2014-05-06, 01:21
Medlem
Håller på att leta bostad inför hösten plugg, har dock en betalningsanmärkan som löper ut i januari eller februari. På 9/10 sidor/företag så tar dom en kreditupplysning för att se att man inte har några skulder eller betalningsanmärkningar, jag blir lite orolig över det här. Kommer jag att få sova på vandrarhem eller i trappuppgångar fram till nästa år då jag kan få en lya? Nu för tiden är jag skuldfri och har en okej buffert som kommer bli större över sommaren. Är det någon annan student som har eller sitter i samma sits som jag?
Citera
2014-05-06, 02:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruno.K
Håller på att leta bostad inför hösten plugg, har dock en betalningsanmärkan som löper ut i januari eller februari. På 9/10 sidor/företag så tar dom en kreditupplysning för att se att man inte har några skulder eller betalningsanmärkningar, jag blir lite orolig över det här. Kommer jag att få sova på vandrarhem eller i trappuppgångar fram till nästa år då jag kan få en lya? Nu för tiden är jag skuldfri och har en okej buffert som kommer bli större över sommaren. Är det någon annan student som har eller sitter i samma sits som jag?

Det är i stort sett kört, om du inte:
1. Har personliga kontakter med hyresvärd/1:a hand ägare
2. Har någon som går i borgen för dig
3. Kan betala 3 hyror i förskott
Citera
2014-05-06, 02:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maddji
Det är i stort sett kört, om du inte:
1. Har personliga kontakter med hyresvärd/1:a hand ägare
2. Har någon som går i borgen för dig
3. Kan betala 3 hyror i förskott

Varken nummer två eller tre är särskilt svårt att lösa för mig. Så då är ju bara frågan om hyresvärdarna går med på det här? Ska jag ha det som förslag om jag skickar ett mail till dom eller är något som dom kommer att föreslå, då det är en "vanlig" grej? Har du egna erfarenheter om det här?
Citera
2014-05-06, 08:30
Medlem
Allt beror väl på var du söker bostad. Kötiden är flera år för att få förstahandskontrakt på en lägenhet i de flesta studentstäder även utan betalningsanmärkningar. Möjligen är det enklare att få studentrum, det vet jag inte, men jag hade försökt hitta ett andrahandskontrakt eller vara inneboende. Då är det större chans att ingen kreditupplysning tas och förskottshyra kan förhandlas enklare.
Citera
2014-05-06, 11:20
Medlem
Jo det är klart, men jag har nästan bara sökt till småstäder. Baserade mina ansökningar på där det fanns mycket bostäder. Vissa av städerna har även en fungerande bostadsgaranti för studenterna också. Skickade iväg lite mail och har fått svat från några, för en del måste man ha varit fri från anmärkning i över ett år till och med.
Citera
2014-05-06, 11:25
Medlem
För just studentbostäder brukar det vara lugnt. De gillar inte anmärkningar på hyresskulder men övrigt brukar de se genom fingrarna för. Jag har en anmärkning för en gammal p-bot med fick studentlägenhet ändå. Hör av dig till bostadsbolaget istället för att fråga här.
Senast redigerad av happyfestivus 2014-05-06 kl. 11:27.
Citera
2014-05-06, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruno.K
för en del måste man ha varit fri från anmärkning i över ett år till och med.

Det går väl inte att se på en kreditupplysning? Är den borta så är den borta.
Citera
2014-05-06, 15:18
Medlem
ICanHass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borstbindare
Det går väl inte att se på en kreditupplysning? Är den borta så är den borta.
Det menas inte så att de faktiskt är schyssta och accepterar personen som hyresgäst trots att du har en betalningsanmärkning, bara det är för längre tid än ett år sedan?

TS: Du får helt sonika hoppas på det bästa. Förklarar du att du har möjlighet att betala hela uppsägningstidens hyra i förskott så bör det gå att lösa hos de absolut flesta, förutsatt att du förklarar läget redan när du söker. En bra story till varför anmärkningen uppkom kan ju vara bra att ha då, så var det för mycket kröka och för lite koll på ekonomin kanske du ska hitta på en döende morsa eller något istället...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in