2014-05-05, 15:04
Medlem
diskretpunkts avatar
Jag har funderat p detta mycket, ka till en ny stad och plugga.
Hur vgar man? Gr det t helvete finns ju inga livlinor.

Och nr man str dr frdig, med diplomet, ett par hundratusen i skuld och en 20-lapp p fickan, vad fan gr man d? Hur tar man ens nsta hyra? Lngt ifrn skert att man fr jobb, beroende p vad man pluggar.
Citera
2014-05-05, 15:09
Medlem
1. Har jobbat o lagt undan lite pengar tidigare s man har en buffert
2. Man jobbar lite vid sidan eller p lov och helger och kan p s stt ha ett sparkonto som skerhet
3. Man frgar farsan om hjlp nr det skiter sig

Tror att de r de tre vanligaste alternativen. Rtt mnga kombinerar nog punkt 1 och 2.
Citera
2014-05-05, 15:14
Medlem
Termosins avatar
Bor man ute p visjan utan mjlighet till en specifik utbildning fr man ta chansen att flytta. Ska gra detta till hsten igen, flyttade ven fr gymnasiet. Ln frn CSN r ju en, ofta, sjlvklarhet fr att kunna ha rd med boende, studiematerial osv. Skter man ekonomin och inte super upp allt varje mnad r det inga problem att hlla en helt okej standard p levernet. Jobba extra utver studierna p helgerna i den mn studietakten tillter gr ju alltid ocks fr att dryga ut mnadkassan.

Mnga utbildningar ger en bra chans till jobb direkt efter utbildningen som get en bra ln med duktig chans till hgre ln efter bara ett par rs arbete. Studerar man de mindre, i mina gon, bra utbildningarna i de strre stderna ssom tex socionom och andra flumutbildningar ser framtiden genast mrkare ut.

Skulle det skita sig rejlt efter eller undre studietiden kan kan givetvis sjlva stoltheten och antingen flytta hem till familjen tills man ftt ngot deltidsjobb medan man sker ett jobb relevant till utbildningen. Att sova p vnners soffa gr alltid ocks under kortare tider, frutstter att man har vnner som stller upp och man drar sitt str till stacken fr att sedan kompensera fr den tiden.

Att flytta r alltid en spnnande upplevelse med mjligheter och att flytta, ven om de bara var fr gymnasiet, kan bli bland det bttre man gjort under sitt liv. Chansar man s kan mnga drrar ppnas som annars frblivit stngda.
Citera
2014-05-05, 15:16
Medlem
Se till att inte gra av med mer pengar n du har. Bil osv r verfld. Klarar mig galant p studielnet.
Citera
2014-05-05, 18:53
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diskretpunkt
Jag har funderat p detta mycket, ka till en ny stad och plugga.
Hur vgar man? Gr det t helvete finns ju inga livlinor.

Och nr man str dr frdig, med diplomet, ett par hundratusen i skuld och en 20-lapp p fickan, vad fan gr man d? Hur tar man ens nsta hyra? Lngt ifrn skert att man fr jobb, beroende p vad man pluggar.

Eftersom det inte finns ngra livlinor s ser man till att det inte gr t helvete helt enkelt.

Det finns alltid jobb senare, det r oftast bara frgan om hur krsen du r. Vill du jobba med ngot du r utbildad fr s vlj en utbildning som ger jobb i s fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in