• 1
  • 2
2014-05-05, 21:54
Medlem
Tja jag har ett stort problem och jag kan inte bara hitta en lösning till detta och jag blir snart galen här.

jag har en western digital my passport ska det vara. en liten 500gb som man bara ansluter med usb kabel. jag har haft den i flera år och den har fungerat utan problem men den senaste månaden så händer det absolut ingenting.

sitter på en macbook air just nu och jag försöker ansluta hårddisken. kopplar in den. lampan på hårddisken lyser. men har märkt att när den fungerar så blinkar den. anyways. den bara lyser och absolut ingenting dyker upp på datorn. försökte på brorsans windows. det var inga problem där heller.
det måste finnas nått sätt ?
Citera
2014-05-05, 22:04
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner —► Programvara - Mac OS

// Mod
Citera
2014-05-05, 22:20
Medlem
m0nkees avatar
Om den fungerar med Windows men inte MAC så har den förmodligen fel filsystem.

Om du inte har något viktigt på den, gå in i skivverktyget på din MAC och formatera om den
till MAC osX (journalförd). Om jag minns rätt så heter det så. Extremt längesedan jag guidade
någon för MAC och sitter själv på Windows.

Ska du använda den både med MAC och PC så bör du köra FAT32.

Om den är formaterad som NTFS bör den dyka upp i MACen även om du inte ska kunna skriva
nya filer till den.

Piper den? I så fall kan den få för lite ström. En del MACbooks är/har varit sjukt snåla med
strömmen på USB-portarna.

Den kan få för lite ström ändå, men ofta så piper de.

EDIT: Aah, det kopplade inte att det var en krypteringspryl. I så fall kanske du måste ha rätt
software installerad.

I vanliga fall bör detta fixas automatiskt men kolla efter din disk här: http://support.wd.com/product/downlo...vel1=2&lang=en och ladda ned det du behöver. WD Security for MAC kanske?

Jag ska tillägga att jag aldrig använd denna disk, men liknande (om den funkar som jag tror).
Senast redigerad av m0nkee 2014-05-05 kl. 22:23.
Citera
2014-05-05, 23:36
Medlem
jag testade igen på min brorshas nya pc. den hittade hårddisken iaf de e ju något men den kunde inte öppna den eftersom att det fattas någon fil står det. anyhow så kopplar jag in den igen på min mac och de e verkligen inte något som dyker upp. jag fattar inte varför detta ska vara så himla komplicerat. finns de inte någon enhetshanterare eller något liknande där man kan se ?
Citera
2014-05-06, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slowjam
jag testade igen på min brorshas nya pc. den hittade hårddisken iaf de e ju något men den kunde inte öppna den eftersom att det fattas någon fil står det. anyhow så kopplar jag in den igen på min mac och de e verkligen inte något som dyker upp. jag fattar inte varför detta ska vara så himla komplicerat. finns de inte någon enhetshanterare eller något liknande där man kan se ?

Öppna skivverktyg, ligger i Program / Verktygsprogram
Citera
2014-05-06, 19:34
Medlem
mendokusais avatar
Kan vara så att den är på G att gå sönder. Hade exakt en sån för ett par år sedan och den betedde sig på liknande sätt. Lampan lyste och den visade upp sig i windows men kunde ej komma åt filerna. Fast din disk verkar ju fungera i windows och inte i mac så jag vet inte. Men ha det i åtanke att den faktiskt kan hålla på att lägga av.
Citera
2014-05-07, 17:52
Medlem
jag kan inte koppla vad det är iaf. men som sagt när den är inkopplad så om man känner på hårddisken så låter det inte som att den är igång iaf. men det känns på något sätt att man skulle kunna få igång den och det är där jag verkligen inte har en aning om hur man går tillväga. ingen som vet hur man bara kan lösa detta? har så viktiga filer jag vill gärna få tag på
Citera
2014-05-07, 18:00
Medlem
Det är mest troligtvis så som sägs i början av posten. För att både Mac och windows ska kunna läsa den så behöver det vara i FAT32, din verkar vara i NTFS eftersom den funkar i windows. Jag hade precis samma problem med en WD förut när jag bytte från PC till Mac. Vad jag vet finns det två saker du kan göra. Antingen lägga över alla filer på en PC, formatera* till fat32, lägga över dom igen och använda på båda. Jag tror dock att om man har fat32 så kan den inte läsa filer över 4 gb. EJ säker på det dock.

Sen finns det program till macen som gör så att du kan läsa den ändå. Jag hittade bara trial program för det, funkade i två veckor. Sen var jag tvungen att köpa det, vilket jag inte gjorde. Men söker du så finns det säkert något crack. Du får nog googla efter NTFS on Mac eller liknande.

Mitt program som jag hade hette "Paragon NTFS for Mac @ OSX" men et finns en uppsjö av liknande prgramm.

Lycka till

*Formatera gör så att ALLA filer försvinner.

Edit: Paragon programmet verkar finnas crackat på piratebay.
Citera
2014-05-07, 21:22
Medlem
Rassas avatar
Det speler igen roll om det är NTFS eller FAT, Macen läser båda formaten, men kan endast läsa från NTFS. Den borde synas i Macen oavsett. Ett långskott kan vara att det är nåt fel på strömadaptern, och att Windows-burken ger lite mer ström över USB så att den funkar där, men inte på Macen.
Citera
2014-05-07, 21:25
Medlem
link71s avatar
delete
Citera
2014-05-07, 21:32
Medlem
tack för svaren. men de e fortfarande problem med min hårddisk för att den går inte igång. det verkar som att det är en fil eller drivrutin som fattas för att få igång den. så stod de iaf på windows datorn. men de e jävligt skumt asså för jag vet verkligen inte hur jag ska gå tillväga nu har suttit och klurat hur länge som helst
Citera
2014-05-07, 21:55
Medlem
Rassas avatar
Som sagt, försök greja fram en ny strömadapter till den, kan vara värt ett försök. Kolla så att du får rätt volt- och ampere-siffror på den nya adaptern bara.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in