• 1
  • 2
2014-05-06, 11:35
Medlem
Har inte någon aktiv tråd kring detta så kickar igång en ny tråd. Har kört hårt sistone på gymmet där jag främst fokuserat på basövningar samt kompletterar med mer isolerande övningar. Har ökat från 140-180 i marklyftet på dryga 1-1.5 månad. Kör aldrig på en vikt som jag inte vet att jag klarar minst 3 reps på, pga skaderisk och har alltid en polare som kollar att jag inte tappar ryggen under de tunga lyften. Men samma polare lyfte även frågan kring varför jag inte använder bälte, och har nog själv inte reflekterat kring detta.

Vad är era synpunkter på bälte och är det ett måste nu när jag börjar klättra mot tyngre vikter? Siktar på att nå 200 innan sommaren, och givetvis även här 3 reps.

MVH
Citera
2014-05-06, 11:40
Medlem
Grankulas avatar
Kör på bältet när du känner att du behöver det. Fungerar din form utan bälte så kör utan elt enkelt. Sen köper di ett när formen börjar svikta
Citera
2014-05-06, 13:21
Medlem
Prometeuss avatar
Det här kanske inte stämmer överens med tävlingsdefinitioner osv, men i min mening är marklyft med bälte lika mycket värt som mina chinups jag gör med gummiband de sista seten för att kunna göra fler än ett par reps.

Vill du bli stark i att lyfta saker från marken så ska du göra det utan hjälpmedel, för du kommer knappast ha ett tyngtlyftarbälte med dig när du ska lyfta kompisens piano.

Sen kommer du ju tappa mycket av effekten marklyft ger på bålen, och det är ju inte heller bra.
Citera
2014-05-06, 13:23
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Att använda bälte för att klara av tyngre vikter är fel tänk enligt mig. Jag har kikat på att köpa ett bälte, men anledningen är inte att orka tyngre vikter utan att hålla nere skaderisken på lyften.
Citera
2014-05-06, 13:56
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prometeus
Sen kommer du ju tappa mycket av effekten marklyft ger på bålen, och det är ju inte heller bra.
Varför skulle man göra det?
Citera
2014-05-06, 14:35
Medlem
Svampifittans avatar
Skit i bältet. Skynda långsamt ist och klara det utan hjälpmedel. Jag använder bälte när jag drar över 200ingen men jag har även ett sönderslitet muskelfäste i ryggen jag inte gärna sliter upp igen.
Men som sagt, kör utan. Det är det bästa. Och när du känner att formen börjar ta stryk då sänker du vikten istället.

Lycka till!
Citera
2014-05-06, 14:37
Medlem
Allright. Är så rädd för skador så kör aldrig vikter jag inte är säker att tekniken och rygghållningen är 100%. Vilket bör exkludera behovet av ett bälte då jag ändå inte stressar fram vikterna.
Citera
2014-05-06, 14:43
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avengednorr
Allright. Är så rädd för skador så kör aldrig vikter jag inte är säker att tekniken och rygghållningen är 100%. Vilket bör exkludera behovet av ett bälte då jag ändå inte stressar fram vikterna.
Bälte hjälper tyvärr inte till vid bristande teknik, utan det kan smälla till ändå.
Citera
2014-05-07, 09:13
Medlem
Prometeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Varför skulle man göra det?
Om poängen med bältet är att man kan lyfta mer för att man undviker att bålen blir en begränsande faktor så får man såklart mindre belastning och därmed effekt på bålen.

Det blir som att bänkpressa i smith-ställningen.
Citera
2014-05-07, 17:18
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Om poängen med bältet är att man kan lyfta mer för att man undviker att bålen blir en begränsande faktor så får man såklart mindre belastning och därmed effekt på bålen.

Det blir som att bänkpressa i smith-ställningen.
Nej, den jämförelsen håller jag inte alls med om.

Personligen hör jag till den skara som anser att magmuskelaturen tränas mer med bälte på pgr av den möjliggör högre belastning.
Citera
2014-05-08, 15:59
Medlem
Prometeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Nej, den jämförelsen håller jag inte alls med om.

Personligen hör jag till den skara som anser att magmuskelaturen tränas mer med bälte på pgr av den möjliggör högre belastning.
Om man tar på sig bältet just för att bålstyrkan är den bristande länken så är det ju uppenbarligen för att bältet minskar belastningen och därmed träningen av bålen.

Sen kanske det gör att man får en bättre träning över lag, men det är inte optimalt om man är ute efter att kunna lyfta tunga saker utan redskap.
Citera
2014-05-08, 16:08
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Om man tar på sig bältet just för att bålstyrkan är den bristande länken så är det ju uppenbarligen för att bältet minskar belastningen och därmed träningen av bålen.

Sen kanske det gör att man får en bättre träning över lag, men det är inte optimalt om man är ute efter att kunna lyfta tunga saker utan redskap.
Bältet minskar inte belastningen. Det fungerar inte på samma sätt som en bänkskjorta eller hårda knälindor där elasticiteten i materialet avlastar lyftet. Bältet hjälper en att spänna magmusklerna hårdare, man producerar mer kraft eftersom man har ett motstånd att pressa mot. Ställ dig vid en vägg och pressa armen mot den så hårt du kan. Ta nu ett steg bakåt och försök få till samma kraft utan väggen som motstånd. På samma sätt fungerar bältet: dina abs kan jobba hårdare eftersom de pressar mot en "vägg".

Däremot håller jag med dig om att träning utan bälte kan vara bra också. I synnerhet om man tränar rörelsen för att bli bättre på något annat, typ en sport eller liknande där man inte har ett bälte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in