2014-05-05, 12:31
Medlem
RoaldDahls avatar
Antag att man vill byta vårdcentral eftersom den vårdcentral man går hos är inkompetent på så sätt att den aldrig någonsin har skickat iväg de remisser som de säger ha skrivit.

Kommer den nya vårdcentralen man listar sig hos att SE alla ens journaler från den förra vårdcentralen? Vad finns det för samkörighet i registren?
Citera
2014-05-05, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Antag att man vill byta vårdcentral eftersom den vårdcentral man går hos är inkompetent på så sätt att den aldrig någonsin har skickat iväg de remisser som de säger ha skrivit.

Kommer den nya vårdcentralen man listar sig hos att SE alla ens journaler från den förra vårdcentralen? Vad finns det för samkörighet i registren?

om du vill, annars kan du be dom låsa dina journaler så de inte kan se dem
Citera
2014-05-05, 12:40
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Ja, det syns och det är bra.

Visst kan du låsa dem men dels ser det skumt ut, dels finns stor risk du inte får rätt behandling, prover man tar om helt i onödan, du får kanske inte ut de mediciner du vet du ska ha utan måste gå på besök bara för en enkel receptförnyelse osv.
Citera
2014-05-05, 12:45
Medlem
brattalattas avatar
De kommer ta dig mer seriöst. Var själv med i en oseriös vårdcentral men när jag bytte rent ut sagt skrek läkaren när han hörde hur jag blev behandlad. Lider än idag av synkomplikation efter det. Som tur är väldigt milda symtom.
Citera
2014-05-05, 21:35
Medlem
imperatrixs avatar
Borde du inte kunna skriva egenremiss? Vet inte hur man gör, men borde gå att googla sig till.

Annars kan du ju begära ut dina journaler och se vad som står, om du känner att du inte vill att någon annan ska läsa (på grund av utelämnande av information eller dylikt) kan du låsa dem. Om det står saker i dem (typ "x ville ha remiss till blabla") kan det ju vara bra att ha kvar det då den nya vårdcentralen ser att de inte tagit tag i saker.
Citera
2014-05-05, 21:38
Medlem
imperatrixs avatar
Förresten, är du säker på att de inte skickat remisser? På vissa enheter är det tusen års väntetid (trots vårdgarantin och där man inte underrättas under tiden att remissen kommit fram), det kanske kan röra sig om något sånt?
Citera
2014-05-05, 23:38
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imperatrix
Förresten, är du säker på att de inte skickat remisser? På vissa enheter är det tusen års väntetid (trots vårdgarantin och där man inte underrättas under tiden att remissen kommit fram), det kanske kan röra sig om något sånt?

Det brukar komma ett brev till patienten, där det står: "Vi har mottagit remiss blablabla och väntetiden beräknas till 314 månader".
Citera
2014-05-07, 00:48
Medlem
RoaldDahls avatar
Nej, det har kommit fram nu att remisser aldrig gått iväg!
Citera
2014-05-07, 04:08
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Ja, det syns och det är bra.
Det förklarar varför läkare på ny vårdcentral frågar mig om de får begära ut journalen från gamla vårdcentralen.

Vad jag känner till är det bara det offentliga som har gemensamt system, privata vårdcentraler har alltid behövt hämta in det manuellt.
Citera
2014-05-07, 07:51
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Det förklarar varför läkare på ny vårdcentral frågar mig om de får begära ut journalen från gamla vårdcentralen.

Vad jag känner till är det bara det offentliga som har gemensamt system, privata vårdcentraler har alltid behövt hämta in det manuellt.

Inte här där jag bor, den syns på den vc man är listad, privat eller ej. Listar man om sig följer allt som inte är på papper med. Minns inte om jag fick skriva på nåt medgivande. Vissa saker sjukhusen gör verkar synas också, t ex om man får medicin på recept.
Senast redigerad av SmurfSmurf 2014-05-07 kl. 07:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in