vill ni de ska ärva det?

3. Vilka "buffertar" har ni med i beräkningarna?

4. Vad är planen för er? Vill ni verkligen ha "pension" eller mer som MMM, som jobbar fast gör det med de saker han tycker är roligt? Vad vill ni få ut av dagarna.

5. Kör ni strikt efter 4% regeln eller hur tänker ni kring detta?

Nu bor jag inte i Sverige så jag är kanske diskvalificerad från tråden, men jag försöker i alla fall:

1. Jag räknar kallt med att jag aldrig kommer att få någon svensk pension oavsett om jag skulle bo i Sverige eller inte. När det blir dags att få den utbetald för mig kommer det inte att finnas några pengar. Eventuellt kommer det att finnas pengar för pensionärer som saknar eget kapital medan vi som har sparat får skylla oss själva. Såväl svensk som amerikansk grundpension kommer att bli en bonus som jag inte budgeterar med.

2. Inga barn, inga ambitioner att låta någon ärva något. Släktingar, vänner och välgörenhetsorganisationer får gärna det som är över när jag dör, men det finns inget egenvärde att ligga på plus i dödsögonblicket.

3. Inte relevant för mig i något av mina huvudscenarier.

4. Jag är i huvudsak intresserad av att kunna sluta jobba och gå i pension när jag vill. Jag trivs med mitt jobb. Om jag uppnår FI i år kommer jag att fortsätta jobba. Jag vill bara veta att den dagen jag vill sluta jobba, eller jobba halvtid, eller byta jobb, så ska inte vara ekonomin något som spelar roll i beslutet.

5. 4 % för känslan av att vara FI. Mina planer är att passiva inkomster ska vara mer eller mindre fasta, som hyresinkomster eller liknande, vilket gör att jag blir mindre utsatt för svängningar på börsen. Ju mer diversifierat desto bättre, förstås.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in