• 1
  • 2
2005-08-16, 21:52
Bannlyst
Fiskelyckan har varit god och jag har nu en regnbåge liggandes i frysen. Det är sagt att den som drog upp största skall bjuda på middag och nu vill jag ha hjälp av er eminenta matlagare på FB med ett smarrigt recept att få gästerna att häpna över. Så tips och råd mottages tacksamt
Citera
2005-08-16, 21:55
Medlem
Deannas avatar
Jag är också i behov av några nya recept..
Äter myckt regnbåge eftersom har vänner som har en egen odling där jag får billig fisk.
Vanligtvis brukar jag ungsteka regnbågen genom att fylla den med vitlök och dill (eller annan kryddgrön ex. citrontimjan) sedan steka den i ugnen på 225 grader tills den är färdig. Det brukar bli supergott, men jag börjar bli trött på rätten.
Citera
2005-08-16, 22:01
Medlem
Yrgs avatar
Den klassiska stekningen på saltbädd kanske? 1-2 paket grovsalt i botten på en långpanna. Fyll den rensade regnbågen med dill och några klickar smör, lägg den på saltet och släng in den i ugnen i 175 grader och låt den gå tills den är klar (känn med fingret. Försök ev. "dra" bort skinnet - när skinnet lossnar, och köttet lossnar från benen, borde den vara perfekt).

Servera med kokt potatis, skirat smör med lite dill och citronzest i, eller kanske med en romsås gjord på gräddfil, majonnäs, dill och lite rom?
Citera
2005-08-16, 22:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Yrg
Den klassiska stekningen på saltbädd kanske? 1-2 paket grovsalt i botten på en långpanna. Fyll den rensade regnbågen med dill och några klickar smör, lägg den på saltet och släng in den i ugnen i 175 grader och låt den gå tills den är klar (känn med fingret. Försök ev. "dra" bort skinnet - när skinnet lossnar, och köttet lossnar från benen, borde den vara perfekt).

Servera med kokt potatis, skirat smör med lite dill och citronzest i, eller kanske med en romsås gjord på gräddfil, majonnäs, dill och lite rom?
Skulle det funka med pressad potatis tro?
Citera
2005-08-16, 22:21
Medlem
Yrgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reject
Skulle det funka med pressad potatis tro?

Det handlar ju bara om presentation, så det gör det säkerligen. Smaken är ju (nästan) densamma.

Kanske potatismos? Kan bli lite väl grötigt om du kör med romsås, men har du skirat smör blir det nog en höjdare.
Citera
2005-08-16, 22:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Yrg
Det handlar ju bara om presentation, så det gör det säkerligen. Smaken är ju (nästan) densamma.

Kanske potatismos? Kan bli lite väl grötigt om du kör med romsås, men har du skirat smör blir det nog en höjdare.
Du har rätt det kanske blir lite grötigt.
Citera
2005-08-16, 23:57
Bannlyst
Regnbåge är väl en av de fiskar som passar väldigt bra att baka i saltgrotta? Blanda några paket grovsalt (behövs nog ett par kilo till en regnbåge av medelstorlek) med de kryddor du vill ha, lägg ett lager i botten av en panna, lägg på fisken och packa saltet runt och över hela fisken och baka sedan. Den kommer att bli ångkokt eftersom den är inkapslad i salt, väldigt mör och ta till sig precis lagom mycket sälta och smak från saltet. Lägg gärna lite örter och några citronskivor i bukhålan innan du kladdar på saltet också.
Citera
2005-08-17, 11:10
Medlem
Mysonoxens avatar
Detta recept på öring från min digra internetkokbok går lika bra med regnbåge. testade det i våras med mycket lyckat resultat.

Pocherad öring med härligt smakfull grön sås

Det vi behöver :
4 st portionsöringar eller annan laxartad fisk, salt o peppar
2 msk olja
2 dl torrt vitt vin.
Till såsen :
3 dl persilja
1 msk kapris
några cornichonger som är samma sak som sardeller
ca 6 msk olivolja
saft av 1 citron
salt o peppar.

Så här gör vi :
Vi börjar med att göra såsen så att den får stå och dra till sig, blanda då alla ingredienserna i en mixer, späd med lite av fiskspadet när fisken är färdig. Vi ser sedan till att ugnen står på 200 grader. Skölj fiskarna samt krydda dem.
Olja en ugnsfast form och lägg fiskarna i denna, häll på vinet över fiskarna och låt dem stå i ugnen i ca 10 – 12 minuter
Ta ut fisken och låt den stå på eftervärme ett tag.
När vi serverar detta så ska fisken vara varm och såsen kall, pressad potatis och en syrlig fräsch sallad passar superbt till.
Mumsans vad gott.
Citera
2009-02-25, 21:42
Medlem
Californias avatar
Bumpar den här gamla tråden nu eftersom jag imorgon ska få besök av två damer... Nu är det så här att den ena damen är 4 år gammal. Därför undrar jag om någon sitter på något bra recept på regnbåge som går hem även hos den yngre skaran? Hon äter det mesta tydligen men hon har aldrig provat regnbåge.
Citera
2009-02-25, 21:50
Medlem
MadamMims avatar
Fyfan, ska du käka en pelletsuppfödd regnbåge?
Kassera!
Citera
2009-02-25, 21:56
Medlem
Californias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MadamMim
Fyfan, ska du käka en pelletsuppfödd regnbåge?
Kassera!
Jaså pellets lever i det fria nuförtiden? Är det förymda muterade stimpellets då eller?
Citera
2009-02-25, 21:59
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av California
Bumpar den här gamla tråden nu eftersom jag imorgon ska få besök av två damer... Nu är det så här att den ena damen är 4 år gammal. Därför undrar jag om någon sitter på något bra recept på regnbåge som går hem även hos den yngre skaran? Hon äter det mesta tydligen men hon har aldrig provat regnbåge.
Krångla inte till det.

Rensa och fjälla fisken. Skär ut två fina filéer. Låt skinnet sitta kvar! Ta bort alla ben, det gäller bröstbenen också. Dra ut de sista med en tång. Skär filén i lagom stora portioner. Vik den sista biten så att den är jämntjock med de andra.

Fixa en mycket enkel marinad på limesaft, salt och grovkrossad svartpeppar. Lägg fiskbitarna på ett fat med skinnsidan neråt och häll på marinaden. Låt verka i minst 2 h. Ta ut fisken sedan och torka den med hushållspapper. Låt den bli rumstempererad.

Sätt på pannan, helst i gjutjärn. Skvätt i lite olja och lägg i fisken (inte alla bitarna på en gång!) med skinnsidan neråt. Stek nu på hög värme tills fisken ändrar färg och det endast återstår 1 cm uppifrån som inte är tillagat. Vänd inte på filéerna!!

Lägg i en klick äkta smör i pannan och slå av värmen samt lägg på ett lock. Vänta i 3 minuter, dra av värmen och servera genast. Skvätt gärna några skedar steksky över fisken.

Garnera med lime/citronklyftor och färskt dill. Kokt potatis till är gott.

~Paul~
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in